menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Planten bestendig tegen 50 graden en meer

jumperke

Jumperke

iemand van de familie wil in een stuk van zijn verwarmde serre tropische planten kweken maar in de zomer is het daar 50 graden en meer zonder dat de verwarming aanligt weet iemand enkele geschikte soorten die deze temperaturen verdragen?

alvast bedankt
woensdag 14 februari 2007 - 20:35
Fons

Fons

Bij dergelijke temperaturen zult ge cactussen en vetplanten moeten plaatsen, de meeste ervan kunnen die temperatuur wel aan.
woensdag 14 februari 2007 - 21:33
jdcoster

Jdcoster

Anders ... deuren open, ramen open, ventilator zetten en afschermen tegen de zon aan de buitenkant.
Men heeft steeds de keuze, zich neerleggen bij een bestaande situatie en de beplanting aanpassen (oplossing van Fons) of de situatie aan de gewenste planten aanpassen. Bij de meeste serres en verandas die men kant en klaar voor u komt plaatsen zijn er te weinig verluchtingsramen, boven en onder, voorzien wat resulteert in een ruimte die door de bewoners effenaf gemeden wordt op echte zomerdagen.
Serres, wintertuinen en verandas worden wel voor plantenliefhebbers ontworpen maar nooit DOOR plantenliefhebbers.
Met wat technisch inzicht en creativiteit kan men al gauw, zowel in het dak als in de wand, extra ramen bij maken. Volautomatische zonneweringen bestaan er ook, desnoods met regen-, wind- en temperatuurvoelers, maar die zijn zeer prijzig. Een opgerolde( en af te rollen) bamboespijlenmat doet evengoed wonderen en kost bijna niets. Minder mooi? Misschien, maar het gaat tenslotte ook maar over 2 à 3 maanden van het jaar.
[afbeelding verwijderd niet-https]
De serre hoog genoeg maken is ook een truukje( die van mij is 5 meter hoog, is pal op het zuiden georiënteerd en werd verleden jaar met de hittegolf en op manshoogte max 40°C
Ik geef mijn mening maar even ter overweging.
(Ook), een ervaringsdeskundige en doe-het-zelver.
Groetjes
donderdag 15 februari 2007 - 20:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon