menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardbeien voortrekken

depauws

Depauws

Hello

Ik weet dat men de oogst van aardbeien kan vervroegen en verlaten door de plantjes in diepvries of frigo te bewaren en dan op een gewenst ogenblik uit te planten.
Weet iemand hoelang de koude-behandeling moet duren en bij welke temperatuur men de plantjes moet bewaren?
Zijn er daarna extra zorgen te besteden?
Ik zou de palnten nu een koude behandeling willen geven en dan begin september in serre planten om tegen allerheiligen te oogsten, kan dit lukken?

Groeten
Depauws
zaterdag 5 augustus 2006 - 10:28
hugo

Hugo

wat jij wil proberen zal dit jaar niet meer lukken;; normaal ga hiervoor zo te werk:

half augustus jonge plantjes uitplanten in de tuin,, deze moet je dan eind december uit de grond halen, aarde afschudden en blad verwijderen en in een plastiekzak in frigo/diepvries bewaren bij een temperatuur van -1°C; volgend jaar eind juli kan je die dan uitplanten in je serre en verder opkweken om aardbeien te oogsten;;

of dit voor een particulier haalbaar is weet ik niet( twijfel er wel aan), heb het nog niet geprobeerd
succes

groetjes
zaterdag 5 augustus 2006 - 18:05
depauws

Depauws

Hugo bedankt

Langs een andere weg heb ik verstaan dat de jonge aardbeiplantjes die in juli van de moederplant verwijderd worden eerst moeten groeien, de bloembotten ontstaan zelfs al in de herfst maar zijn nog niet zichtbaar. Daarna gaan de planten in winterrust, deze kan verlengd worden door de plantjes koud te houden.

Men kan dus aardbeien verlaten, maar niet vervroegen. Na-trekken dus in plaats van voor-trekken.

Groetjes
zondag 6 augustus 2006 - 12:37
andre

Andre

wAAROM VOORTREKKEN EN AARDBEIEN ETEN IN DE WINTER. Laat ons gewoon aardbeien eten as de tijd voor aardbeien is Het gaat allemaal al vlug genoeg.

andre
zondag 6 augustus 2006 - 18:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon