menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Misvormde bladeren Heliconias

Ga naar meest recente reactie

davea1980

Davea1980

Beste allemaal,

Mijn planten staan onder een 400 watt osram lamp voor een raam
Op het zuiden. Ondanks dat geeft de plant soms lichtgroen blad.

Hij heeft laatst 2 goede bladen gegeven, maar gisteren heb ik de
onderstaande foto Gemaakt. Het blad is extreem licht en gescheurd omdat hij zo teer is. De witte plekken in het blad is net heel dun papier. De bladeren van de daarnaast liggende scheuten zagen er Beter uit. Waar kan dit verschijnsel vandaan komen? Een jong blad wat nu opkomt heeft een mooie donkergroenige top, maar de rest van het blad is lichtgroen,rubberachtig en misvormt.

Wat voeding betreft krijgen ze: n-p-k. 5-13-14.

Enig idee?

Tevens heb ik een tweede probleem

Ook vandaag weer een blad ondekt waarvan de bladspeer niet hoog genoeg is
gekomen zodat een nieuw blad daar weer uit kan komen. De speer zit nu dus nog
tediep in de stam, waardoor het plekje waar het nieuwe blad uitkomt niet
aanwezig is. Bij mijn voorgaande scheuten gebeurde dit ook constant na het 5de
blad. standaard telkens weer. de speer staat nu al 2 dagen stil wat ik dagelijk nakijk
d.m.v. het zetten van streepjes om zo de groei te kunnen volgen.

Wat zou toch de oorzaak zijn dat deze planten de bladspeer van het 5de blad
niet ver genoeg omhoog duwt?

Tropische Planten & Kamerplanten

woensdag 8 juni 2011 - 20:01
davea1980

Davea1980

hierbij nog een foto van het blad toen hij nog ingevouwen was.
Het lijkt op iets van lichtgebrek. Maar dat onder een 400watt kweeklamp?
lijkt me sterk toch? ZOals je zelf ook ziet op de 2de foto zien de bladeren er op de achtergrond wel goed uit. Toen stond de plant ook gewoon onder deze zelfde kweeklamp.

Tropische Planten & Kamerplanten

woensdag 8 juni 2011 - 20:05
davea1980

Davea1980

hij staat wel voor een raam, alleen staat de zon daar amper
en de eerste foto? lijkt dat ook op zonneschade?
woensdag 8 juni 2011 - 20:17
davea1980

Davea1980

Alleen gaan ze niet dood. De dode plekken verpulveren, maar de rest blijft staan
ik heb nog een foto:

blad is al meteen lichtgroen en misvormt. Het lijkt sprekend op lichtgebrek toch als je dit zo ziet? zoals bij dit blad zie je dat het topje ok is, maar de rest van het blad wat naar buiten komt is net een brei van bobbels en misvormingen, en voelt
rubberachtig aan.

Tropische Planten & Kamerplanten

woensdag 8 juni 2011 - 20:23
davea1980

Davea1980

waar kan ik deze kenners vinden?
zoals je ziet is de top in goede conditie, alleen het tweede stuk gaat opeens
vreemd doen. Het is dus geen lichtgebrek? met verpulverren bedoel ik kleine stukjes zoals je ziet op dat blaad naast die nieuwe op foto 3. die stukjes veeg je zo uit het blad waardoor er hapjes overblijven. DIe vreemde witte plekken blijven nu achterwege, en komen alleen nog maar van dit soort misvormde bladeren geloof ik
woensdag 8 juni 2011 - 20:30
daggie01

Daggie01

hoi
wat het precies is weet ik niet
maar ik heb het ook gehad met mijn strelitzia
de bladeren kwamen er helemaal gerimpelt uit
en kregen ook plekken erop
ik heb de vloeibare kunstmest verandert en hem in het voorjaar buiten gezet en bij is weer helemaal opgeknapt
woensdag 8 juni 2011 - 21:09
davea1980

Davea1980

dit ziet er dus niet uit als lichtgebrek?
woensdag 8 juni 2011 - 21:12
daggie01

Daggie01

nee volgens mij is het geen lichtgebrek
maar kan je hem niet lekker buitenzetten
dan knappen ze meestal wel van op
woensdag 8 juni 2011 - 21:51
davea1980

Davea1980

Helaas is daar gee ruimte meer voor.
Zoals je zag op de laatste foto was de top van het aankomende blad goed, en werd het latere gedeelte
Lelijk. Nu gaf ik de afgelopen weken veel mest. Kan dit een teveel zijn aan P en K ?

kortom.. overbemsting? ook vanwege de brandplekken op foto 2 en de misvormingen op de bladeren ondanks veel licht ( geen lichtgebrek in dat geval)?
woensdag 8 juni 2011 - 21:55
daggie01

Daggie01

hoe vaak bemest je ?
ik bemest mijn strelitzia's 1 keer in de anderhalf a 2 maanden en maar 1 van mijn 19 strelitzia's heeft er last gehad van rimpelige bladeren en plekken in de bladeren

ik heb wel een tijdje last gehad van die rouwvliegjes of hoe ze ook genoemd worden
maar die heb ik uitgeroeid met een soort pillen in de potgrond wat zeer goed werkte
woensdag 8 juni 2011 - 23:19
davea1980

Davea1980

De planten staan in een grote cementkuip met gaten, alleen ik geef nooit zoveel water dat het eruit loopt
Aan de onderzijde. Als ik de plant gewoon laat zitten, zonder uit te spoelen, zal het dan op ten duur ook verbeteren? Dit omdat de kluiten die gevormt zijn zich over de hele kuip hebben verspreidt, en dit nogal riskant is. Hersteld een plant hier zelf van, en verdwijnen de stoffen uit de grond?

Groet

Dave
donderdag 9 juni 2011 - 07:30
davea1980

Davea1980

Ah, dus ik laat de planten gewoon zitten, en ik zet gewoon 15 minuten
De tuinslang erop zodat het aan de onmderzijde de pot uitloopt. Maar dan staan de planten wel ffe zeiknat daarna
donderdag 9 juni 2011 - 11:31
davea1980

Davea1980

Ik heb trouwens nog een probleem dat zich al jaren afspeeld.
Het gebeurdt telkens bij het 5de blad dat de bladspeer niet hoog genoeg komt zodat het punt
Waar het nieuwe blad uit moet komen in de stam blijft zitten. Dit gebeurde al in de gezonde tijden, en heb dit ook gehad met mijn strelitzia.

Wat is de rede waarom een plant de bladspeer niet ver genoeg omhoogdrukt? Is dit een fenomeen dat bij
Veel planten voorkomt, en wat is daar de voornaamste rede voor? Het gebeurdt telkens na het 5de blad ( heel vreemd)
donderdag 9 juni 2011 - 11:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon