menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke potgrond is geschikt

Bromelia

Bromelia

Sorry dat ik jullie weer lastig val met vragen.
Heb vandaag bij een tuincentra een verwaarloosde strelitzia reginae gekocht van 150cm voor 5€.
Bij thuiskomst heb ik de verdroogde en bruine bladeren weggeknipt zover ik kon,ook heb ik er 2 grote verdroogde geelbruine stammen uitgetrokken (deze waren grotendeels verrot) nu is hij nog een goede 60cm vanaf de potrand.
Het enige wat ik nu nog moet doen is hem verpotten ( wil hem een aarde pot geven inplaats van de plastiek pot waarin hij nu staat) maar weet niet welke potgrond ik daarvoor het beste kan nemen.Heb in het tuincentra aan 2 medewerkers gevraagd in welke grond hij moet worden verpot,de ene zei in een klei houdende grond en de ander zei in een luchtige grond.
Ik wilde hem in cocopeat gemengt met hydrokorrels zetten maar weet evenmin of dit wel de geschikte grond voor hem is,of is een goede kamerplanten potgrond gemengd met turf enof cocopeat en hydrokorrels ook geschikt?
Weet iemand welke grondsoort het beste is voor de strelitzia.
Moet ik de oude grond waarin hij staat verwijderen?
Dank bijvoorbaat.
vrijdag 30 september 2011 - 23:44
Polplastron

Polplastron

Bij mij staan die strelitzia's in cocopeat en dat voldoet prima: dit jaar voor het eerst bloemen gehad!

Groeten,

Pol
zaterdag 1 oktober 2011 - 09:47
daggie01

Daggie01

bij mij staan de strelitzias in potgrond met perlite
doen het heel goed
zaterdag 1 oktober 2011 - 11:04
Bromelia

Bromelia

Heb de strelitzia verpot en grondig nagekeken waarbij ik de rotte wortels die hij had heb verwijderd.Zo heb ik hem verpot,heb een grotere pot genomen waarvan ik de gaatjes heb afgedekt met scherven over de scherven heb ik een laagje hydrokorrels gelegd,daarna heb ik cocopeat gemengd met perlite en daarvan eerst een laagje over de hydrokorrels gelegd hier heb ik de plant op gezet en aangevuld met het mengsel,heb ervoor gezorgd dat het mengsel ook tussen de wortels kwam door deze er voorzichtig tussen te drukken,daarna heb ik de pot verder gevuld.
Nu wacht ik in spanning af of de strelitzia zich gaat herpakken.
Bij de rotte wortels waren nog enkele die stevig aanvoelde en deze heb ik voorzichtig van de rotte worteldelen gescheiden en als proef in een apparte pot geplant (ben benieuwd of het wat gaat worden,al betwijfel ik het.Wie niet waagt,niet wint).
Foto van de strelitzia voor en na het verpotten en van de rotte wortels.
Wel jammer dat ik er gisteren niet aan gedacht heb om er een foto van te nemen voordat ik er de beschadigde delen van heb verwijderd.

Tropische Planten & Kamerplanten

zaterdag 1 oktober 2011 - 21:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon