menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sinaasappelplant met beestjes en vallende bladeren

Ga naar meest recente reactie

LoekV

LoekV

Sinds een week laat onze sinaasappelplant (gegroeid uit een pitje ongeveer 15 jaar geleden) veel bladeren vallen. De plant staat altijd buiten, behalve in de winter (dan staat hij in een onverwarmde serre). Veel bladeren zijn niet mooi schoon, en sommige takken zijn helemaal bruin geworden. Verder zitten er op veel plaatsen een soort van witte draden, het lijkt een beetje op spinnenwebben, maar het is denk ik toch iets anders. Er zitten ook beestjes in de plant. Ik heb hieronder een serie foto's geplaatst. Weet iemand wat er aan de hand kan zijn met de plant? En zijn er tips om de plant te redden? Alvast bedankt.

Van de foto's die hieronder te zien zijn heb ik ook een .zip bestand gemaakt: goo.gl/MTbTy























zondag 16 juni 2013 - 13:09
Wouter2

Wouter2

Hallo, als ik zo naar foto 4 en 5 kijk lijkt het mij toch maar over gewone rode spint te gaan.De grootte van dit diertje is ongeveer 0,5 tot 0,8 mm en de kleur is variabel van gelig-groen tot rood afhankelijk van het ontwikkelingsstadium.Ze maken een fijn net zoals op foto 4 onder rechts van het blad zichtbaar is. De spin die op foto 4 omcirkelt is, is een onschadelijk spinnetje dat op foto 10 een bladluis eet en op foto 11 een vlieg gevangen heeft. De andere omcirkelden zijn vellen van spinnen of bladluizen. Pluk eens een aangetast blad af, leg het op een warm oppervlak en bekijk het onder sterke vergroting. Dan zouden ze zichtbaar moeten zijn na enig zoeken. Als je het boompje op dit stadium nog wil redden zal chemische bestrijding met een geregistreerde acaricide maar de zekerste manier zijn
zondag 16 juni 2013 - 16:52
RdB

RdB

Geheel mee eens: spint. Die witte 'beestjes' op de twee foto's na het dorre takje zijn afgeworpen huidjes achtergebleven van het vervellen.

Ruud
zondag 16 juni 2013 - 22:12
ben45

Ben45

Loek,
Duw eens zo'n beestje plat. Welke kleur vocht zie je dan?
De afgestorven takken, en naar beneden afhangende bladeren kunnen het gevolg zijn van te lang te nat zijn.
Controleer de vochtigheid van de potgrond b.v. met een moisturemeter.
Groetjes, Ben.

maandag 17 juni 2013 - 00:08
LoekV

LoekV

Bedankt voor alle antwoorden. De laatste dagen heeft de plant nog veel bladeren laten vallen. De meeste die eraf vallen zijn nog gewoon groene bladeren. Ook krijgt de plant steeds meer dode takken en gele/bruine bladeren. Ik heb de plant nu twee keer met 'Pokon luizen stop' besproeid (werkzame stoffen zijn perethrinen en piperonylbutoxide). Is dit het goede middel? Ook vernevel ik de plant met water een paar keer per dag. Hopelijk overleeft de plant het hiermee. Anders is het jammer van die 15 jaar, het zou mooi geweest zijn als er nog ooit bloemen in waren gekomen. Ik had gelezen dat dat wel 15 tot 20 jaar kan duren, dus die tijd begon er net aan te komen.

@ Ben: Ik heb geen vochtigheidsmeter, dus daarmee kan ik het niet testen. We geven de plant al jaren lang op dezelfde manier water, dus ik denk niet dat de plant ineens teveel water kreeg. Welk beestje bedoel je? Het rechtse beestje op de 3e foto van onderen? Of een andere?
woensdag 19 juni 2013 - 19:47
RdB

RdB

Een luizenmiddel helpt niet tegen spint.

Ruud
woensdag 19 juni 2013 - 21:06
LoekV

LoekV

Het was niet alleen voor luizen stond op de verpakking, maar tegen allerlei insecten. Ik heb in middels wat meer informatie gezocht, en het blijkt dat de werkzame stof dezelfde is als die in middelen tegen spint zit. Zie deze website bijvoorbeeld: www . leerwiki . nl / Wat_is_spint_en_hoe_kun_je_er_vanaf_komen . Daar noemen ze ook de werkzame stof pyrethrum (of pyrethrinen). Zou dit middel dan toch niet goed zijn?
woensdag 19 juni 2013 - 21:44
hanninkj

Hanninkj

Mijn ervaring vorig jaar met spint is erg slecht, zelfs met het speciale middel van Bayer. Planten hebben er sterk onder te lijden.

Ton
donderdag 20 juni 2013 - 23:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon