menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe oud wordt een phalaenopsis

Ga naar meest recente reactie

louise

Louise

Hallo

Ik heb sinds enkele jaren met succes een 20- tal orchideeën verzorgd. Nu wordende bloemen opvallend klein en saai van kleur.
Is het normaal dat de planten wegkwijnen na enkele jaren van overmatige bloei?
Ze zijn enkele keren verpot in een speciaal mengsel en krijgen speciale voeding, weinig water, nu en dan was ik het blad met lauw water...

Graag een reactie. Misschien moet ik gewoon nieuwe planten aanschaffen om weer enkele jaren te genieten.

Dank u.
dinsdag 11 februari 2014 - 12:00
Bombycilla

Bombycilla

Nee hoor! Deze planten worden heel oud,ouder als ons
dinsdag 11 februari 2014 - 12:28
Paronoto

Paronoto

Een jaartje "rust" doet hen geen kwaad en...geduld is een goeie zaak. De aanhouder wint (soms)

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 11 februari 2014 - 16:19
sirius

Sirius

... en een beetje "verwaarlozen" kan geen kwaad.
dinsdag 11 februari 2014 - 16:30
braze

Braze

Hoi allemaal .

het verwaarlozen is ook mijn recept ik geef ze water als de grond bijna droog is
verwisselen van pot of bemesten nieuwe grond niks ervan en door die armoede
blijven ze bloeien .

Braze
woensdag 12 februari 2014 - 19:00
wilma*15

Wilma*15

Hallo

Ik lees dit zojuist.
Ja deze orchidee moet inderdaad wat verwaarloosd worden.
Ben zelf bij een orchideeën vereniging geweest en daar werd mij dit verteld:
Zet hem na de bloei 2 a 3 maanden in een koele slaapkamer.
Hiermee bedoel ik ongeveer 16 a 17 graden.
Op dat moment geen druppel water geven.
En zeker geen mest.
Na die periode langzaam warmer en weer beetje bij beetje lauw water geven.
Het geeft niet als hij zijn blaadjes een beetje laat hangen.
Immers het gaat over de bloemen.
Pas als je het begin ziet van een bloemknop dan pas af en toe mest geven.
Maar pas hier vooral op voor verbranding.
Een tip: geef orchideeën water uit een aquarium.
Hier zit namelijk visemulsie in.
Uiteraard geen koud water!
Al mijn orchideeën geef ik dit ipv gewoon water uit de kraan.
Wat ik hier vertel geld uiteraard alleen voor een Phalaenopsis en niet voor andere
orchideeën.

Succes ermee.

zondag 30 maart 2014 - 20:51
Gunsmoke007

Gunsmoke007

Ik geef mijn orchideen gewoon water van de kraan, denk dat dit dus effectief wel koud is nog geen problemen mee gehad. Het is zelfs zo dat er marginaal veel bloemen opkomen bij mij

Als ik water geef is dat ook met een vast principe, ik geef ze water met een gietertje, elke week een klein beetje water. Zowel winter als zomer... tot hiertoe werkt dat systeem.

Wat ik nooit doe en nochtans raden ze dit altijd aan is ze water geven in een kuip en dan uitlekken. Ik denk dat het gewoon een "kunst" is om ze de juiste hoeveelheid water te geve.
zondag 20 april 2014 - 14:41
wilma*15

Wilma*15

Gunsmoke

Ik kan je nu al vertellen dat het water dat je geeft wel wat warmer is dan gewoon koud water.
En waarschijnlijk hebben jullie heel zacht water.
Ook de luchtvochtigheid speelt hier een hele grote rol in.

Als ze bij jou zomer en winter zonder rust water krijgen en ze bloeien volop is dit waarschijnlijk geen Phalaenopsis.
Dan zal dit hoogstwaarschijnlijk een Dendrobium zijn.

Zet hier maar eens een foto van jou plant, dan kan ik zien welke orchidee dat het is.

Groetjes.
zondag 20 april 2014 - 18:54
marleen1959

Marleen1959

ik geef de phalaenopsis ook in zomer en in de winter (zonder rustperiode) lauw water en krijg nieuwe stengels en heel veel bloemen en heb er op moment veel in bloem
maandag 21 april 2014 - 23:57
wilma*15

Wilma*15

Marleen

Dit kan als je ze niet genoeg water in 1 keer geeft.
Met andere woorden dat de wortels niet helemaal volgezogen zijn met water en de tussen periodes ruim 1 week is.

Als je ze altijd op tijd ruim water geeft krijgen ze alleen blad.

En waar staan ze?
Altijd in een vrij warme kamer of toch af en toe wat kouder?
Is de nachttemperatuur 16°C?
Staan ze voor het noorden raam?

Dit speelt allemaal mee om ze weer in bloei te krijgen.
Maar het beste resultaat is om ze een rustperiode te geven om dan uitbundiger te bloeien.

Ik ben jaren bij een orchideeënvereniging geweest.
Mij leer je hierover niks meer.

Zelf denk ik dat je een andere soort hebt namelijke een Oncydium.
Deze vind ik ook vaak aangeboden bij de Phalaenopsis wat voor de koper heel verwarrend kan zijn.
Plaats eens een foto hier dan kan ik zien of het wel een Phalaenopsis is.

Groetjes

dinsdag 22 april 2014 - 00:39
Gunsmoke007

Gunsmoke007

Mijne staan "vooral" aan het grote schuifraam aan de noordkant.
Vochtigheid van de woning kan ik moeilijk op antwoorden maar onze woning blijft winter en zomer toch minstens boven de 18 graden.

Ik heb er ook eentje die aan de late zuidkant staat, krijgt volop zon zo vanaf 16h ongeveer. Deze gaat ook perfect

Weet niet welke soorten het zijn maar zal hier ook eens fototjes van nemen en posten.

Ivm het water, wij hebben zot veel kalk in ons water... na een volledig jaar in onze nieuwbouwwoning zitten we al met veel kalkaanslag op onze doushekranen enz... heb al veel liggen denken aan een waterontharder maar vind dit veel geld kosten... hadden we niet echt op gerekend.

Ik geef effectief trouwens ook om de week water, soms al nekeer een dag verschil maar meestal is dit toch perfect om de week. Ik meet niet altijd alles af, ik doe puur op gevoel eigenlijk en tot hiertoe gaat dit perfect. In mijn vorige woning ging echt alles van orchidee achtigen kapot...

Wat ik dan hier weer wel heb is het afsterven van mijn cocosnootplant en een waaierpalmboom. Beiden een type palm en alletwee na enkele maanden volledig dood.
woensdag 23 april 2014 - 07:49
wilma*15

Wilma*15

Hallo Gunsmoke

Dat de cocosnootplant en de palm dood zijn gegaan ligt waarschijnlijk aan het harde water.
Probeer dit eens.
Zet in een gieter water en laat dit enkele dagen staan.
Hierdoor wordt het ook zachter.
En het is meteen op kamertemperatuur.
Dit raad ik veel mensen aan die met hart water te kampen hebben.

Hierdoor ben ik zelf dus begonnen met een minivijvertje in de huiskamer.
Speciaal voor mijn planten water te geven.

Succes er mee.

Groetjes
woensdag 23 april 2014 - 08:47
sirius

Sirius

Dat water "zachter" wordt door het te laten staan is een spookverhaal. Het enige wat er eventueel gebeurt is dat het "chloor" voor de ontsmetting grotendeels verdwijnt. Moest het water idd zachter worden door het te laten staan dan moest men alle scheikunde boeken herschrijven want dat zou betekenen dat Calcium en Magnesium zouten, die de hardheid uitmaken, kunnen verdampen. mooi niet dus.
Wat wel werkt is er een oude nylonkous gevuld met turf in hangen. Dat slorpt wel (gedeeltelijk) deze zouten op. (eventueel "gespijsd" met wat actieve kool, net zoals bij een zoetwater aquarium).
woensdag 23 april 2014 - 10:52
wilma*15

Wilma*15

Volgens mij verdampt het ook niet maar slaat het neer op de bodem.
Mijn gieter moet ik dan ook regelmatig op de bodem behoorlijk schoon maken met een schuursponsje want met een gewone afwasborstel krijg ik de kalk er niet afgewassen.

Als dit het ook niet is weet ik niet wat ik dan wel op de bodem van de gieter aantref.

Dit doe ik namelijk bij een oudere vrouw waar ik de planten verzorg.
Zelfs kalkarme planten varen er wel bij.

Ik ben geen scheikundige dus vertel mij maar wat hier dan wel klopt.
Dit is wel uit eigen ervaring.
Hier wil ik graag meer over weten wat er wel en niet gebeurd als je het water meer dan 5 dagen laat staan.

woensdag 23 april 2014 - 12:53
sirius

Sirius

De kalkaanslag komt er gewoon doordat het water verdampt en er dus te veel "kalk" in het water komt dan dat er opgelost kan worden daardoor zet het "teveel" zich af op de bodem of de wanden. Net zoals dat in de waterketel gebeurt maar dan veel trager. Maar de uiteindelijke hoeveelheid kalk die in het water opgelost is blijft ongeveer hetzelfde. Eigenlijk zou men moeten stellen dat de situatie nog verslechtert omdat door het verdampen van het water de concentratie kalk in het water verhoogt voordat die op de bodem neeslaat. Maar dat hangt nog af van andere factoren.
Je kan de "hardheid" van het water er enkel uit krijgen door effectief de "schuldige" zouten er uit te halen, op welke manier dan ook, al de rest zijn bakerpraatjes.
Dat dit water "beter" is voor kalkarme planten is een illusie. Natuurlijk hangt alles af van de aanvankelijke hardheid van het gebruikte water.
BTW, de zuurtegraad van kraantjeswater is ook een probleem en hangt samen met die hardheid. De watermaatschappij houdt bewust de zuurtegraad net boven de 7 (alkalisch) en dit in verband met de corrosie van de metalen leidingen.
Wie kamerplanten (of andere planten) constant met kraantjeswater giet die moet eigenlijk noodgedwongen elk jaar verpotten. wegens aanrijking van de grond met "kalk"zouten en de daaraan verbonden verschuiving van de zuurtegraad .. en neen, je kan dit niet oplossen door, na de feiten, met regenwater te gieten.
woensdag 23 april 2014 - 14:38
wilma*15

Wilma*15

Hallo Sirius

Wat je schrijft vind ik zeer interessant.
Nu het volgende: ik heb een binnenvijver met waterval die continu aan is.
Hier heb ik ook een filter op zitten maar de filter is alleen van filtermateriaal.
Geen houtskool of iets dergelijks.
Bij mij thuis geef ik al mijn planten met dit water water.
Er zwemmen enkele vissen in voor de visemulie.

Hoe hard is het water hier dan? (vijver)
Zit hier nog kalk in zo ja hoeveel.

De vijver wordt met kraanwater bijgevuld maar pas nadat ik alle planten heb water gegeven.
De vijver vullen doe ik 1 keer per 2 a 3 weken.

Zoals ik jou begrijp heeft zelfs regenwater kalk.
Ik weet dat leidingwater ph heeft van ongeveer 7,5.

En dan nog iets: waar ik de planten verzorg zie ik toch niet dat er water verdampt.
Is er dan echt helemaal niks geen kalk er uit?

Met uw gegeven krijg ik steeds meer vragen van hoe kan het dan dat mijn gieter onderin veel kalk bevat.

Ik heb nog een andere vraag sorry maar wil dit toch graag weten.
Ook heb ik veel planten op hydorcultuur.
Deze krijgen een ionenwisselaar als voeding.
Dit zou alle schadelijke stoffen uit het water halen en de plant het goede geven.
Hier is het juist wel goed om kraanwater te geven.
Doet hier de ionenwisselaar het zelfde als turf?

Ik denk dat we dit even in een aparte topic moeten gaan plaatsen.

Groetjes


woensdag 23 april 2014 - 15:35
Bombycilla

Bombycilla

Een ionen-wisselaar werkt toch alleen in kalkhoudend water?
Er moet immers iets te wisselen zijn
woensdag 23 april 2014 - 17:09
wilma*15

Wilma*15

Bombycilla

Daarom juist waarom niet ook voor planten op ander substraat.
Als dit zo goed is voor hydroplanten waarom ook niet gebruiken voor planten op aarde die geen kalk mogen hebben.

Dat zou ideaal zijn voor alle planten.
Hoeven we het water ook nooit meer zachter te maken.

Groetjes
woensdag 23 april 2014 - 17:21
Roeli

Roeli

IK geef mijn planten altijd regenwater op kamertemperatuur. Maar vroeger werd altijd gezegd dat gekookt (en dan afgekoeld ) water net zo goed was als regenwater.
Dat dan ook de meeste kalk verdween.
Toen we nog in de stad woonden heb ik dat altijd gegeven.

gr. Roeli
woensdag 23 april 2014 - 19:25
Bombycilla

Bombycilla

Daarom juist waarom niet ook voor planten op ander substraat.
Als dit zo goed is voor hydroplanten waarom ook niet gebruiken voor planten op aarde die geen kalk mogen hebben.

Dat zou ideaal zijn voor alle planten.
Hoeven we het water ook nooit meer zachter te maken.


Bovenstaand klopt niet ,je kunt het alleen in water gebruiken in potgrond oid werkt het gewoon niet ,heeft niets met de behoefte van de plant te maken.

Opvallend trouwens dat een plant die van oorsprong uit het tropisch regenwoud komt,zovelen deze een rustperiode geven.
In Nederlandse boeken wordt dit vaak aangeraden(schrijven elkaar na)
In Engelse boeken lees je dit niet,behalve vertaald uit het Nederlands}

De mooiste Phaleonopsis staan altijd nog in bejaardencentra waar ze hogere temperaturen krijgen zonder rust en vaak jaren achter elkaar doorbloeien op de zelfde bloeistengels
donderdag 24 april 2014 - 10:50
Gunsmoke007

Gunsmoke007

Ik denk ook dat een combinatie van Temperatuur, vochtigheid en water toedienen de keypoints zijn voor mooie bloemen op orchidee of phalaenopsis.

Zoals bovenstaand gezegd, op bejaardencentra of bij mensen in verandas en serres vind je meestal zeer zeer mooie exemplaren.

Kan iemand mij zeggen waarom sommige exemplaren meer luchtstengels maken dan ondergrondse stengels? (wortels)
Als je ze koopt in de winkel zit alles mooi in het potje. Vanaf dat ik die thuis krijg na enkele jaren vliegen die de lucht in Heeft dit te maken met de leefomstandigheden?
donderdag 24 april 2014 - 13:11
Bombycilla

Bombycilla

Nee dat is hun natuurlijke groeiwijze
donderdag 24 april 2014 - 18:43
wilma*15

Wilma*15

Hallo Allemaal

Ik hou hier op met de discussie.
Ben zelf enige jaren lid geweest van verschillende orchideeën vereniging.
Weet dus heel goed hoe je de Phalaenopsis weer in bloei moet krijgen die op de vensterbank staan.

Als er mensen zijn die hieraan twijfelen sorry.

Zelf heb ik al mijn Phalaenopsis op een epifyten stam staan zoals ze ook in het wild groeien.

Want hoe ze in het wild leven weet bijna niemand.
En dat het daar ook maanden geen druppel regen valt maar door de nachttemperatuur toch een hoge luchtvochtigheid daar heerst en dat ze daarop ook in het wild een rustperiode krijgen enz....
En dat ze in het wild bijna op hun kop leven zodat er geen druppel regen in het hart kan vallen omdat ze dan ook niet meer te redden zijn en dood gaan...

En zo kan ik nog meer over deze plant vertellen.

Groetjes

donderdag 24 april 2014 - 20:19
Bombycilla

Bombycilla

Ik laat ze net zo groeien maar mijn serre is in de winter te koud.
En vind ze niet mooi genoeg voor de woonkamer
Ben overgestapt[ naar de Tillandsia's
donderdag 24 april 2014 - 22:01
zourky
zaterdag 3 mei 2014 - 10:48
zourky

Zourky

hallo beste vrienden,
De foto hier boven die planten krijgen wekelijks een onderdompeling van mijn vrouw
in lauw regenwater nu is er een wit gordijn achteraan om het zonnelicht wat te dempen,eens uitgebloeid gaan ze in de veranda tot er terug een nieuwe bloemstengel verschijnt,vis water hebben wij niet gewoon regenwater om de maand wat mest stof en dat is het.
Iedereen heeft zo wat zijn eigen manier om planten te verzorgen vochtig en veel licht dat hebben veel planten nodig,en dat is voor ons ook goed.

Groetjes Richard
zaterdag 3 mei 2014 - 10:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon