menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wanneer mogen bananenbomen terug naar buiten

Ga naar meest recente reactie

sbeetje

Sbeetje

hey

ik weet dat het nog vroeg is om dit te vragen, maar goed...
Ik had graag geweten wanneer een bananenboom naar buiten mag. Ik weet dat dit een beetje afhangt van de soort, daarom even mijn lijstje met bananenbomen:

musa basjoo
musa sikkimensis
musa cheesmani
ensete ventricosum "maurelli"

Is midden maart een haalbaar iets om de planten naar buiten te loodsen? Ik weet dat hier op het tuinforum experten zijn, dus laat jullie horen...


groeten

samuel
dinsdag 30 januari 2007 - 19:54
Fons

Fons

Uw musa basjoo en sikkimensis mogen nu zelfs naar buiten maar haal ze binnen bij de minste nachtvorst, dat geld zelfs voor exoten buitengezet na Maart.
Ensete ventricusum "maurelli" laat je toch nog maar op de slaapkamer staan met zo min mogelijk water, anders gaan de bladeren druppelen.
Musa cheesmani geen ervaring aan u te beslissen of die bij musa of ensete aanleunt.
dinsdag 30 januari 2007 - 22:28
sbeetje

Sbeetje

bedankt voor de info
ik merk dat u het ervaring heeft met musa's... welke soorten heeft u staan?

groeten

samuel
woensdag 31 januari 2007 - 20:19
Fons

Tekst aangepast

Fons

Toch al verschijdene jaren buiten bezig met musa basjoo, musa sikkimensis heb ik ook al enkele jaartjes in kuip wegens winterproblemen,ensete ventricosum "maurelli" ook als kuipplant en zeker niet geschikt om tijdens de winter buiten te laten staan zelfs met bescherming.
Musella lasiocarpa eveneens als kuipplant en zeker niet geschikt om tijdens de winter buiten te laten staan met bescherming (wat sommigen ook beweren) hebben zelfs problemen met overwintering bij 3°C
Zie ook foto´s van forumleden.
woensdag 31 januari 2007 - 21:04
crinum

Crinum

hoi,

inderdaad de Ensete ventricosum var maurelli is compleet niet te houden buiten in de winter en begint eigenlijk al in zijn pot te bibberen als de temps. onder de 10°C zakken. ik zet ze samen met de Cavendish op een verwarmde kamer waar ik ze extra licht geef (grolux lampen) en er een bevochtiger staat, ze blijven mooi doorgroeien onder die omstandigheden. dat druppen zijn afvalstoffen die de banaan via de bladeren afscheid en dat is normaal. maar op een koele kamer heef je ze inderdaad best geen extra water anders is de kans dat ze rotten groot.
de sikkimensis kan je buiten overwinteren maar is niet zo gemakkelijk als de basjoo en loopt ook wat later uit dan de basjoo. de lasiocarpa zou winterhard zijn maar ik heb er ook nog geen positieve berichten over gehoord dus die pot je best op voordat het echt koud begint te worden.
naar het schijnt zou ook de Ensete glaucum buiten kunnen overwinteren maar dat zou ik eens moeten proberen. de Rhizoom van deze Ensete zou even winterhard zijn dan de basjoo.
je kan trouwens alle bananen soorten in de zomer gerust in de volle grond planten en dan in het najaar weer oppotten.

groetjes,
kristof
woensdag 31 januari 2007 - 21:30
sbeetje

Sbeetje

je mag inderdaad niet alles geloven wat op internet geschreven wat op internet geschreven wordt. Ik heb zo ooit eens gelezen dat een archontophoenix cunninghamia winetrhard zou zijn, als hij iets ouder is. Nu vraag ik mij af, hoe kan een plant van het australisch regenwoud hier nu winterhard zijn????
Hoe groot zijn jullie musa's op dit moment, fons en kristof? Als jullie er al een paar jaren mee bezig zijn, zullen ze waarschijnlijk wel al een mooie hoogte hebben...

groeten

samuel
zaterdag 3 februari 2007 - 15:24
Fons

Fons

Musa basjoo in bloei een paar jaar geleden,heeft nieuwe planten gevormt die dit jaar waarschijnlijk ook gaan bloeien.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Musa basjoo vorig jaar zomer

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 3 februari 2007 - 23:07
crinum

Crinum

mooie musa basjoos fons, de mijne gaan nog niet bloeien de eerste jaren. het is het eerste jaar dat ik met musa's bezig ben.

groetjes,
kristof
zondag 4 februari 2007 - 00:17
sbeetje

Sbeetje

prachtige planten, fons! Dat geeft de tuin een heel exotische sfeer...

groeten

samuel
zondag 4 februari 2007 - 11:23
Rodger

Rodger

Ik heb ook al een zestal jaar musa basjoo in de tuin staan ,in de winter bescherm ik hem wel na hem tot op een hoogte van 1,5 meter te hebben ingekort.In de zomer bereikt hij gemakkelijk drie meter hoogte .
Die ene plant van destijds heeft zich al uitgebreid tot een achtal stammen .Maar tot nu toe nog geen bloei gegeven.
rodger
zondag 4 februari 2007 - 12:59
sbeetje

Sbeetje

nog even een vraagje voor de mensen die musa sikkimensis of ensete maurelli hebben.
De mijne stonden vorig jaar in de kas (en groeiden daar heel snel), maar nu zijn ze daar veel te groot voor geworden. Nu zal ik deze planten buiten moeten zetten. Nu vraag ik mij af of deze soorten (snel groeien in de buitenlucht, zoals een musa basjoo...

groeten

samuel
maandag 5 februari 2007 - 19:42
Fons

Fons

In kas groeien bananen meer uitgerekt en slapjes terwijl buiten ze iets meer gedrongen en stevig uitgroeien.
Gaat ge ze buiten in kuipen zetten of in volle grond uitplanten?
maandag 5 februari 2007 - 21:22
sbeetje

Sbeetje

ik zou de planten in de volle grond willen zetten,ik vind (persoonlijk) dat planten die in de volle grond staan er veel gezonder uitzien en ook zijn, denk ik...

groeten

samuel
dinsdag 6 februari 2007 - 20:27
Fons

Fons

Aangezien banaanplanten gulzige planten zijn hebben ze veel compost en voedingstoffen nodig bij het planten in volle grond, tijdens de groei hebben ze veel vocht en voeding nodig om grote stevige planten te krijgen, daarom is het nodig bijna elke dag een emmer water toe te dienen en 2 à 3 keer per week vloeibare voeding toe te dienen.
donderdag 8 februari 2007 - 18:26
lisa

Lisa

fons, mij sikkimensis zijn nu ca, een 60cm hoog ,hoe groot moet de pot zijn ?zodat ik ze niet later nog een keer om poten moet?

groetjes lisa
vrijdag 9 februari 2007 - 19:20
sbeetje

Sbeetje

als ik dat hier zo lees, zijn er veel musa liefhebbers. Het is in feite ook een prachtige plant. In een mum van tijd heb je een tropische sfeer.

groeten aan iedereen

samuel
vrijdag 9 februari 2007 - 19:54
Fons

Fons

Lisa ik denk dat ge voor dit jaar voldoende hebtmet een pot van 20L,ge kunt hem ev. in volle grond planten en in het najaar terug in een 10L pol.
De onderstaande musa sikkimensis stond vorig jaar in een 50L pot en han ook 6 scheuten aangemaakt die uitgegroeit waren tot 2m hoogte en stamdoormeter van 10cm.

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 9 februari 2007 - 21:14
lisa

Lisa

bedankt fons

groetjes lisa
zaterdag 10 februari 2007 - 08:46
sbeetje

Sbeetje

nu ik toch bezig ben met vragen te stellen, ga ik maar verder doen:
iedereen droomt wel eens van een cocos nucifera of een pigafetta filaris (snelstgroeiende palm ter wereld) of nen roystonea (met zijn formidabele stam). Nu vraag ik mij af of het enigzins mogelijk om één van deze drie in een vorstvrije serre (min. 5°C) te overwinteren? Volgens sommige webpagina's kunnen oudere bomen zelfs lichte vorst aan. Heeft daar iemand ervaring mee?
ik besef dat wanneer de plant temperaturen rond het vriespunt moet verdragen, hij waarschijnlijk al zijn bladeren verliest. Maar misschien in het voorjaar terug uitloopt, of niet? Wie kan mij helpen?

groeten

samuel
zaterdag 10 februari 2007 - 17:27
johanneste18

Johanneste18

Hallo wanneer kan ik buiten bananenbomen poten musa.
zaterdag 2 maart 2019 - 20:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon