menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoeien oude perenboom

Ga naar meest recente reactie

eucalypta

Eucalypta

Sinds kort een volkstuin verworven waar ik er blij mee ben, wel heel veel werk vanwege al jaren staand kweekgras. Nu staan er 2 oude perenbomen in die al jaren niet gesnoeid zijn en waarvan de kruin veel te dicht is. alle takken groeien naar het hart toe. Kan ik deze bomen helemaal terug snoeien of moet ik alleen bepaalde delen wegsnoeien?
Graag jullie hulp en alvast dank daarvoor.
groet Eucalypta
dinsdag 16 september 2008 - 18:12
Rita1960

Rita1960

Hallo Eucalypta,

Allereerst van harte welkom op dit mooie forum
Let wel: ´t is ook een zeer verslavend forum.

Ik heb helaas geen verstand van perenbomen maar er zijn hier lieden op dit forum die er wel verstand van hebben en die zullen je ongetwijfeld van een antwoord voorzien!

groetjes en veel tuinplezier toegewenst,

Rita
dinsdag 16 september 2008 - 18:54
eucalypta

Eucalypta

Dank voor je reactie! en hoop op een antwoord van iemand anders!
Ik heb al een tijdje op dit forum rondgeneusd maar dacht dat het wel handig zou zijn om me te registreren. Al veel siertuinervaring, heb een groete tuin maar nu voor het eerst een grote moestuin......pffffff wat een werk maar de eerste oogst heb ik al gegeten en deze herftst de strijd verder aangaan met het zeer hardnekkige kweek.
groet eucalypta
ps. ik geloof meteen dat het verslavend is
dinsdag 16 september 2008 - 21:00
Rita1960

Rita1960

Eucalypta,

Vertel mij wat en vooral over een moestuin. Daar gaat veel tijd werk inzitten. Wij eten al een tijd lang alleen nog maar groenten uit eigen tuin ( en daarna eigen groenten uit diepvries )

Voor wat betreft het kweek... Je kunt nu beter aan de gang gaan om het te verwijderen, spitten en de wortelstokken zo veel mogelijk verwijderen( gooi die op een aparte hoop zodat ze niet weer aan de loop komen) Mocht je dan een stukje wortel niet opgemerkt hebben kun je die er veel makkelijker uithalen (in de losse grond) en zo put je de plant uit.
Nog een methode om van het kweek af te komen is er een dikke laag stro op te leggen en na een paar maanden groeien de wortelstokken in het stro. Stro verwijderen en afvoeren(!) en je bent voor het grootste gedeelte af van het kweek.
Een andere methode( mijn favoriete en volgens mij de meest makkelijke) , dek de grond af met dik ondoorzichtig plastic ( minimaal een 4-tal weken ) en de wortels van de kweek sterven af of komen aan de oppervlakte en zijn zo makkelijker te verwijderen en ander onkruid gaat ook kapot.

Hé succes met moestuinieren en

groetjes,

Rita
dinsdag 16 september 2008 - 21:32
eucalypta

Eucalypta

Beste Rita,
Ik heb in het voorjaar al een deel gespit en zoveel mogelijk wortles verwijderd, toen ingezaaid met groenbemesters die zeer dicht groeien en zo het onkruid onderdrukken. Pas geleden alles gemaaid en het maaisel laten liggen. Nu is door het warme vochtige weer het overgebleven kweek weer razendsnel gaan groeien..grrrrrr. Heb een deel afgedekt met onbedrukt karton en daar compost overheen, dat schijnt dan én het kweek te verstikken en het karton composteert, 2 vliegen in één klap. de rest ga ik inderdaad begraven onder landbouwzeil. Ik heb de fout gemaakt om opgegraven kweekwortels op de composthoop te gooien met het reslutaat dat mijn hoop overgroeit is met gras.
Dus die moet ook weer overhoop.
Groet Eucalypta
dinsdag 16 september 2008 - 21:44
depauws

Depauws

Rita
In antwoord op Uw eigenlijke vraag namelijk het snoeien van een verwilderde perenboom.
-Enkele regels :
1.je kiest enkele gesteltakken uit die je gaat behouden, hou hierbij rekening met verdeling over de kruin, laag ingeplante zijtakken, horizontaal ingeplante zijtakken.
2. Je zaagt de andere zware takken weg, uiteraard met hun deel van de kruin
3.Van de overgebleven takken zaag of knip je de naar binnen groeiende zijtakken weg
4.Je mag ook aan de bovenzijde inkorten tot de gewenste hoogte.
5. Waterloten ( vertikale groeiers) worden verwijderd, zelfs als ze 2/3 jaar oud zijn.
Je moet uiteindelijk een boom met open structuur bekomen, je moet hier en daar je klak door de boom kunnen gooien ( uitspraak van E Pollet).
Het eerste snoeijaar zou ik de kleine takjes laten staan, dus alleen werken met de zaag en de grote boomschaar.

Groeten
Silvain


donderdag 18 september 2008 - 19:47
Rita1960

Rita1960

Hallo Silvain,

dit moet Eucalypta zijn i.p.v. mijn persoontje.
Heb alleen maar geantwoord dat ik geen verstand van perenbomen heb.. en daar heeft u wel verstand van ( en ik niet )

groetjes,

Rita
donderdag 18 september 2008 - 20:29
eucalypta

Eucalypta

Beste Silvain,
Dank voor je advies. Kan ik dit meteen gaan doen of beter te wachten tot alle blaadjes gevallen zijn? Is wel gemakkelijker denk ik. Zijn een paar gesteltakken genoeg?
groet Eucalypta
vrijdag 19 september 2008 - 22:04
eucalypta

Eucalypta

Ik ben eigenlijk ook wel erg benieuwd naar wat dat betekend, je klak door de boom gooien?? Ik krijg daar hele grappige associaties bij! Eucalypta
vrijdag 19 september 2008 - 22:07
depauws

Depauws

Eucalypta

Met snoeien wacht je best tot de winter, je ziet dan beter de structuur van de boom.

"Je klak door de boom gooien" betekent niet er met je klak naar gooien.
Klak is West-vlaams voor een pet, je moet dus steeds die pet dwars door de kruin van de boom kunnen gooien. Het is dus een equivalent van luchtig snoeien.
Je moet dit eens proberen tijdens het snoeien, je zult versteld staan hoeveel er nog moet weggesnoeid worden.
In Uw geval zou ik in eerste instantie aanraden van slechts de helft van de bestaande takken weg te nemen om het evenwicht tussen wortels en kruin enigszins te behouden, je moet dus stoppen als er meer takken op de grond liggen dan er nog op de boom staan.

Groeten
Silvain
zaterdag 20 september 2008 - 08:16
monique251

Monique251

Of zoals ze hier in Groningen zeggen: 'Pet mot d'r deur kenn'
Eucalypta; ik weet niet of je lid bent van een bibliotheek maar anders zou je eens het boek
'Snoeien en Leiden' van Christopher Brickell en David Joyce kunnen lenen (uitgeverij Terra ISBN 90-6255-713-9) een zeer duidelijk geschreven boek mét tekeningen over het snoeien van allerlei struiken en bomen waaronder ook het verjongen van verwaarloosde fruitbomen.
Christopher Brickell is jarenlang verbonden geweest aan de RHS (Royal Horticultural Society) in Engeland en wordt allom gerespecteerd om zijn kennis.
Groet, Monique
maandag 22 september 2008 - 00:29
the666bbq

The666bbq

ik ben volledig akkoord met de adviezen van depauw met uitzondering van zijn tip om het in de winter te doen misschien. Snoeien doet groeien maar wintersnoei doet dat nog veel meer. Als geheugensteun kan je misschien gebruiken dat wat je wegsnoeit in de zomer ook wegblijft, wat je wegsnoeit in de winter komt in tienvoud terug. Als visueel plaatje kan je de knotwilgen voor ogen houden : die worden in de winter geknot waar ze dan na de winter zeer sterk nieuwe scheuten krijgen uit al die slapende ogen waarover een boom beschikt.

In de winter heb je inderdaad een zeer goed beeld van hoe de boom eruitziet maar bedenk toch dat wanneer je een tak weghaalt omdat die in de weg stond, dat je die dan zal moeten controleren na de winter omdat die daar gegarandeerd een paar andere twijgen voor in de plaats zet (eigenlijk dus dubbel werk). Misschien is het dus beter om de boom in de winter te inspecteren (wat zou ik graag weg hebben, waar zou ik graag wat meer hebben) en dan met name die laatste nu/in de winter aan te pakken (nooit snoeien als het vriest). Neem wat digitale foto's (gratis ) en duid daarop desnoods aan welke takken je in de zomer moet gaan zoeken.

Alle andere tips zijn correct. Een beperkt aantal gesteltakken in verlengenis aanhouden (laten doorlopen met op het eind geen vertakkingen. Takken die meer dan de helft dikker zijn dan de takken waaruit ze vertrekken zijn ook verdacht. Nooit meer dan 20% wegnemen per snoeiseizoen (zomer winter) dus als er veel uit moet spreiden. Snoeien is nogal belastend voor de plant en door teveel te snoeien kan een plant zich als eens 'doodgroeien'. Niet alle planten reageren dus even goed op knotten...

Begin alvast met dood hout tot op het levend hout terug te snoeien (dat moet je niet bij de 20% rekenen), kijk dan naar de balans van de boom en doe daarna de probleemtakken (die naar binnen groeien of één
van de kruisende takken,...) (niet andersom want anders haal je soms de verkeerde 'probleemtak' weg die net de oplossing van uw probleem had kunnen zijn
Sterk snoeien doet ook sterk weer uitlopen; een tak die veel te lang is tegenover de rest moet je dus niet sterk inkorten want dan wordt hij weer veel langer (beter de lange klein beetje inkorten, en de korte sterk inknippen - het is een grapje van moeder natuur )
maandag 22 september 2008 - 12:30
eucalypta

Eucalypta

Bedankt voor alle adviezen!! en dat boek ga ik zeker ook bekijken want er moet nog veel meer gesnoeid worden. Er staat nog een oude kers, bessen- en frambozenstruiken. Klopt het dat een framboos alleen vrucht draagt op het nieuw gevormde hout en dus eigenlijk tot aan de grond weggesnoeid kan worden in het najaar? En geld dat ook voor de herfstframboos?

Dank voor alle tips en groet Eucalypta
maandag 22 september 2008 - 22:24
the666bbq

The666bbq

nee dat klopt niet. frambozen dragen op overjarig hout, dus op takken die het vorige seizoen zijn gevormd. Je haalt er dus best alleen de takken tussenuit die dit jaar vrucht hebben gedragen (die zijn makkelijk te herkennen want helemaal bruin verhout en als je eraan komt dan breken ze vaak zelfs al af). Herfstframbozen dragen wel op takken die hetzelfde seizoen zijn gevormd dus die kan je in principe tot op de grond wegsnoeien.
dinsdag 23 september 2008 - 09:23
eucalypta

Eucalypta

Ok, dank voor het advies. De herfstframboos heb ik deze zomer aangeplant en heeft nog geen vrucht gedragen, moet ik die dan toch terug snoeien og beter laten zitten?
dinsdag 23 september 2008 - 22:56
the666bbq

The666bbq

Op nieuwe aanplantingen zou ik niet te brutaal zijn zodat de plant zijn krachten kan stoppen in het aanslaan en niet meteen in de forse groei.
woensdag 24 september 2008 - 10:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon