menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Cycas revoluta met gele bladeren

Ga naar meest recente reactie

danny99

Danny99

Hallo,

Ik heb deze winter zo een cycas gekocht en laten binnenstaan.
Toen heb ik hem in de lente buitengezet en hij is al helemaal
geel geworden. Staat nochtans in de schaduw.

Is deze nog te redden ?

maandag 14 mei 2007 - 23:50
Ernas

Ernas

Hallo,
Het is mogelijks een probleem van luchtvochtigheid. Plant die binnen staat moet regelmatig besproeid worden.
Als het alleen de onderste krans is die geel wordt, kan dit een teken zijn dat er een nieuwe bladkroon wordt aangemaakt.
Een cycas heeft ook zon nodig, maar de overgang moet geleidelijk gebeuren (kans op verbrande bladeren).
Beste groeten,
Erna
dinsdag 15 mei 2007 - 00:25
PaulPhillemon

PaulPhillemon

Hallo,
als het alleen de onderste krans is, is er niets ergs aan de hand; als alle bladeren geel worden is er mogelijks een probleem met de grondvochtigheid. Palmvarens houden absoluut niet van natte voeten: dus nooit water in de schaal onder de pot laten staan. Ook de grond moet heel luchtig zijn: zelf gebruik ik een mengsel van gewone potgrond, grof zand, lavagruis en een weinig harde houtschors.
Zelf zou ik de plant eens uit de pot halen en de wortels nazien op wortelrot, of alleszins de vochtigheid van de grond onderaan de pot kontrolleren.
Zelf zet ik mijn plant buiten tijdens een bewolkt periode (dit jaar al in maart), maar verder staat die volledig in de zon.
Best zou je een foto plaatsen. Op http://www.mijncycads.be/ kun je foto's vinden van mijn Cycas revoluta. Dit voorjaar is de onderste bladkring ook geel geworden (en reeds verwijderd), maar hoogstwaarschijnlijk gaat er dit jaar weer een nieuwe kroon gevormd worden ( het hart van de plant begint wijder te worden)
Veel succes,
Paul
dinsdag 15 mei 2007 - 02:28
danny99

Danny99

Hoi antwoorders,

nee alle bladeren zijn geel, hij heeft 2 laagjes bladeren. (denk dat hij nog vrij jong is)

Ik vond het zo een prachtige plant (wel kostelijk) en heb er toch een paar maand van genoten
in de living.

'k Ga de raad opvolgen en de wortels bekijken en hem dan ook in zo'n mengsel zetten zoals Paul,
ik kan maar proberen hé.

Groetjes nog en bedankt.

(Paul wat een mooie verzameling heb jij, hiervan wordt ik niet goed ... )

dinsdag 15 mei 2007 - 19:07
PaulPhillemon

Tekst aangepast

PaulPhillemon

Hallo Danny,
als inderdaad alle bladeren geel worden, kun je beter alle bladeren afknippen, de plant uit de pot halen en herplanten in nieuwe potgrond. De plant dan warm plaatsen en matig water geven!
Op de website bij Zamia furfuracea kun je foto's zien van die plant na een gelijkaardig voorval als bij jou.
Indien je wortelrot zou vaststellen, de aangetaste delen verwijderen tot in het gave, resterende deel, zoniet zal de aantasting verder uitbreiden. De wonde(n) enkele dagen laten indrogen voor het terug planten.
Veel succes en wat geduld,
Paul
dinsdag 15 mei 2007 - 20:25
Fons

Fons

Waarschijnlijk heeft uw cycas te donker gestaan in uw living met als gevolg gele bladeren,zet hem maar buiten de eerste dagen in de schaduw houden en de middagzon vermijden.
vrijdag 18 mei 2007 - 06:09
danny99

Danny99

Paul,

't is ongelooflijk die cycas is er aan het doorkomen, (gelukkig heb ik hem niet weggegooid),
niet zijn bladeren die blijven deels geel, maar hij krijgt een scheutje in het hart.
Ik heb dus gedaan zoals je zei, wat zandgrond (zat wel wat klei bij want kwam uit den hof), wat schors, wat potgrond.
Als hij volledig hersteld is plaats ik een fotoken.

Bedankt.
Danny99
woensdag 6 juni 2007 - 17:47
PaulPhillemon

PaulPhillemon

Hallo Danny,
dat is prima nieuws! Gele bladeren worden natuurlijk nooit meer groen; dat is zo bij alle planten zeker?
Palmvarens zijn ijzersterke planten, anders zouden ze niet zolang op deze aardkluit vertoeven! Wat je ziet zijn waarschijnlijk bruine schutbladeren (cataphylls genaamd). De eigenlijke bladeren komen uit in het centrum van deze schutbladeren. Op mijn website bij Cycas revoluta staan foto's in verschillende stadia.
Veel succes,
Paul
donderdag 7 juni 2007 - 00:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon