menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fruitbomenplanten tegen de haag

raffe

Raffe

Hello,

De scheiding met de buren is momenteel een 2 meter hoge draad. Zij hebben een soort coniferen geplant, die gaan normaal wel door de draad komen zodat wij ook sowieso een groene omheining krijgen.

Dit lijkt mij een ideale kans om iets anders tegen de draad te zetten dan beukenhaag, klimop, ... Ik ben zot van fruit, dus een perenboom/struik zou al kunnen, druivelaars, misschien een kiwi-boom. Die struiken zouden zuidelijk geörienteerd staan, dus zéér veel zon.

Iemand tips wat we allemaal tegen de omheining kunnen zetten, dat eetbaar is én mooi ?

Raf
zondag 17 mei 2009 - 15:32
Ed50

Ed50

Dag Raf,

gezien de oriëntering op het zuiden lijkt me dat een uitstekende plaats voor o.a. fruitsoorten die veel behoefte hebben aan warmte. Leiperen zullen er zeker goed gedijen. Ze hebben natuurlijk ook wel een specifieke snoei nodig. Voor druivelaars kan je ook moeilijk een beter plekje vinden denk ik. Perzikken kan je ook leiden en zij hebben ook behoefte aan een warm plekje. Kiwi's worden over het algemeen vooral over pergola's geleid maar ik vermoed dat het ook wel gaat tegen een draad. Bramen en frambozen kan je ook mooi tegen een draad leiden.
Van al deze fruitsoorten bestaan er natuurlijk ook heel wat rassen en je moet er ook een beetje op letten dat je sterke en ziektebestendige soorten kiest.

Groetjes,

Eddy
zondag 17 mei 2009 - 17:46
cetinel

Cetinel

hoever van de draad hebben de buren hun haag aangeplant??
maandag 25 mei 2009 - 09:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon