menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke appelbomen zijn sterker dan andere

Ga naar meest recente reactie

Limoncello

Limoncello

Hello,

Hebben hier op de gemeente een soort groepsaankoop waarbij er 5 soorten appelbomen te koop zijn.
Ik vroeg me af welke sterker zijn en het meeste fruit zouden geven (en nog is mooi zijn ook maar denk niet dat dat een argument kan zijn )
Er zijn dan nog laagstammen (8/10cm, 15euro) en hoogstammen (6/10cm, 22euro). Wat is het verschil?

Dit zijn ze;

Appel Berglander
Appel Keuleman
Appel Jacques Lebel
Appel Sterreinette
Appel Court Pendu

Kent er iemand 1 of meerdere van deze? Wat zou je mij dan aanraden?

maandag 8 oktober 2007 - 14:25
depauws

Depauws

Hello Kingskown

De sterrenet moet ik zeker afraden, komt te laat in productie en draagt niet goed.
Keuleman is een appel die slechts na nieuwjaar eetbaar wordt, is niet erg lekker maar bewaard zeer lang.
Court Pendu is een zeer lekkere appel maar moeilijk om een grote oogst te krijgen.
Jaques Lebel is de meest betrouwbare appel, vrij snel in productie, enigzins bewaarbaar, ik zou die aanraden in hoogstam, het is een stevige groeier die je niet kunt bedwingen op laagstam.
Berglander heb ik niet staan.
Groeten
maandag 8 oktober 2007 - 23:16
Limoncello

Limoncello

Amai hieruit kan ik afleiden dat je 4 soorten appelen hebt van de lijst of gehad.

Ik zou dan afgaan voor een Jacques Lebel, maar wat is het verschil nu met hoog- en laagstam? Ik ga even raden. Laagstam zijn de fruitbomen met korte stam (40-50cm) en daarna takken met fruit op. En hoogstammen zijn die met lange stam (meer dan 1m)??

Ter info: de foto onder je nickname, dat is een kiwi maar is dat de stam dat we ook zien of van iets anders?
dinsdag 9 oktober 2007 - 09:07
depauws

Depauws

Kingskawn
Effectief zijn laagstam van die lage boompjes.
Bij een hoogstam begint de kruin vanaf 2 meter, men kan dan volledig onder de kroon lopen.
Er is ook halfstam waarbij de kroon begint op 1.50, hieronder kan men niet lopen, maar kan men wel makkelijk de boomspiegel bereiken.
De laagstam heeft veel minder groeikracht in de wortels zodat de kroon kleiner blijft, maar sommige varieteiten reageren daar slecht op, zols Jaques Lebel, die soort is een sterke rechte groeier en dat gaat beter met een hoogstam-onderstam met veel groeikracht.

De sterrenet gebruik ik nu als ent-boom, er staan al 4 verschillende varieteiten op.
In de avatar staat een foto van mijn kiwi-plant, onderaan is de oude stam zichtbaar, midden zijn ook enkele jonge twijgen te zien.
Groeten
Silvain
dinsdag 9 oktober 2007 - 17:49
Limoncello

Limoncello

Sterrenet is dus goed al ent-boom? Goed om te weten want heb hier nog 4 Pink Ladies die uit pitten afkomstig zijn en al 30cm groot zijn.

Proficiat met die kiwi-plant! Ik ben ook van plan om zo ne plant te zetten bij mij maar die van jou zal wel veel vruchten geven. Hoe oud is die? Welke soort heb jij?
dinsdag 9 oktober 2007 - 18:41
depauws

Depauws

Hello
Sterrenet zijn mooie appels, allemaal gelijk van vorm en grootte maar de soort stelt mij teleur op gebied van opbrengst en bewaarbaarheid, daarom gebruik ik deze boom om diverse soorten erop te enten.
Bomen of soorten uit pitten leveren niet gegarandeerd identieke vruchten voort , dit komt door de kruisbestuiving met andere soorten.
Als je echt Pink Lady wil dan moet je die kopen of enten met enthout van een echte Pink Lady boom.
De kiwi is een Actinidia Deliciosa Hayward voor de vrouwelijke plant en een mannelijke plant waarvan ik de naam niet ken. Je hebt een mann en vrouwelijk exemplaat nodig.
Silvain
dinsdag 9 oktober 2007 - 20:12
danny2

Danny2

Hallo,

ik zou de berglander zeker niet afschrijven is een gladde en smakkelijke appel, elk jaar degelijke opbrengst en tammelijk lang bewaarbaar.
Hopelijk staan er in jou buurt nog ergens appelbomen want ik denk dat er geen enkele soort goede opbrengst geeft zijn andere bestuiver

danny
woensdag 10 oktober 2007 - 20:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon