menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat is er mis met mijn aardbeien

Ga naar meest recente reactie

annd6

Annd6

Mijn aardbeien deden het zeer goed, tot een week terug.
Sindsdien beschimmelen sommige vruchten nog voor ze goed en wel vol van kleur zijn.
Weet iemand wat hier aan de hand is?


[afbeelding verwijderd niet-https][/img]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Groetjes
Ann
vrijdag 12 juni 2009 - 22:59
Rita1960

Rita1960

Hoi Ann,

Volgens mij is het Botrytis (grauwe schimmel)
Dat heb ik vorig jaar gesignaleerd aan het einde van het seizoen. en wel in de aardbeien die te dicht op elkaar staan en waar veel blad aanzit. Ik vermoed dat het komt doordat de planten en de vruchten na een regenbui te lang nat blijven. Vorig jaar heb ik een bed met aardbeien ruimer opgezet en ben benieuwd of dit idd beter gaat.

groetjes,

Rita
zaterdag 13 juni 2009 - 06:53
rialle

Rialle

Daar hebben mijn aardbeien ook last van! Terwijl ik wel stro rond de planten heb gelegd om ze wat droger te houden.
Het zal wel aan het weer liggen dan.......

Hoe bedoel je Rita, ruimer opgezet? Heb je meer plaats tussen de planten gelaten?

Groetjes RIalle
zaterdag 13 juni 2009 - 10:03
annd6

Annd6

Rita,
de aardbeien staan in de serre......dus er komt geen water rechtstreeks op....en gieten doe ik als het nodig is. Ik heb zelfs al enkele keren langer gewacht met gieten omdat ik dacht dat het daaraan lag.
Ze staan in potten en hebben ook ruim plaats toch
Raar hé
Groetjes
Ann
zaterdag 13 juni 2009 - 10:06
Rita1960

Rita1960

@ Rialle, ja ik heb ze op een grotere plantafstand gezet. en heb nu 1 bed ook met stro eronder.

@ Ann, ja da's dan vreemd. kan het mms aan een te hoge luchtvochtigheid liggen?
Botrytis verspreidt zich door de lucht dmv sporen.
Kijk eens op

www.­plantaardig.­com/­groenteninfo/­berichten/­botrytis-­de-­grijze-­schimmel
hier staat ook veel info over deze ziekte.
misschien dat dit je verder helpt.

groetjes,

Rita
zaterdag 13 juni 2009 - 18:35
annd6

Annd6

Ja, door de vele regen is het in de serre 's morgens wel klam, ik zet de deuren zo vaak mogelijk open. De luchtvochtigheid is waarschijnlijk soms wel hoog.
De link lukt niet helaas, als ik erop klik krijg ik "not found"

Groetjes
Ann
zaterdag 13 juni 2009 - 19:31
Rita1960

Rita1960

Hoi Ann,

sorry voor de late beantwoording, (kreeg geen reply op het antwoord van jou)
Jammer dat de link niet lukt maar probeer het eens via googlen.

'k heb er op dit moment ook wat last van in de oudere planten die aan het eind van dit seizoen eruit gaan.Dit zijn zware planten die ook nog eens vrij dicht op elkaar staan met veel blad. In de jonge planten die dit voorjaar gezet zijn geen last en in het bed die ik vorig jaar augustus heb gezet, ruimer opgezet en zeer weinig tot geen last van deze ziekte.

met de vriendelijke aardbeien groetjes ( die al een paar dagen zo'n 1 tot 1,5 uur per dag aan het aardbeien plukken is. )

Rita
donderdag 18 juni 2009 - 21:59
JovanDreumel

JovanDreumel

Hoeveel planten heb je dan Rita?
zaterdag 20 juni 2009 - 17:13
Rita1960

Rita1960

Hoi Jo,

op dit moment zo'n 180 planten. die vervolgens ook nog eens uitbundig gebloeid hebben.

groetjes,

Rita
zaterdag 20 juni 2009 - 18:30
rialle

Rialle

Wauw Rita, 180 planten?? Daar kun je heel wat taarten mee beleggen of potten jam maken. Heeeeeerlijk!!

Groetjes Rialle
zaterdag 20 juni 2009 - 19:38
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik zet er elk jaar zo'n 200, maar wil niet opscheppen. Daar ben ik te bescheiden voor. Het interesseerde me vooral omdat je daar elke dag 1 tot 1,5 uur op plukt. Ik doe daar ongeveer een 3 kwartier over. Ik pluk elke dag ongeveer de helft en de andere helft de andere dag. Het voordeel is, dat je dan meer rijpere vruchten hebt. Ik heb er ook geen net over, dat scheelt ook. Bij mij mogen de vogels mee-eten. Ook zo kunnen we van mekaar opsteken. Vandaar de vraag hoe jij dat doet? Kinderen, kleinkinderen eten mee. Ook is de nodige jam gemaakt en er gaat veel de diepvries in voor de toetjes in de winter. De oogst loopt nu op een eind. Dan probeer ik weer 200 jonge uitlopers te krijgen. Ieder jaar zet ik nieuwe.
zaterdag 20 juni 2009 - 19:46
Rita1960

Rita1960

Moi Jo,

Heeft niet met opscheppen te maken hoor. 'k had al eerder gelezen dat jij ieder jaar zo'n 200 plantjes zet. ik heb echter een drietal bedden met aardbeien van 1, 2 en 3 jaar oud en vooral de laatsten geven de meest problemen met het plukken,
te dik gewas enz... Ook heb ik er in tegenstelling tot jou netten erover omdat anders de vogels er geheel mee vandoor gaan. Tegen het einde van het seizoen mogen ze in het oudste bed hun gang gaan.
In tegenstelling tot jou pluk ik iedere dag omdat ik nog een tweetal aardbeisoorten heb die welliswaar goed van smaak zijn is maar ook erg drukgevoelig zijn en daardoor snel vervuilen.
Ik verkoop de "overtollige" aardbeien, maar produceer ook m'n eigen jam en "aardbeiensoep". Invriezen doe ik ze niet.

Mijn ervaring is dat 2e jaars vruchtendragende planten de meeste opbrengst geven, groot en veel, maar ook de meeste tijd kosten om te oogsten.

resumé: planten vorig jaar augustus (2008) gezet geven nu een bescheiden opbrengst.
planten in 2007 gezet: beste opbrengst maar ook het moeilijkst te oogsten.
Planten dit voorjaar gezet -in maart (frigi planten): zeer bescheiden opbrengst maar mooie smakelijke vruchten.(nieuwe soorten)

Bij mij eten ook de kinderen, kleinkinderen (eigen en 'aangenomen" ) en kennissen mee en uiteraard niet te vergeten mijzelf als ik aan het plukken ben.

In tegenstelling tot jou is mijn oogst seizoen net begonnen .. ben begonnen te plukken op 4 juni j.l (tot nu toe zo'n 20 kg)
ben met de nieuwe rassen nu al bezig om de uitlopers in potten te zetten zodat ze eind augustus op de nieuwe plaats gezet kunnen worden. 1 uitloper per plant en de rest van de uitlopers verwijder ik voortdurend.

ben trouwens wel benieuwd welke rassen jij hebt. mijn rassen: 2 x onbekend ooit gekregen als extra bij een bestelling van B..Hillegom,(zeer goede opbrengst en vrij goede smaak. de polka, lambada en korona. ( de Polka en Lambada vooral vanwege de smaak en aroma.. heerlijk zoet)
De Korona meer vanwege de opbrengst maar heel eerlijk.. deze smaken ook zeer goed.... (blinde testen gedaan met mijn man )

oja, wat mij wel opvalt is dat de laatst aangekochte planten makkelijk te plukken zijn, breken makkelijk af an de stengel als ze rijp zijn, dus geen gerop meer aan de planten.

groetjes,

Rita
zaterdag 20 juni 2009 - 22:39
JovanDreumel

JovanDreumel

Dan ga je er toch iets anders mee om dan ik, maar dat komt dan ook door verschillende rassen.
De mijne heb ik in 1991 gekregen van een collega, die ze in de Betuwe gehaald had en daar kwamen ze uit de diepvries. Toen hij ze 1 jaar gehad had mocht ik er uitlopers vanaf komen halen. Het ras is Gorella (je hoort het nu iet meer noemen) werd mij toen gezegd.
Toen ben ik ook pas echt gaan experimenteren. Samen met een ander. Hij liet ze 2 jaar staan en ik zette ieder jaar nieuwe. Maar dan wil ik wel voor 20 juli de nieuwe uitlopers eraf gehaald hebben. De ander had moeite om ze schoon te houden en is daarom ook overgegaan door erg vroeg de uitlopers eraf te halen.
Vroeg eraf halen heeft veel voordelen.
1e. Gemakkelijker schoonhouden heb ik al genoemd.
2e.Je houdt de planten gezonder door een goede selectie, want je hebt nog overzicht. Nu heb ik ze nog steeds gezond. Hoe lang ik zo door kan gaan weet ik niet.
3e Je kunt dan dit seizoen nog een zware plant telen, die volgend jaar een hele hoge opbrengst geeft.
In die paar weken extra kunnen de planten veel groeien.
Omdat het dan warm kan zijn moet je wel de nodige aandacht besteden aan water geven tijdens die warme dagen.
Is er nog geen grond vrij, dan zet ik ze eerst op een wachtbed. Ze wortelen in een paar weken enorm, mits je goed water geeft.
De mijne plukken ook gemakklijk vind ik.
zondag 21 juni 2009 - 08:32
Rita1960

Rita1960

Jo, de nieuwe soorten van dit voorjaar waren ook frigo-planten. En de Gorella die is er nog steeds ( B.Hillegom heeft ze nog) De opvolger hiervan is de Elsanta..

Begrijp ik je goed dat jij de uitlopers al voor 21 juli uitpoot? da's dan een maand vroeger dan ik gewend ben te doen. Ik verplant ze zo'n beetje tussen de 15e en 20e augustus.

Hoe die jij het met uitlopers? ik zet ze in potten en dan verpoot ik ze t.z.t.
Laat jij ze wortelen in de grond dat waar ze zelf de grond raken? Ook blijf ik de andere uitlopers continu verwijderen.
btw: ik neem ook alleen maar uitlopers van de jongste planten en niet van de oude.

grt'n Rita
zondag 21 juni 2009 - 18:36
JovanDreumel

JovanDreumel

Ja, ik haal ze zo vroeg mogelijk eraf en dan hoop ik er weer 200 te hebben, dus ik haal er geen af van te voren. Ik laat ze een beetje wortelen op de plek waar ze de grond raken. Bij droogte maak ik alles regelmatig nat om de vorming van wortels te bevorderen en als ik ze eraf haal, dan zitten er nog niet veel wortels aan, maar dat gaat daarna snel als ik ze verzet of op het wachtbed of ter plekke waar ze blijven staan.. Doe daar koemestkoorels onder en dan maar een paar keer gieten en ze zijn snel goed beworteld. In augustus zijn ze dan al flink aan de groei. Maar ik kan dat met dit ras, omdat ze nu al aan het eind van de oogst zijn. Morgen en overmorgen nog plukken en dan is het wel gebeurd.
zondag 21 juni 2009 - 19:53
Rita1960

Rita1960

ik heb het in het snotje hoe jij het doet.
en doe jouw methode met de helft van de nieuwe plantjes na. Deze zitten nu al in potjes om te wortelen. Dus ik zet ze een maand eerder (plm 21 juli) onder de voorwaarde dat ze al redeljk wortels hebben gevormd en de andere helft zet ik dan zoals ik altijd doe omstreeks 20 augustus.

Ben benieuwd hoe dit uitpakt. Learning by doing dus.

Heb toch nog een vraag aan je: wat zet jij op het bed na de aardbeien?? ( geen aardappelen toch?) en wat voor/hoeveel meststoffen doe je erbij ?

groetjes van een nog niet uitgeplukte Rita
zondag 21 juni 2009 - 21:07
JovanDreumel

JovanDreumel

1e Ze hoeven echt nog niet veel wortels te hebben als je ze van de moederplant afhaalt.
2e. De aardbeien komen bij mij op het aardappelveld op het gedeelte van waar de vroege aardappels gestaan hebben.
3e Waar de aardbeien gestaan hebben, daar komen de late bonen. Die moeten nu nog gezaaid worden (in potjes). De bonen staan van zaaien tot poten ongeveer 14 dagen in potjes. Dus wacht ik nog even met zaaien, want het aardbeienbed wordt geruimd ongeveer eind juli.
4e. Waar de rijen aardbeien komen strooi ik koemestkorrels en hark die met een cultivator door de grond. Met kunstmest wacht ik dan nog 3 weken en dan geef ik kustmest. (12+10+18 en eerst mengde ik daar KAS bij om het stikstofgehalte wat omhoog te brengen voor de stengel en bladgroei, maar de laatste jaren vervang ik de KAS door gekorrelde kalkstikstof.)

Kalkstikstof? Vroeger gebruikte men dat ook onkruidbestrijdingsmiddel, maar dat was in poedervorm en gevaarlijk in gebruik. Je kon er longontsteking mee oplopen. Nu is dat alleen in korrelvorm en is dat gevaar weg. Het geeft heel langzaamwerkende stikstof en gaat kiemend onkruid tegen. Je mag het dus nooit gebruiken op zaaibedden (Je kunt er dus fouten mee maken). Daarom niet gebruiken als je het niet goed kent. Maar scheelt veel onkruid.
In oktober breng ik tussen de rijen paardenmest liefst op vlasstrobasis.
Als het half januari vriest en zonnig weer is, dan dek ik ze af met een soort vliesnetten, die de vaste plantenkwekers ook gebruiken.
Rond 1 maart volgend jaar (afh. van weer) geef ik een rijbemesting met 12+10+18. Soms is er dan van de aardbeiplanten niet veel te zien. Maar iedere dag dat er dan goed weer is groeien ze en loop je uit op anderen die dat niet doen.

Van aardbeien maak ik dus echt werk om ieder jaar een volle opbrengst te halen. Iemand op het complex is het ook zo gaan doen en heeft hetzelfde resultaat.

Kunstmest en jonge of beschadigde aardbeiwortels geeft snel wortelverbranding, daarom 3 weken wachten en nooit met een cultivator tussen de aardbeiplanten.

zondag 21 juni 2009 - 21:33
Rita1960

Rita1960

Jo, da's een hele goede beschrijving hoe om te gaan met de aardbeiplanten.
van de kalkstikstof had ik (mind you.. ook de R.M.L.S. gedaan nog nooit van gehoord, maar ja, daarvoor ook de richting veehouderij gevolgd)

Je gebruikt toch oude stalmest mag ik hopen.

ik heb niet de tijd (ben nog aan het werk bij een baas zo'n 42 uur in de week) om in januari vliesnetten te leggen...

en mijn aardbeibedden houd ik schoon.. gewoon door te wieden met de handen..

groetjes,

Rita
maandag 22 juni 2009 - 20:30
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik gebruik paardenmest, omdat ik die bijna gratis gebracht krijg. Die heeft wel een paar jaar op een hoop gezeten. Zij moeten er ook vanaf.
Dat ik van kalkstikstof gehoord had was al lang geleden 1958-1961. Op de HLS van de KNBTB in Roermond en die is later naar Den Bosch verhuisd. Maar ik was het nog niet vergeten. Het spul is nu in korrelvorm. Je bemest en gaat onkruidgroei tegen.
maandag 22 juni 2009 - 20:44
an

An

JO en Rita

weten jullie ook een ras met aardbeien die lekker goed zoet zijn dat je ze echt ruikt als je er aan ruikt.
En die een hoge op brengst hebben.

want ik heb vorig jaar plantjes bij de aldie gehaald maar de op brengst valt tegen.
Ik heb zo'n 12 plantjes in bakken maar ik kon er net aan 1 boterham mee eten.
terwijl ik ze wel bemest had.

gr an
dinsdag 23 juni 2009 - 15:15
Rita1960

Rita1960

An,
dan zou ik mss de korona aanraden. Maar ik weet niet of je die in plantenbakken kunt houden. 'k heb bijna al mijn planten in de volle grond staan. Deze heeft wel een hogere opbrengst en smaakt ook heerlijk zoet, mits je niet te vroeg plukt.
Ze zijn wat harder (minder kneusgevoelig) dan mijn onbekende soorten.
Jo had het over de gorella, die is nog steeds te krijgen bij Bakk.. Hillegom
maar of die het ook in potten goed doet, helaas geen idee..

even afwachten op het antwoord van Jo.

groetjes,

Rita

PS; An heb je nog belang bij stekpoeder? Had je een tijd geleden een pm gezonden maar blijkbaar is die niet aangekomen
dinsdag 23 juni 2009 - 20:13
JovanDreumel

JovanDreumel

De mijne staan ook in de volle grond en ik bemest behoorlijk stevig en op tijd en zorg voor voldoende water op de tijdstippen, dat de plant het nodig heeft (vooral tijden knopvorming en vruchtzetting). Gorella is een fijne aardbei wel een beetje ouderwets.
dinsdag 23 juni 2009 - 21:13
an

An

@ Hoi Rita heb je een pm gestuurd.

@Hoi Jo
Maar kan je die nog krijgen ,en kan die in bloembakken?

gr an
dinsdag 23 juni 2009 - 22:53
JovanDreumel

JovanDreumel

Het lijkt me dat alle aardbeien in bloembakken gekweekt kunnen worden, mits de bakken groot genoeg zijn en van goede grond en bemesting voorzien worden.
Volgens Rita zou je ze nog wel kunnen krijgen, zie boven.
dinsdag 23 juni 2009 - 23:00
an

An

Ik heb ze in die recht hoekige bloembakken en dan 4 per bak ruim zat dus.
ik had eerst een betje met aardbeien ,met een vlinke opbrengst maar helaas
ging onze toen nog 8 weken oude pup er in ravotten en dat heb ik hem toen gauw af geleerd ,ik ben later naar de ostara gegaan voor een lange tijd kwa op brengst maar dat is niks helaas heb ik die vorige toen weg gedaan (had de uitlopers gekregen,dus weet niet wat voor soort dat was maar die waren super lekker en een zeer grote opbrengst ik had van 15 plantjes gauw 7 kilo per jaar.)
ik bemest die ik nu heb ook met spec. aarbeien mest. groeien prima maar net wat ik zei over een plantje of 12 a 15 maar 1 broodje gevuld met aardbeien heb er nog maar 10 geplukt .
daarom wil ik er nu 1 met een goede aroma ,een lekkere zoete smaak en vooral een grote opbrengst.
want ik heb hier 5 pers. die gek op aardbeien zijn ik moet nu elke keer als ze in de aanbieding zijn 1kilo halen en dat gaat schoon op. dan heeft ieder 2 broodjes.

gr an
dinsdag 23 juni 2009 - 23:18
JovanDreumel

JovanDreumel

Je spreekt hier wel over 2 soorten:
1e Ostara is een doordragende aardbei en geeft dus over een langere termijn aardbeien.
2e Gewone aardbei en die geven in een paar weken de opbrengst en wel in die tijd heel veel aardbeien, maar daarna is het afgelopen.

Je moet eerst zeker weten wat je wilt.
woensdag 24 juni 2009 - 08:44
an

An

ik wil een gewone aardbei ,zoals ik hier boven beschreef
een goede aroma ,lekker zoet,en een grote opbrengst (zodat we allemaal een broodje met aardbeien hebben )
weet jij een goede die in bakken kan?

want anders heb ik er niks aan want wat heb je nou aan 14 planten waar je maar 10 aarbeien in 2 wkn kan plukken.

(ik beschreef de ostara omdat ik die voor die ik heb staan gehad heb in de volle grondt toen en die hoef ik niet meer die hadden een waardeloze op brengst.)

gr an
woensdag 24 juni 2009 - 09:41
JovanDreumel

JovanDreumel

Probeer dan aan Gorella te komen of een van de rassen die Rita aangaf. En ook zou je naar een kweker kunnen gaan, die ze in bakken heeft en vraag hem wat bewortelde uitlopers. Van een vriendelijke man kun je die zo krijgen. De mijne ga ik er rond 20 juli afhalen.
woensdag 24 juni 2009 - 19:16
an

An

IK heb geen kwekers hier in de buurt zitten helaas.
Zal is kijken of mijn broer er aan kan komen die zit op zo'n familie tuin club waar je een eigen moestuin op kan zetten ik kom even niet op de naam hoe dat heet.
maar dat kan ik ook proberen voor een paar uitlopers.
dank voor de tip

En kan je die soorten die jullie noemen makkelijk krijgen bij een tuin centra.?
woensdag 24 juni 2009 - 19:24
JovanDreumel

JovanDreumel

Rita zegt dus dat Gorella nog te verkrijgen is bij Bakker in Hillegom. Ken nje niemand die ooit in de buurt van Borculo komt. Waarschijnlijk heb ik tegen 25 juli nog wel plantjes over.
woensdag 24 juni 2009 - 20:41
Rita1960

Rita1960

Oeps, net even de site gekeken van Bakk.. Hill.. komen er niet meer op voor. misschien dat ze uitverkocht zijn op dit moment. Helaas heb ik de catalogus van Bakker al weggegooid maar ik ben er voor 95% zeker van dat ze dit voorjaar er nog instonden ( anders pleeg een belletje naar Bakker)
Maar ze zijn ook wel te verkrijgen bij Vreeken's zaden of bij www.duivenvoorden.nl

groetjes
Rita
woensdag 24 juni 2009 - 21:13
an

An

nee , kan je ze niet versturen en om de worteltjes een vochtig keuken papiertje
en dat in een zakje .
zo kreeg ik meloen peer stekjes uit belgie verstuurd en die kwamen ook goed aan ,en bramen stekjes , en frambozen stekjes uit belgie.

gr an
woensdag 24 juni 2009 - 21:15
JovanDreumel

JovanDreumel

We zullen tegen tijd even zien of ik er nog over heb.
woensdag 24 juni 2009 - 22:13
an

An

Al vast bedankt zou er heel erg blij mee zijn.
Ik hoor het wel

gr. an
woensdag 24 juni 2009 - 23:11
JovanDreumel

JovanDreumel

Geef tegen 20 juli even een seintje dan vergeet ik het niet.
donderdag 25 juni 2009 - 07:58
an

An

okee zal ik doen ,mag het ook wel opschrijven anders vergeet ik het ook.
heb zoveel dingen aan mijn hoofd.
gr an
donderdag 25 juni 2009 - 08:05
an

An

Hoi Jo
heb je nog plantjes over voor mij misschien
die je op kan sturen?

gr an
zondag 9 augustus 2009 - 20:58
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik had er geen over gehouden, maar aan de nieuwe plantjes, die ik gezet heb komen ook nog wel uitlopers. Maar dat duurt nog een paar weken.
zondag 9 augustus 2009 - 21:10
an

An

OKee Jo ik hoor het wel
gr an
zondag 9 augustus 2009 - 21:15
JovanDreumel

JovanDreumel

@ An

Hoeveel plantjes denk je nodig te hebben?
dinsdag 11 augustus 2009 - 13:19
an

An

Hangt er af hoeveel jij kan missen en opsturen
ben met alles blij
dan kan ik ze volgend jaar weer stekken
het is voor twee of 3 lange bloembakken
gr an
dinsdag 11 augustus 2009 - 18:46
JovanDreumel

JovanDreumel

Gaat het om 10 of 20 planten?
dinsdag 11 augustus 2009 - 19:46
an

An

10 is zat,toch voor 3 bakken
.
gr an
dinsdag 11 augustus 2009 - 20:07
JovanDreumel

JovanDreumel

Hoe lang zijn die bakken?
dinsdag 11 augustus 2009 - 20:21
an

An

1 meter bijna
dinsdag 11 augustus 2009 - 20:33
JovanDreumel

JovanDreumel

Dan heb je er aan 10- 12 wel genoeg.
Die heb ik al wel voor je. Ik heb vandaag de mijne geschoffeld en toen zag ik al een stel uitlopers.
Stuur me maar een pm met je adres. Dan doe ik ze voor 17.00 uur op de post en dan krijg jij ze de volgende dag.
dinsdag 11 augustus 2009 - 21:22
an

An

lukt niet om een pm te sturen
als ik je naam aan klik geen leeg kolom om naar je toe te sturen
gr an
woensdag 12 augustus 2009 - 00:11
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik heb je een pm gestuurd
woensdag 12 augustus 2009 - 09:09
an

An

IK heb je een pm terug gestuurd
gr an
woensdag 12 augustus 2009 - 13:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon