menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fout in titel van tuinadvies mailing

Ga naar meest recente reactie

boomvaren

Boomvaren

Hallo allemaal,

Ik wil er iedereen even op attend maken dat in de mailing van tuinadvies vandaag 17/08/2007 een titel is gebruikt die voor heel wat verwarring kan zorgen.
De titel "zaaien Cycaspalmen en andere boomvarens" is totaal verkeerd gebruikt, en het houd alleen maar een eeuwen oude misvatting in het leven.
Het is namelijk zo dat Cyaden ook wel eens palmvarens worden genoemd. Maar Cyaden zijn noch varen, noch palm, het is gewoon een aparte plantenfamilie. In de lijn van evolutie zit deze plantengroep wel tussen de twee in, maar het blijft een aparte planten groep met een totaal verschillend reproductie systeem. Cyaden zijn zaad dragend en varens sporen dragend en dat is een wereld van verschil.

Groetjes,
Danny
vrijdag 17 augustus 2007 - 22:05
kurt

Kurt

Beste Danny,

Dat was volledig mijn fout. Door altijd in de topic van de varens en boomvarens te zitten lezen... heb ik inderhaast boomvarens ingetikt ipv palmvarens.
Ik was dan ook oprecht blij dat U dat zo spoedig gemeld hebt aan de auteur van het artikel die hier ook niets aan kon doen dat ik de titel verkeerd had overgetikt. Na uw mailing aan de auteur die me deze inmiddels had doorgezonden heb ik dit uiteraard ten spoedigste aangepast.

Toch straf dat ik daar had overgezien. Best dat jij het gemeld had.
Als je zin hebt om ook eens een artikel over BOOMvarens te schrijven, dan hoor ik het graag van jou.

Nogmaals mijn excuus voor de grote zetduivel.
Mvg,
Vossaert Kurt
vrijdag 17 augustus 2007 - 22:40
boomvaren

Boomvaren

We zullen het je vergeven Kurt, HaHa
Groetjes,
Danny
vrijdag 17 augustus 2007 - 22:59
corrielat

Tekst aangepast

Corrielat

Mijn vader zei altijd, wie veel werkt heeft de meeste kans om fouten te maken, hij zei dit wanneer ik moest huilen als ik weer eens iets fout gedaan had, deze wijze woorden herinnerde ik me toen Kurt toegaf dat er een fout in zijn tekst stond

Zonder foutjes geen prima tuinadvies.
zaterdag 18 augustus 2007 - 10:06
PaulPhillemon

Tekst aangepast

PaulPhillemon

Hallo Kurt en andere liefhebbers,
had ook de vergissing gezien, maar in de tekst stond dan wel de naam palmvaren vermeld; dus slechts een kleine onoplettendheid. De meest gebruikte naam van deze plantengroep is cycads. De Cycas revoluta behoort inderdaad tot de Cycadacae, maar die behoren nog tot een andere subgroep (de naam ontsnapt mij nu) en uiteindelijk behoren die tot de Cycadales. Daartoe behoren nog andere subgroepen, families en soorten, zoals bv de Zamiacae, waar o.a. de Zamias en andere soorten behoren. Indien er iemand geinteresseerd is in de volledige klassifikatie van deze groep wil ik wel eens een pm doen. Laat daar maar iets over weten.
Verder wil ik nog wel enkele toevoegingen doen i.v.m. het zaaien van deze planten: scarificatie is een betwistbare behandeling: normaal volstaat het weken van de zaden gedurende een drietal dagen in lauw water dat tweemaal per dag ververst wordt; daarvoor gebruik ik een oude thermosfles!
Het vochtig houden dient alleen om de harde schaal zachter te maken, maar vocht in de kern van het zaad is nefast voor het embryo.
Bevruchte zaden van cycads kennen geen groeistilstand: van bij de bevruchting groeit het embryo, en naargelang het door de schaal kan breken groeit het embryo naar buiten:indien het niet door de schaal kan breken sterft het af. Mijn avator is een foto van het net gekiemde zaad van een Cycas cairnsiana.
Zaaien gebeurt in horizontale of vertikale positie van het zaad, waarbij het zaad altijd in dezelfde positie moet geplaatst worden: de plaats waar het zaad bevestigd was aan de kegel moet naar onder geplaatst worden, aangezien de kiem altijd uitkomt aan de andere kant. Wanneer de vertikale methode toegepast wordt, moet het zaad bij het kiemen ook in horizontale positie geplant worden, aangezien de wortel naar onder zal afbuigen.
Kiemen kan inderdaad lang duren, maar hangt af van de versheid van de zaden: hoe verser de zaden, hoe langer de kiemtijd: zelf heb ik al zaden toegezonden gekregen die reeds gekiemd waren!
Foto's van mijn cycads kan je vinden op mijn website http://www.mijncycads.be.
Groeten,
Paul
zaterdag 18 augustus 2007 - 11:58
boomvaren

Tekst aangepast

Boomvaren

Ha je ziet maar wat zo'n reactie kan los brengen.
Bij corrielat breken de traantjes los , ik hoop maar dat ik Kurt niet zo ver heb gekregen, dan zou ik mij toch echt schamen
En Paul ik dacht derect wel dat dit artikel bij jouw een gevoelige snaar zou los weken, trouwens een zeer intresante uitleg wat je daar hebt gegeven. Ik denk wel dat er heel wat geintreseerde hier op het forum een pm van jouw over cycads willen lezen, ik kijk er allesinds naaruit
Ik zal er ook een schrijven over boomvarens, da,s belooft, maar het zal wel winter werk zijn, veel te veel werk in de tuin op het moment.

Groetjes,
Danny
zaterdag 18 augustus 2007 - 12:30
corrielat

Corrielat

Ach laat Corrielat maar janken, die jankt zo snel zal wel aan de overgang liggen
zaterdag 18 augustus 2007 - 15:48
Adrienne

Adrienne

Ja Corrie, t' zullen va peurkes zijn hé.
Maar da mag da's enkel voor de hele wijze mensen.
Meestal heb je eerst tram vijf al genomen hé

Awel en nu voor de heren, da zou nog iets zijn voor Kurt zijn nieuwe tijdschrift !!!
Varen soorten voor de kleine tuin !!!

Ik moet zeggen da'k er niks van ken, maar ze zijn zooo mooi.
Alleen zijn ze meestal zooo groot en niet iedereen heeft er dan plaats voor.
maandag 20 augustus 2007 - 23:43
boomvaren

Tekst aangepast

Boomvaren

Awel en nu voor de heren, da zou nog iets zijn voor Kurt zijn nieuwe tijdschrift !!!
Varen soorten voor de kleine tuin !!!

Ik moet zeggen da'k er niks van ken, maar ze zijn zooo mooi.
Alleen zijn ze meestal zooo groot en niet iedereen heeft er dan plaats voor.


Hallo Adrienne,

Dat ik artiekels zal schrijven voor Kurt zijn magaziene is al beloofd.

Wat betreft de groote van varens heb je het helemaal mis, er zijn ook hele kleine varens en zelfs hele mooie. Je hebt zelfs enkle soorten die je beter in een fles kunt laten groeien omdat ze zo klein zijn.
Speciaal voor jouw zal ik over dat onderwerp eens een artiekel hier op het forum publiceren. Zodra het tuinwerk wat rustiger wordt zal ik er aan beginnen dat is belooft. Er zullen vast nog wel mensen die met het probleem plaatsgebrek te maken hebben. Daar is het forum ook voor, heb je zo een probleem stel ze maar gerust, je zult vast niet alleen zijn met dat probleem, we zullen je geraag helpen.

Groetjes,
Danny
dinsdag 21 augustus 2007 - 16:16
Adrienne

Adrienne

Hallo Danny,

Da's tof, ik kijk er al naar uit.
vrijdag 24 augustus 2007 - 23:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon