menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Druivelaar onderhouden

Ga naar meest recente reactie

SarahC

SarahC

Help!
Wij hebben tegen de achtermuur een pracht van een druivelaar (ik schat zo'n stronk of 3) staan. Stond er toen we er komen wonen zijn.
Ik heb nog nooit een druivelaar gehad, en we weten ook echt niet hoe we die het beste kunnen verzorgen.
Vorig jaar was hij al in bloei, compleet verwilderd en we durfden er eerlijk gezegd niet aankomen. De vogels vonden het trouwen prima zo. Hij kwam tot een halve meter van de muur uit en over de grond nog veel verder.
Nu staat hij erg dik (nog geen blaadjes uiteraard) en we kwamen te weten dat we die het beste in het voorjaar wat konden snoeien.

Vanaf wanneer kunnen we eraan beginnen? Mag er veel van af? (ik durf er bijna niet aankomen uit schrik om hem kapot te maken)
zondag 31 januari 2010 - 13:40
Plantadvies

Plantadvies

Kijk eens op de onderstaande link voor uitleg met foto`s.

Plantadvies
http://www.plantadvies.com
zondag 31 januari 2010 - 16:32
bernard3232

Bernard3232

Je moet ze zo vlug mogelijk snoeien van zodra het ophoud met vriezen. Dit noemet men de vormsnoei.
Hoe je moet snoeien op 1 of 2 ogen is afhankelijk van de soort maar hier op de site van tuinadvies kan je vinden inclusief met foto's hoe je moet snoeien.
Eeens alles begint uit te lopen moet je weer reelmatig snoeien dit is op de site eveneeens uitvoerig beschreven.
zondag 31 januari 2010 - 16:58
SarahC

SarahC

Dank je wel!
Ik weet eigenlijk niet goed welke soort het is, maar daar komen we wel achter. In ieder geval kunnen we ons aan het snoeien houden!
Hopelijk hebben we dit jaar lekkere en grote druiven
zondag 31 januari 2010 - 17:47
guy_fruit

Guy_fruit

Vermoedelijk gaat het om de druif 'Boskoops Glory'.
Probeer slechts één hoofdtak te behouden. De overige verwijderen ofwel in een andere richting leiden.
Alle zijtakken enkel zetten door de meeste te verwijderen. (= 1 vruchttak per draagspoor).
Die ene vruchttak per draagspoor knip je dan op 3 knoppen in. Blijf steeds 1,5 cm van de laatste knop, zodat deze niet kan uitdrogen.

Nuttige link:
http://fruitabc.blogspot.com/2010/01/druiven-snoeien-bij-droog-weer.html

Succes!
zondag 31 januari 2010 - 18:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon