menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hydrocultuur

Alleman

Alleman

Heeft iemand een idee waar ik kamerplanten op hydrocultuur zou kunnen kopen en bijhorende potten met watermeter?
Zou zeer blij zijn moest iemand mij kunnen helpen!!
woensdag 5 juli 2006 - 16:13
Annemie

Annemie

Ik heb in tuincentrum bloembakken, voor buiten weliswaar, gezien waarin je bvb. gewone eenjarigen kunt planten die 'half' op hydrocultuur geteeld worden.
Halverwege de diepte van de bloembak ligt een rooster en net onder het rooster is in de bak een opening gemaakt. Bovenop de rooster komt gewone potgrond waarin je de planten plant. De eerste maand geef je net voldoende water zodat de planten water genoeg hebben maar er geen water uitsijpelt in het onderste deel van de bak. Als de aarde goed doorwortelt is kan je dan meer water geven zodat het onderste deel van de bak vol met water komt te staan en de wortels verder wortelen in het water. Zo komen de planten nooit zonder water te zitten en het gat in de bak zorgt ervoor dat de wortelkluit niet kletsnat komt te staan.
Dit is misschien niet zo'n handige manier voor kamerplanten omdat het water buiten de bloembak overloopt.
Je kan ook een grore 'cachepot' nemen, die halfopvullen met argexkorrels, erboven komt bloemaarde en daarin plant je dan een gewone plant die in aarde gekweekt is. Na verloop van tijd ontwikkelen de wortels zich tussen de argexkorrels en heb je ook een soort hydrocultuur. Ik heb dit gedaan met een Chloropytum. Op deze manier moet je niet regelmatig gieten maar je kan wel het waterniveau niet controleren.
Kunnen deze tips je helpen?
Annemie
donderdag 6 juli 2006 - 17:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon