menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dicksonia squarrosa

Ga naar meest recente reactie

Fons

Fons

Welke grondsamenstelling gebruik ik best om dicksonia squarrosa in te verpotten en vooral de ph waarde van deze samenstelling.
vrijdag 30 maart 2007 - 20:47
PaulPhillemon

PaulPhillemon

Hallo,
dat zou ik ook graag weten Fons; waarschijnlijk weet Danny daar een prima antwoord op. Mijn plant (zie foto's bij "varens en boomvarens") heb ik sinds 2001, en is sindsdien één keer verplant. Heb toen wat turf en houtschors toegevoegd aan de potgrond. Het resultaat was vrij behoorlijk, maar nu zou ik terug verplanten. Ik kijk dus ook uit naar een antwoord.
Groeten,
Paul
vrijdag 30 maart 2007 - 21:00
boomvaren

Tekst aangepast

Boomvaren

Hallo Fons en Paul,

Pas op met potgrond, daar kunnen chemische meststofften aan toegevoegd zijn, mijd die altijd, varens kunnen deze niet verdragen. Het beste is zelf een samenstelling te maken, soms kan het goed zijn bepaalde producten reeds lange tijd op voorhand te aan te maken.
99% van de varens in de natuur staan op zure grond in de opperlaag van bosgrond, zelfs boomvarens hebben geen diepe wortelen, de Ph waarde ligt meestal zo bij 7 á  8. Er zijn ook enkle soorten die graag kalk hebben, deze zijn meestal muur of alpine varens, maar nooit geen boomvarens.

Als je zelf een samenstelling wilt maken en je hebt niets voorberijd dan kan je best een mengeling maken van 50% bosgrond (de bovenste turf laag), let wel op deze mag niet uit bos gehaald zonder toestemming als het niet jullie eigendom is. Je kan ook zuivre turf kopen in de handel maar de kwaliteit is iets minder. 35% zand grond,gewone zwarte aarde. 15% kurk droge leem die je helemaal verpulfert.
Deze ingredienten goed mengen, dan kan je best kokend water door de samenstelling gieten dit verhindert dat schadelijk ongedierte in de grond zit, die achteraf je varen zou kunnen beschadigen.

Als je op lange termijn wilt voorberijden, schaf je 35% kompost aan die in de containerparken kan verkrijgen of uit je eigen composbak (let wel dat deze niet te vettig is). Dan vezamel je voor 50% loofboom herftblaren aan (geen eikenblaren) en 15% zuivre turf. Meng de compost, turf en herfstblaren en steek deze in een geperforeerde vuilzak of ton voor minimum 1jaar. Zorg er gewoon voor dat je samenstelling verder kan komposteren.
Na een jaar kan je je eigen mengsel gebruiken ter vervanging van de bosgrond.

Pot je varens niet te veel om, ze verbruiken de voedingsstoffen in je aarde zeer traag wat je wel af en toe mag toevoegen min. 2 jaar na de verpotting, zijn zelfgemaakte vloeibare meststoffen 1 á  2X per jaar, best in de lente als de nieuwe uitlopers beginnen en dan zo tegen begin augustus.

Zelfgemaakte vloeibare meststoffen maak je als volgt:
Je pakt jonge brandnetels, let vooral op dat er nog geen zaad op zit, je propt die in een 1L pet fles, je vult de fles op met liefst gekoeld afgekookt regenwater, draait de dop er terug op en laat deze voor 2 weken staan. Na die twee weeken heb je een concentraat dat stinkt als de pest, maar wat wel goe poeder is. Je pakt een petflesdopje van het concentraat leng dit met 2L water voor varens, 1L voor andre planten en klaar is één van de beste vloeibare meststoffen en voor alle planten goed.

Je kan ook gedroogde koeienmest korrel nemen en die op de bodem rond de plant kan strooien. Maar doe dit in een zeer kleine hoeveelheid, ik zou hier ook een petflesdopje als maateenheid nemen.

Moest je nog vragen hebben, vuur ze maar af
Groetjes,
Danny
vrijdag 30 maart 2007 - 23:48
PaulPhillemon

PaulPhillemon

Danny,
bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Paul
ps: binnenkort komen nieuwe foto's van tuinvarens ter identifikatie! Enkele beginnen de bladeren omhoog te krullen!
zaterdag 31 maart 2007 - 12:27
Fons

Fons

Danny, bedankt voor de uitleg,dat is een hele boterham maar ge hebt me goed op weg geholpen.
Ik veronderstel dat dicksonia squarrosa niet graag in de volle zon staat maar mag hij een gedeelte van de dag toch een beetje zon hebben?
zaterdag 31 maart 2007 - 22:28
boomvaren

Boomvaren

Zeker Fons, zolang je maar zorgt dat hij niet de volle middag zon krijgt en vooral niet kan uitdrogen. De beste situatie is gefiltert zon licht onder bomen waarvan de kruinen niet alle zonlicht blokkeren. En zorg er ook voor dat tijdens langduurige droogtes de stam met regelmaat wordt nat gehouden.
groetjes,
Danny
zondag 1 april 2007 - 00:13
irvine1999

Irvine1999

@t fons en paul...

ik heb verscheidene boomvarens, palmvarens, grasbomen staan... Eerst en vooral, weinig verpotten...
Wanneer we spreken van dit soort planten spreken we van de eerste planten en bomen die er op ons wereldje waren ... zeer sterk en weinig gevoelig als alles voldoet aan de voorwaarden qua zon, water , etc... de ene boomvaren is de andere niet... De squarossa kan idd niet tegen de volle middagzon terwijl de antartica dat wel doet ... Als potgrond voor varens gebruik ik 1/4 turf,1/4 gewone potgrond,1/4 korenaarde ( om vocht wat vast te houden ) , nog een deeltje argex , zand , en gewone boomschors... de betonmolen in en ik kan mijn varentjes verpotten ... 1 x per maand een weinig vloeibare mest voor groene planten op en in de stam ... en je varens moeten het goed gaan doen voor enkele jaren ...
Steeds bereid tot hulp ivm met boomvarens, en/of palmen...
irvine
maandag 30 april 2007 - 18:35
PaulPhillemon

PaulPhillemon

Hey Irvine,
heb zelf een 30-tal palmvarens, vooral jonge zaailingen (zie mijn website http://www.mijncycads.be/ )
Voor de grondsamenstelling kan dat toch nogal verschillen: sommige palmvarens staan in vochtige, beschaduwde plaatsen in humusrijke grond, terwijl andere in zand en rotsbodem staan. Dus een standaardmengeling van grond bestaat er eigenlijk niet: naargelang de variëteit maak ik zelf een samenstelling.
Groeten,
Paul
maandag 30 april 2007 - 19:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon