menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Appelboom dubbele bellefleur

Ga naar meest recente reactie

Kruidentuin

Kruidentuin

Hallo allemaal,

We hebben vandaag onze eerste appelboom geplant : een dubbele bellefleur.
Hierover hebben we nog de volgende vragen
- Iemand enige ervaring met deze appelsoort?
- Welke andere appelsoorten gaan hiermee samen? Ik zou namelijk ook een drietal laagstam appelbomen willen planten, op ongeveer een 10 m ervandaan. De grond van deze plek is echter heel nat en drassig. Vormt dit een probleem en indien ja valt dit te verhelpen?
- Als laatste zou ik nog willen weten wat er onder de appelboom kan geplant worden. We hebben gehoord dat je er best niets onmiddellijk onder laat groeien (gras)? Wat is dan de minimale afstand die je moet houden?


De grond hier is zand-leem grond en vrij vochtig.

Groetjes en alvast bedankt

Katie
zaterdag 9 februari 2008 - 19:06
VTO

VTO

te natte of drassige grond is niet gunstig. U kunt de grond voorzien van een grote laag compost en zand. Ook kunt u de appel planten op een heuveltje, waardoor de planten niet permament onder water zitten. Onder uw appelbomen kunt u witte klaver inzaaien. Dit beperkt de onkruidgroei en zorgt voor stikstof in de grond.

omtrent de bestuiving kunt u de volgende site raadplegen http://www.houtwal.be/vakartikels/pitfruit/appel_malus_index.htm

plantafstand 3 x 4 meter
zaterdag 9 februari 2008 - 23:31
Kruidentuin

Kruidentuin

Hallo
bedankt voor je antwoordje.
Ik heb toch nog een vraagje.
Hoe hoog moet de laag compost en zand zijn? Dat zand is dat dan gewoon tuinzand en waar kan je dat kopen? Wat ik eigenlijk bedoel is moet ik het huidig drassige zand wegdoen en dan vervangen door een laag tuinzand met compost? Bijft het water dan niet in het onderste gedeelte (met het leemzand) vastzitten of moet het nieuwe zand zo hoog zijn dat de wortels volledig hierin staan?


Groetjes

dinsdag 12 februari 2008 - 15:18
VTO

Tekst aangepast

VTO

Het is de bedoeling de volledige bovenlaag van uw grond te doormengen met zand en compost, zodat de drainaige beter verloopt. Gewoon rijnzand (bouwzand) is per zak van 25 kg of zelfs per kubiek te verkrijgen bij een bouwstoffer; Automatisch verhoogt u zo de grond. U moet dus geen grond wegdoen enkel grond bijbrengen.

Indien u echter een hoge waterspiegel heeft zal u uw grond moeten draigneren. Een hoge waterspiegel kunt u controleren door een put te graven van zo"n halvemeter diep . Bij een hoge waterspielgel zult u na enkele dagen een plas zien.

indien dit niet mogelijk is kunt u uw bomen planten op een heuveltje. Dit kan eenvoudig door de boom op een omgespitte grond te zetten. U dient geen plantkuil te graven. U hoeft enkel de wortels te bedekken met een laag nieuwe aangebrachte grond. Bij deze methode dient u de boom wel te voorzien van een stevige boompaal en voldoende grond aan te brengen op de wortels voor de stevigheid.
dinsdag 12 februari 2008 - 23:13
Kruidentuin

Kruidentuin

Hallo

Hartelijk dank voor je advies en duidelijke uitleg. Dat was precies wat ik wou weten.

Groetjes

Katie
woensdag 13 februari 2008 - 09:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon