menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gerstestro tegen algen

miake

Miake

Op de beurs in Beervelde hebben wij eens gerstestro gekocht tegen de algen in de vijver, het was van een verkoper uit Holland. Waar kunnen we dit in Belgie kopen, liefst in Oost-Vlaanderen ?
dinsdag 20 maart 2012 - 09:19
Gespeel

Gespeel

Ik heb dit deze morgen ook gehoord op de radio. Een tuindeskundige die zei dat je tegen algen in de vijver geen 'OptimaAlg' van DCM mag gebruiken, want dat bevat het gevaarlijke kopersulfaat en daar sterven op termijn vissen en planten van. Zeker omdat je nooit exact weet hoeveel liter water je visvijver bevat en je zo nooit de juiste dosis kan toedienen.

En toen sprak hij inderdaad over dat gerstestro dat veel beter geschikt is tegen algen. Maar waar vind je dat? Ik zal deze topic zeker volgen.
dinsdag 20 maart 2012 - 09:45
focus

Focus

Ik heb hier een leuk artikeltje gevonden van pondlibrary.
Ik citeer enkele belangrijke elementen:

Hoeveel gerststro gebruiken?

De hoeveelheid stro dat je moet gebruiken hangt niet af van de vijverinhoud maar van de vijveroppervlakte. Dit komt omdat het merendeel van de algen bovenaan het vijveroppervlak groeien. Daarom wordt de hoeveelheid gerststro berekent volgens het aantal vierkante meters vijveroppervlakte.
De dosis gerststro hangt af van de algengroei op het moment van toepassing. Om te beginnen, vijvers met een sterke algengroei is de veilige dosis 50 gram / m². Volgende dosis is de helft van de begin dosis, 25 gram / m². Van zodra de algengroei onder contrule is wordt een onderhoud dosis van 10 gram / m² voorgeschreven.

Hoe het werkt

Om gerststro effectief te leren gebruiken is het belangrijk dat je weet hoe het werkt. Wanneer het gerststro in het water geplaatst wordt start het ontbindingsproces (rotten). Hierbij komen een aantal specifieke chemische stoffen vrij dat de algengroei afremt. Het rottingsproces is een micro-biologisch proces en hangt af van de watertemperatuur Het gaat sneller in de zomer en trager in de winter. Het duurt 6 tot 8 weken vooraleer het gerststro actief is als de watertemperatuur beneden de 10°C is, maar het duurt slechts 1 tot 2 weken wanneer de watertemperatuur meer dan 20°C bedraagt. Tijdens deze periode zullen de algen blijven groeien. Nadien zal het gerststro zijn chemische stoffen geleidelijk vrijgeven totdat het haast volledig is ontbonden. De duur van deze periode hangt af van de watertemperatuur en de manier waarop het stro is aangebracht. Het gerststro blijft actief voor een periode tussen de vier en zes maanden, nadien neemt de activiteit snel af.
dinsdag 27 maart 2012 - 14:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon