menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bamboe

Ga naar meest recente reactie

engeldame

Engeldame

Hey,
Velen willen er van af, maar ik niet! Ik heb een terras aan de noorderkant, dus enkele uurtjes maar een beetje zon. Graag wil ik een bamboe die kan aarden in een kuip, niet te veel zon verwacht en ongeveer 2-2.50 m hoog wordt.
Men heeft me verteld om een Fargesia Dracocephala aan te schaffen? Wat denken jullie ervan? Raad is welkom.
Eveline
maandag 21 maart 2011 - 13:21
Gehenna

Gehenna

Prachtige bamboe maar neemt heel veel plaats in met z'n overhangende takken. Ik zou hem niet in pot zetten.

Fargesia jiuzhaigou (Synoniem Fargesia sp. jiu) is veel luchtiger, heeft rode tot gele stengels, fijne halmen, fijn lang blad, schaduw-halfschaduwplant. Zeker niet in volle zon zetten want dan krult hij z'n blaadjes op.
De mijne is 2 jaar en is nu zo'n 2.50m hoog. Kan 3m worden maar dan moet hij echt met z'n goesting staan.
Wel oppassen met bamboe in pot. Hij moet de winter overleven dus is goed inpakken en op warmere dagen verluchten noodzakelijk.
maandag 21 maart 2011 - 13:55
engeldame

Engeldame

Bedankt hé!
Wat bedoel je met verluchten op warmere dagen en in de winter goed inpakken?
Ik zou hem in een metserskuip zetten, zo van die brede ronde of is een hoge pot beter? En hoe groot moet de pot zijn en met welke aarde?
Allee moet weeral veel weten, maar wil het ook goed doen!
Merciekes
maandag 21 maart 2011 - 14:13
Gehenna

Gehenna

Veel vragen? Ik heb de kweker 2u de oren van zijn kop gezaagd hoor
Als je hem in de winter inpakt en het is een warme dag mag je hem verluchten. Z'n winterjas openzetten dus. En niet vergeten terug dicht te doen.
Mijn Jiu z'n winterjas was weggevlogen, en alhoewel er op verschillende websites vermeld is dat ze redelijk winterhard zijn, heeft hij toch vorstschade opgelopen dus ik blijf hem inpakken in de winter. Een raad van de kweker trouwens. Omdat hij toch oostenwind vangt. Als hij beschut staat is dat misschien niet nodig. Moet je vragen bij de kweker. Ik stuur je naar een kweker en niet naar een tuincentrum want een kweker heeft kennis die ze in een tuincentrum maar half of niet hebben. Je zal toch nog vragen hebben waar een kweker beter antwoord op weet dan ik.

Een kuip van 80 liter lijkt me prima. Na een jaar of 2-3, als hij groter is in diameter
Welke aarde ... Bij mij staan ze in kleiachtige leem verrijkt en luchtiger gemaakt met compost in een redelijk groot plantgat. Wel in volle grond. En ze doen het goed.
Het afgevallen blad word zo'n beetje tussen de stengels onder de grond geroefeld. Zodat ze niet wegvliegen met de wind. Dat is zijn meststof. En voor de rest krijgen ze niks. Als de gazon gekalkt en bemest wordt vliegen er ook wel korrels tussen de bamboestengels maar puur de bamboe bemesten is niet nodig tenzij je zandgrond hebt.
Ik heb natuurlijk geen idee hoe dat zit in pot. De kweker waar ik ga raad bamboe in potten af omdat ze dan niet tot hun volledige schoonheid komen. Maar dat lijkt me eerder een esthetisch standpunt.
Ze hebben ook veel water nodig in een kuip.
Kuipen eerst doorboren hé. Ik maak in een 80L kuip een gat of 11 van zo'n pinkpunt dik. Daar een laag kleikorrels of kiezels op en zware trottoirtegels tegen het omvallen. Er ook op letten dat het teveel aan water effectief uit de kuip kan. Er moet dus een spatie zijn tussen de kuip en de grond. Aaah misschien de rand van een fietswiel onder leggen? Zo zonder die as en spaken. Dat ga ik eens testen. Binnen een maand of 2.
Maar ik zou hem de eerste jaren toch in een grote pot zetten. Zo'n kuip zal dan nog veel te groot zijn. Natuurlijk als je een bamboe koopt met een voet diameter van 50cm ... zet hem dan maar direct in de metserskuip.
Als je rond die zwarte kuip een houten rand zet oogt die ook mooier. Kan je zelf ineen timmeren.

maandag 21 maart 2011 - 21:14
engeldame

Engeldame

Hartelijk dank. Ik kan voor een tijdje verder!
dinsdag 22 maart 2011 - 13:17
Gehenna

Gehenna

Graag gedaan
dinsdag 22 maart 2011 - 18:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon