menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Appelsoort

Ga naar meest recente reactie

magdake

Magdake

Hallo iedereen ,kan mij iemand helpen met het zoeken van een oude appelsoort?
In mijn jeugd hadden we appelbomen staan,met hieraan witte appelen,met zeer wit vruchtvlees.
Wij noemde die toen banaanappelen,zou graag de juiste benaming hebben ,en of deze nog ergens te vinden zijn.
Bij voorbaat dank aan allen.
Magdake

Fruit

zondag 23 augustus 2009 - 20:44
leeuwtje

Leeuwtje

Bedoel je dat de buitenkant wit is?

Ik ken wel appels die van buiten rood zijn en van binnen spierwit. Dit zijn sterappels.
zondag 23 augustus 2009 - 23:22
magdake

Magdake

Hallo iedereen, ik was mis met de buitenkant,deze is zeer licht geel ,en het vruchtvlees zeer wit.
Het is nogal een ronde appel en fris zoet van smaak.
Zou het kunnen dat het een reinette descardre is? heb een beetje op het net gezocht?
Maar toch de sterappel is ook zeer lekker,hadden we ook in de boomgaart staan.

Grts aan allen
maandag 24 augustus 2009 - 19:52
marc

Marc

Dat wil lukken se. Ik ben ook op zoek naar de werkelijke benaming van banaanappelen. Ik kan hem ook niet vinden. Zelfs nog geen foto op google. Mss in moet ik es horen bij een fruitkweker.
Marc
maandag 24 augustus 2009 - 20:28
danny2

Danny2

Denk dat je de oogstappel of st-Jakobs-appel bedoeld, is nu rijp, bewaard niet lang, heeft zoetzure smaak en wordt al snel melig.

groetjes danny
maandag 24 augustus 2009 - 22:01
marc

Marc

neen, oogstappel is het zeker niet. Die heb ik staan. De banaanappel stond bij ons vroeger naast de oogstappel. De oogstappel is een melige appel. De banaanappel is steviger maar niet zo heel hard. Trouwens als je "oogstappel" intikt op google afbeelding dan krijg je hem te zien. De banaanappel niet.
Ik weet zeker dat je hem vroeger (30 jaar geleden) onder de naam banaanappel kon kopen in de winkel.
Marc
maandag 24 augustus 2009 - 22:35
guy_fruit

Guy_fruit

Hallo iedereen ,kan mij iemand helpen met het zoeken van een oude appelsoort?
In mijn jeugd hadden we appelbomen staan,met hieraan witte appelen,met zeer wit vruchtvlees.
Wij noemde die toen banaanappelen,zou graag de juiste benaming hebben ,en of deze nog ergens te vinden zijn.
Mogelijk wordt hiermee 'Winterbanana' of 'Winter Banana' bedoeld.
Het is een winterappel met een gele schil en soms een iets roze blos.
In de winter wordt de schil erg vettig.
Met wat fantasie smaakt het vruchtvlees in de winter naar bananen.
Deze appel was zeer geschikt om in fruitpapjes van baby's te doen...

Guy
dinsdag 25 augustus 2009 - 21:33
marc

Marc

Beste Guy,
Ik heb via jou gegevens gaan zoeken naar de "winterbanana" en jawel hoor. Hij is degene waar ik naar op zoek ben. Intussen heb ik ook al kunnen zien dat boomkwekerij de linde ze verkoopt. Dus na jaren komt hij eidelijk weer in onze tuin terecht.
Van harte bedankt voor de info.
Marc
woensdag 26 augustus 2009 - 07:49
magdake

Magdake

hallo iedereen,denk ook dat het de winterbanana is.
Zijn op de site bij verschillende telers gaan kijken,en komen daar ook bij die appel aan.
Hij zal ook vanaf november in onze tuin verschijnen,dan mag hij pas gepland worden.
En dan maar hopen op een heerlijke oogst,terug naar de goede oude tijd.
Grts aan allen
woensdag 26 augustus 2009 - 13:11
Ambrosia

Ambrosia

Hallo magdake,

Ik heb winterbanana en ook lombarts calville staan, deze laatste ziet er nog gaver en gladder uit dan winterbanan, is niet schurftgevoelig dus.
De smaak vind ik veel beter dan w. banan want deze blijven gewoonlijk onder de boom liggen voor de vogels, Hij lijkt van kleur op golden dus mooi geelgroen, geeft 'n goede dracht en de boom is gezond.
Het is 'n oud ras. Hij kan op 'n koele plaats tot januari bewaard worden.
Goede bestuivers zijn: Laxton superbe; Jonathan; James grieve en Melrose.

Grtjs.
zaterdag 12 september 2009 - 21:22
magdake

Magdake

hallo ambrosia,

Ik zal ook eens op zoek gaan naar deze soort.
Dan kan ik ze eens vergelijken,en al vast bedankt voor de tip.
Als ik ze gevonden heb zal ik laten weten welke ze me aan raden,weet niet of sommige soorten een bepaalde grond soort nodig hebben.
Zoek het wel uit.

Grts magda
zondag 13 september 2009 - 17:02
JovanDreumel

JovanDreumel

Lombart's Calville heeft ook een vettige schil, maar is een lekkere appel. In de jaren 50-60 werd hij veel geplant.
zondag 13 september 2009 - 18:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon