menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vissen voeren

lo

Lo

vrienden (en vooral zij die het weten kunnen),
ik vraag mij af of het geen tijd wordt om de vissen bij te voeren. In mijn vijver zwemmen een handjevol goudwinden. Tot voor kort bedoel ik, want de voortplantingsdrift heeft toegeslagen en ik ben opeens honderden kleine visjes rijker. Sommigen zijn toch al een centimeter of 4.
Aanvankelijk krioelde de vijver van insecten: vooral watervlooien, kevertjes en bootsmannetjes. Niets van dat alles meer. De vissen hebben er natuurlijk korte metten mee gemaakt. Ik wil mijn winden niet laten verhongeren, maar tot op heden heb ik niets bijgevoerd. Ik wil natuurlijk ook al die kleintjes niet grootbrengen, want dan is het geen vijver meer, maar een viskwekerij.
Als ik voeder gaan de kleintjes daar ongetwijfeld van meeprofiteren met overbevolking tot gevolg. Waar moet ik dan met al die vissen heen? Die allemaal mest produceren... Die dan weer moeten bijgevoederd worden...
Nu heeft iemand mij gezegd dat als de grote vissen op hun honger zitten ze de kleintjes oppeuzelen. Dit lijkt mij ideaal: het vissenbestand blijft onder controle, de grote vissen verhongeren niet, en ik moet niet gaan voederen.
Wie geeft mij ongelijk?
woensdag 26 augustus 2009 - 22:10
jumperke

Jumperke

Zoiezo zal die grote hoeveelheid kleintjes wel 'bijgesnoeid' worden hoor, zodat er nog maar een kleine hoeveelheid visjes meer overschiet.
Laat de vis zijn gang gaan, U zult zien dat er tegen volgend jaar heel wat minder kleintjes in zullen zitten.
Ivm dat bijvoederen, U kunt daar eigenlijk in kiezen, normaalgezien als er op de bodem van de vijver een laagje modder aanwezig is zal de vis daar wel het één en ander kunnen vinden en af en toe eens een kleintje.....

jerko
donderdag 27 augustus 2009 - 10:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon