menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Varens ID

Ga naar meest recente reactie

jumperke

Jumperke

Wat is de naam van deze varens?
De eerste 2 foto\'s is van een varen die ik vandaag heb aangekocht.
Het zijn allebei kamervarens.

Wat is de minimumtemperatuur voor deze varen?
Dient hij licht te staan of donker?
1.[afbeelding verwijderd niet-https]
1.[afbeelding verwijderd niet-https]

2.[afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes jerko

zondag 28 oktober 2007 - 17:19
lentemode

Lentemode

Helaba Jumper,

De laatste fijne soort is venushaar of Adiantum cuneatum

Groetjes
Mia
zondag 28 oktober 2007 - 19:18
lentemode

Lentemode

Helaba Jumper, nog een keer,

Varens hebben veel licht nodig, maar geen zon.
Ik vind dat ze een uitgesproken voorkeur hebben voor plastic potten. In stenen potten drogen ze immers te snel uit, waardoor hun tere blaadjes beginnen te verschrompelen. In de zomer hebben ze veel plantenvoedsel nodig, en geregeld kalkvrij regenwater.
In de winter verlangen ze een temperatuur tussen de 15 en de 20 graden.

Laat ze maar groeien !
Groetjes,
Mia
zondag 28 oktober 2007 - 19:24
lentemode

Lentemode

Helaba Jumper, de laatste keer,

Bescherm varens altijd tegen direct zonlicht en tocht !
Houd de aarde tijdens de groeiperiode (lente-zomer) vochtig, zonder ze te doordrenken.
Bij warm weer dagelijks op de bladeren verstuiven. Je hoort ze dan gibberen van deugd ...
Uitrafelende bladeren willen zeggen: ik heb tekort aan water.
Neerhangende bladeren vertellen: begieten en verstuiven zijn nodig.
Bladeren die schaars worden: voedselgebrek.
Bladeren die zich oprollen zonder uit te drogen: de plant staat te koud en/of te vochtig.

Koester ze !
Groetje,
Mia
zondag 28 oktober 2007 - 19:33
jumperke

Jumperke

Bedankt!
In de veranda is het wel maar een graad of 5('s nachts als het vriest)
Overdag is het rond de 15 graden.
Zet ik ze nu best in huis????

groetjes jerko
zondag 28 oktober 2007 - 19:58
lentemode

Lentemode

Helaba,
Ja, ze verkiezen kamertemperatuur.
Ik denk dat er in je veranda een te groot temperatuursverschil is.

Groetjes,
Mia
zondag 28 oktober 2007 - 23:07
jumperke

Jumperke

Kan ik hem nu vetpotten?
Zoja,in gewone terreau of niet?

groetjes jerko
maandag 29 oktober 2007 - 13:16
boomvaren

Tekst aangepast

Boomvaren

Varens hebben veel licht nodig, maar geen zon.
Ik vind dat ze een uitgesproken voorkeur hebben voor plastic potten. In stenen potten drogen ze immers te snel uit, waardoor hun tere blaadjes beginnen te verschrompelen. In de zomer hebben ze veel plantenvoedsel nodig, en geregeld kalkvrij regenwater.
In de winter verlangen ze een temperatuur tussen de 15 en de 20 graden.


Hallo lentemode,

Ik ga je hier toch moeten gaan tegen spreken, Plastic potten zijn niet slecht maar zeker niet beter dan terracota. Terracota is vocht regulerend, bij plastic moet je meer oppassen voor uitdroging en of je drainage. Het is zelfs zo dat vroeger varens op een met water gedrenkte omgekeerde terracota potten werden gekweekt.
Wat betreft zon licht, een varen is een schaduwplant laat dit voor één en allemaal duidelijk zijn, alhoewel een varen in de ooster- en de westerzon in princiepe weinig kwaat kan. Er zijn zelfs varens die zonder probleem in de volle zon in de tuin kunnen staan, ze kunnen wel brandwonde oplopen maar overleven dit perfect. Het grote kwaad met de middag zon is dat het water dat langs de fronsen sneller verdampt dan de plant kan toeleveren en zo je plant gaat verbranden. Zou je nu een constante verneveling van water over het bladgroen van je plant sproeien zou deze zonder probleem in de volle zon kunnen staan, dit princiepe wordt trouwens in groothandel tuincentra in Australie toegepast met boomvarens. Het grootste probleem voor varens in de tuin is niet het gebrek aan licht maar wel aan water, wat door struiken en boomen wordt opgeeist.
Eigenlijk is het vochtgehalte van de bodem niet het belangrijkste maar de luchtvochtigheid, hoe groter de luchtvochtig hoe beter de plantjes zich voelen. Je kunt dit in huis best nabootsen door je planten in een gesloten licht doorlatende ruimte te zetten, een auqarium of zo.
Regenwater is altijd kalk vrij, maar je hebt gelijk dat zuiver opgevangen regenwater het beste is. Of varens kalk mogen hebben is een andre vraag. 90% van de varens mogen inderdaat geen kalk hebben maar er zijn er ook die dit juist wel nodig hebben. Maar de soorten die jumperke laat zien mogen zeker en vast geen kalk hebben.
Wat betreft die chemische vloeibaare voeding, GEEF DIT AUB NOOIT AAN VARENS!!! Het wortel systeem van een varen in de vrije natuur beperkt zich vooral tot de bovenste humus laag, daarom is bij verpotting de diepte niet het belangrijkse is maar het opervlak. Een humus laag is de bovenste dek laag op de aarde waar allerlei afgestorven materiaal composteert doormiddel van bacterieën en natuurlijke chemische processen. In dit proces komen de voedings stoffen die de varen opneemt maar met mondjes maat vrij. Ga je nu kunstmatige chemische meststoffen toedienen ga je de plant gewoon verbranden, doordat de plant zoveel voeding tot zich neemt, het niet gaat kunnen verwerken en zich zelf gaat vergiftigen.
Wat je wel kan doen, en daar is nu vooral de juiste tijd voor, is blad compost zelf maken en met regelmaat aan je varen toe dienen. Bladcompost kun je maken door een grote plastic zak te nemen die te vullen met herftblaren en goed nat te maken en de zak met regelmaat te doorprikken met een mes en en de ganse winter buiten te laten liggen in weer en wind tegen het voorjaar heb je een ganse zak blad compost.
Een ander goed vloeibaar voedingsmiddel is brandnetel extrakt. Je neemt een petfles, propt deze vol met brandnetel blaadjes (let wel op dat je geen brandnetels neemt die zaad hebben, want anders ga je zaaien), je voegd er water aan toe tot de fles vol is en sluit deze af. Je wacht 2 weken en je hebt een perfect voedings concentraat voor varens. Je voegt 1 soeplepel of petflesdopje van het concentraat aan 10L water toe en je brouwsel is gereed voor gebruik.
Wat betreft de temperatuur dat kan voor vele varens verschillend zijn, je kan ze zeker niet over dezelfde kam scheren. Voor de soorten van Jumperke is 15°C meer als genoegd om te overwinteren, hoe hoger je kamertemperatuur hoe droger de lucht, in normale kameromstandigheden. In een gesloten ruimte zoals een auqarium kan de tempperatuur wel hoger om dat de vochtigheid hier goed controleerbaar is. Ik raad Jumperke aan ze niet te warm te zetten zo gun je je varens een rust piriode die hebben ze zelfs ook in het tropisch regenwoud al zijn de tempratuurs verschillen daar niet zo groot als in ons klimaat.

Groetjes Danny
woensdag 31 oktober 2007 - 23:32
lentemode

Lentemode

Dag Danny,

Dat was tenminste een knappe wetenschappelijke uitleg.
Jumperke en ik hebben weeral wijze tips gekregen.
Ik ben altijd al blij als ik een paar exemplaren groot kan krijgen door mijn manier van koesteren zodat ik ernaast of eronderdoor kan lopen. De takjes venushaar wiebelen mooi mee in de luchtstroom...
In de tuin en bij boswandelingen vind ik het zicht van zich ontkrullende varens fenomenaal mooi.
Daar moest ik bij het bekijken van jouw logo aan denken.

Dank daarvoor.
groetjes
Mia
donderdag 1 november 2007 - 11:23
jumperke

Jumperke

Bedankt voor de uitleg!

groetjes jerko
donderdag 1 november 2007 - 14:13
boomvaren

Boomvaren

Graag gedaan. Als je ooit wilt varens kweeken of andre info over varens wilt, laat maar iets weten.

Groetjes, Danny
donderdag 1 november 2007 - 23:42
Lann

Lann

Hallo Varenkenners,

Domme ik zeg! Wij hebben een stukje tuin ,volledig zandgrond. Het is eigenlijk een dennenbos, waar we dat stukje grond hebben. Die grond stond vol laurier, en we hebben die allemaal laten uittrekken. Maar nu hebben we natuurlijk wel een kaal stuk grond, we hebben al veel geplant, maar nu kwam ik op de idee, om de inkijk vanaf de weg toch een beetje natuurlijk weg te werken, en onder een grote rodondendron enkele varens te planten, alsook achter ons tuinhuisje waar geen sprietje zon komt.
Ik dacht : een varen is een varen, dat blijft groen, en dat heeft geen zon nodig.
duidelijk niet juist dus. Het is niet mijn bedoeling om een echte varentuin te maken, maar ik hou wel van een varen of varens. Maar met zoveel te lezen hier op dit forum, weet ik nu helemaal niet meer wat ik moet gaan kopen, wanneer ik mag planten, en zeker niet waar ik moet kopen, voor mij is een varen hetgene ik zo in't wild tussen de bossen zie staan. Ik zie mezelf niet gaan kweken met sporen enzo, want ik vrees dat ik geen 9 maand geduld heb om dan een piepklein plantje te kunnen planten. De tuin is nog te kaal, ik zie héél graag planten groeien, maar eerst moet die kaalheid weg.
Wat doe ik nu met mijn varenplan? Kan ik ergens als de planttijd er is, wanneer dat ook is, ergens wintervaste varens kopen die al een redelijke grootte hebben?

maandag 19 november 2007 - 12:20
boomvaren

Boomvaren

Hallo Lann,

Ik wil je niet ontmoedigen, maar aan de hand van je situatie beschrijving zal je waarschijnlijk het één en ander moeten doen om je plannen waar te maken.
Om te starten je bodem. Zandgrond op zich is te arm aan voeding en droogt te snel uit. Je kan dit verhelpen door je grond te verrijken met organiche voeding, let wel op nooit chemische voeding. Hiervoor kan je het best compost dat je zelf maakt of te verkrijgen is bij de meeste Belgische container parken, te gebruiken, +/- 5cm over het totale te beplanten oppervlak uit strooien en onder mengen, idiaal en proper is na de beplanting nog eens fijn laagje van +/- 2cm over de bodem tussen je planten te strooien. Een alternatief kan ook turf (wel redelijk duur) of 2jaar oud paarden mest zijn.
Een tweede must is 10 à 20% leem mee onder te mengen om als vocht regulerende toevoegsel te werken. Leem is iets moeilijker en duurder te verkrijgen, ofwel spreek je een grondwerker aan of je kent iemand die op leemgrond woont en ruilt met hem.
Je tweede probleem is vooral je dennen en in mindre mate je rodondendrons om volgende reden, D. & R. hebben hun wortels zeer dicht aan het oppervlak waar ook varens hun wortels hebben, vooral dennen zuigen zeer veel water en voeding weg, waardoor praktisch alle nuts voorzieningen voor je varens weg zijn met dode planten als gevolg. Nu, met de bodem verbetering hierboven beschreven, heb je voor 80% je probleem al verholpen, het enige maar niet altijd zo evidnte extra dat je zeer waarschijnlijk nog zal moeten toepassen is in de hete zomer maanden extra water (liefst regenwater, want als je leiding water kalk bevat is dat ook niet goed en kan het een duur grap worden) toedienen zodat je grond nooit uitdroogt.
Nu klink dit alles nogal omslachtig, maar het is wel aan te radenen hier rekening mee te houden, anders plant je beter plastic rozen . meschien is het aangewezen te beginnen met maar enkle varens om te zien als het zich wel loont je plannen verder uit te voeren.
Een andre misvatting over varens is dat ze ook in diepe schaduw goed gaan, je moet er wel rekening mee houden dat ze zo +/- 65% van het dagelijks licht moeten opvangen dwz. volle middag zon is nooit goed maar ochtend en avond licht mogen ze toch hebben.
Wat de aanschaf van je vares betreft en je doet hiermee wat je wil, maar het weghalen uit de vrije natuur op openbaar gebied is verboden en naar mijn mening ook niet aan te raden, gewoon om de reden dat de meeste in de vrije natuur voorkomende varens zeer vervelende woekeraars zijn die je achteraf slechts met heel veel moeite kunt verwijderen, niet doen dus.
Het best zoek je wat info in de Bib of op het net. De volgende site van een handelaar is al redelijk goede info te vinden en het verbind je niet bij hem te kopen, http://www.varens.be/ , vele lokale tuin centra of op ruilbeurzen zijn deze varens ook wel te vinden.
Een laatste tip die je nog mee geef is dat je varens best plant tegen april.
Je kan uiteraart ook hier op het forum terecht voor extra info, zij het van voorgaade vragen en discusies of voor nieuwe vragen.

Groetjes, Danny
maandag 19 november 2007 - 21:55
Lann

Lann

Bedankt Danny,

Nu weet ik toch al een pak meer, als ik uw uitleg niet had gekregen dan had ik waarschijnlijk inderdaad alles fout gedaan.
En ja dan zouden plastic rozen misschien een beter idee zijn

Nu kan ik voort, en ga dan zeker op zoek naar een goede soort varen, en zal die dan maar op een andere plaats zetten dan gepland, want het is toch een mooie plant vind ik.

Nog vriendelijke groetjes
Lann
dinsdag 20 november 2007 - 10:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon