menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Frambozenstruik planten tegen bekaertdraad

Ga naar meest recente reactie

Nimue007

Nimue007

Hallo,
ik vraag me af of ik een frambozenstruik tegen onze tuinomheining (bekaertdraad) mag planten? of gaat de struik de draad scheef trekken?
Alvast bedankt!
Mieke
vrijdag 23 november 2007 - 16:09
lentemode

Lentemode

Hallo Mieke,
Hou er wel rekening mee dat ondergrondse uitlopers ook de andere kan van de draad kunnen kiezen ! En ze zijn daar vlugger mee dan je denkt !

Groetjes,
Mia
vrijdag 23 november 2007 - 17:13
depauws

Depauws

Er zijn verschilende soorten Bekaert-draad, dus antwoord onder voorbehoud.
De frambozen oefenen geen grote kracht uit en de kans dat de draad scheeftrekt is klein.
Frambozen hebben geen hechtranken, dus zul je met koorden of dergelijke de frambozen tegen de draad moeten bevestigen.
Silvain
vrijdag 23 november 2007 - 20:06
Nimue007

Nimue007

bedankt!
nu die uitlopers, dat zal zo geen probleem zijn want er staat een betonnenplaat dus ze kan niet ontsnappen naar de buren
Maaaaarrr.... als ik nu eens het oude hekwerk van de tuin gebruik om daar frambozen tegenop te laten groeien.. hoe hoog worden frambozenstruiken ongeveer?
zondag 25 november 2007 - 20:33
depauws

Depauws

Nimue

Herfstframbozen zijn goede groeiers en halen 2 meter, je moet ze zeker steunen op 1.00m of 1.20m
Lenteframboos wordt minder hoog, ook daar is steunen nodig.

Silvain
zondag 2 december 2007 - 09:01
Uvacrispa

Uvacrispa

Silvain,

ik ben even verrast om te lezen dat klassieke frambozen (die jij lenteframbozen noemt) kleiner blijven. In de regel worden deze net veel hoger doordat de scheuten de ganse zomer en herfst kunnen doorgroeien. Bij herfstframbozen gaat de groeischeut in augustus over tot het maken van bloemknoppen en valt de groei vroeger stil.
De lengte van de stengels is natuurlijk ook gedeeltelijk rasgebonden, maar moderne, grootvruchtige rassen halen makkelijk 3 m lengte. Trouwens er zijn op vandaag een aantal leuke herdragenge rassen in omlooop. deze geven een oogst vanaf augustus tot bij het vriezen en opnieuw (op dezlfde stengels) in de late lente.
Marc
zaterdag 12 januari 2008 - 13:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon