menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Appels drogen

Nessa

Nessa

Hoe droog ik het beste appels en welke appels zijn het meest geschikt?
zondag 24 september 2006 - 14:10
florentina

Florentina

Nessa,

Toevallig heb ik juist vandaag appels gedroogd. Jaren geleden had ik het nog eens gedaan, zonder succes . Aangezien ik nu over een hele partij appelen beschik , leek drogen me eens een
alternatief om te verwerken.
Ik heb grauwe soorten genomen, van het type Boskoop, nog heel vaste appels.
Ik heb ze rondom geschild en met de appelboor het klokhuis verwijderd. Daarna heb ik heel
dunne schijven gesneden met een komkommerschaaf. Op een bakplaat heb ik bakpapier
gelegd , de schijven appelen erop geschikt, zonder overlapping ,en er wat citroen op gedruppeld.
Daarna ging de plaat in de oven op 100°, gedurende enkele uurtjes. Ik kan er niet precies een
tijd op plakken. Ik ben geregeld gaan kijken, heb de schijven wat van het papier losgetrokken en
ook een keer omgedraaid. Toen ze me droog genoeg leken ging er een tweede portie in de oven.
Op het laatste heb ik de twee porties gemengd en een tijdje samen in de oven gelaten, tot ze er
ongeveer even droog uitzagen en aanvoelden. Ik heb de appels in de oven laten afkoelen.

Nu durf ik ze nog niet in een recipiënt doen, wegens eventueel schimmelvorming.
Ze liggen nu nog opengespreid tussen twee vellen bakpapier. Ze zien er wel goed uit en ze
smaken ook navenant.

mvg, florentina
zondag 24 september 2006 - 20:03
Tine

Tine

Dat is het proberen waard.

Tine.
zondag 24 september 2006 - 23:10
an

An

bij creatief in de tuin , staat ook hoe je fruit moet drogen , appel in partjes geloof ik of het was met citrus fruit en dan aan een touwtje horisontaal en dan te drogen hangen
succes.
an
donderdag 28 september 2006 - 13:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon