menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Red mijn Yucca

Ga naar meest recente reactie

Yuccaplant

Yuccaplant

Ik heb sinds een maand deze mooie yucca in mijn woonkamer staan. Door mijn overmatige liefde voor deze plant heb ik hem onbewust te veel water gegeven en nu hangt ie er zo bij. De grote en de kleine stam doen het hardstikke goed, maar de middelste stam hangt er een beetje zielig bij. Ook lijkt er wel schimmel uit te komen?

Iemand een idee hoe ik mijn yucca kan redden?

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 18 januari 2018 - 15:11
Ken M

Ken M

Komt wel goed, Yucca planten zijn vrij taai en kunnen wel tegen een stootje.

Je antwoord je vraag zelf, als je teveel water hebt gegeven laat je hem een tijdje droog staan en zien hoe het dan gaat.
Het zou mij verwonderen dat de yucca last heeft van schimmel, wat het wel zou kunnen zijn is een wolluis.
Wil je geen risico nemen kan je de middelste eventueel afzagen.
Maar vergeet dan niet dat je hoogstwaarschijnlijk een paar maand later enkele nieuwe scheuten krijgt.

Wel vind ik dat de pot wat klein is voor die plant en ik zie ook niet direct een 'afwatering' in de pot waardoor de wortels wel lange tijd zeer nat kunnen staan.

Ken
donderdag 18 januari 2018 - 21:45
Yuccaplant

Yuccaplant

Bedankt voor je reactie. Maar dit is toch wel duidelijk schimmel? Of niet?

De plant staat in een plastic bak met gaatjes aan de onderkant, in de pot liggen korrels zodat het overtollige water gewoon weg kan. Hij zal dus geen natte voetjes kunnen hebben.

Tropische Planten & Kamerplanten

vrijdag 19 januari 2018 - 09:45
c j de k

C j de k

https://www.mooiwatplantendoen.nl/yucca
Misschien heb je hier iets aan ??
vrijdag 19 januari 2018 - 14:20
Ken M

Ken M

Ja ok, dat zag je niet op de eerste foto.
Lijkt me schimmel door een te hoge bewatering/vochtigheid. Een yucca zou je in principe enkel in de lente en zomer water moeten geven.
Een paar dagen in volle zon zou de schimmel moeten doden, je kan ze ook proberen manueel weg te nemen.
Waarom zijn de scheuten weggenomen of heb je die zo gekocht?

Ken
vrijdag 19 januari 2018 - 15:02
Yuccaplant

Yuccaplant

De scheuten waren allemaal dood en uitgedroogd. Had gelezen dat je ze eraf kon snijden en dat er dan nieuwe scheuten uit konden komen
vrijdag 19 januari 2018 - 23:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon