menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijgeboom snoeien

Ga naar meest recente reactie

ekkik

Ekkik

hallo,

Hier een vraagje, mijn vijgeboompje begint z'n bladeren te verliezen,moet deze ook gesnoeid worden? Het boompje is 1 jaar, dit jaar nog geen rijpe vijgen gekregen (door het weer denk ik....), er hangen wel vijgen aan...
Als het kouder wordt, moet ik hem dan inpakken met jute? En hoe?

Alvast bedankt....
dinsdag 25 september 2007 - 18:39
Rudi

Rudi

Een vijgeboom moet je niet snoeien, tenminste als hij plaats heeft om te groeien.
Bij groete struiken (bomen) kan je wel eens een oude tak wegsnijden om plaats te maken voor jonge scheuten.
Als je boompje nog maar 1 jaar is, zou ik zeker niet snoeien en een beetje inpakken als het echt koud wordt. Bij vriesweer dus. Bij oudere exemplaren hoeft dat helemaal nier meer.
Als het overdag zou vriesen kan je er een draadje rond zetten en vol steken met stro.


Mvg
Rudi
vrijdag 19 oktober 2007 - 08:32
cetinel

Cetinel

kruin van mijn vijgeboom heeft nu een doorsnee van 5 meter,snoeien doe ik niet enkel wat ik persoonlijk in de weg vind zitten weghalen en zo(als ge der niet meer langs kunt of zo
bij mij heeft de vijg ongeveer drie jaar als kuipplant geleefd en zit nu bijna 7 jaar in vollegrond,inpakken heb ik ze nooit gedaan.
maandag 22 oktober 2007 - 23:03
ekkik

Ekkik

Ik heb hem dees week ingepakt in stro...met draadje rond. Ik denk van een paar takjes weg te snijden in het voorjaar. Dat mag toch he?
dinsdag 30 oktober 2007 - 17:24
printemps

Printemps

is echt niet nodig van te snoeien
enkel als het model je niet aanstaat
of kruisende takken

als je toch wil snoeien
best na de vorst
in de winter zou het kunnen dat een paar takken invriezen
en dan zullen er sebiet geen takken meer opstaan

mvg

an
ik persoonlijk plaatst geen enkele bescherming
vindt het een te rommelig aanzicht
dinsdag 30 oktober 2007 - 18:54
ekkik

Ekkik

Ja, rommelig uitzicht inderdaad...het siert niet...
Lijkt meer op een vogelnestje rond de boom...
woensdag 31 oktober 2007 - 15:54
Fons

Fons

Indien ge denkt dat er teveel takken aan uw vijgeplant zijn moogt ge die wegsnoeien, een jonge plant kunt ge beschermen tegen vrieskou door onderstam in te pakken,indien we een zeer strenge winter krijgen zal hij dan nog uitlopen op de beschutte plaats, de vorstbestendigheid is afhankelijk van het soort (ras) vijg.
woensdag 31 oktober 2007 - 19:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon