menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Medinilla na de bloei

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Cetinel

mijn medinilla zit na bijna drie maand door de bloei,zogoed als uitgebloeid dus...
wat te doen met de uitgebloeide stengels? gewoon afknippen of vanzelf laten verdrogen?de plant zelf staat wel nog heel mooi en er komt vanuit het midden van 1 blad een nieuwe scheut tevoorschijn dus is toch goed aan de groei denk ik zo..
wanneer kan de medinilla opnieuw bloemen gaan vormen??(een jaar later of toch iets vroeger?) kan je iets doen om bloemen te stimuleren??
dit is de eerste keer dat ik een medinilla heb,was er wat bang voor omdat hij een moeilijke plant heet te zijn,maar tot nu toe valt het mee .
vrijdag 10 december 2010 - 19:59
cetinel

Cetinel

en waarom gooi jij ze dan weg? is toch mooi met enkel de bladeren ook??
vrijdag 10 december 2010 - 20:51
cetinel

Cetinel

geduld is ook niet mijn beste deugd....ook de mijne staat gewoon in huis trouwens....vooralsnog geen dorre randen gezien(of ik moet erover kijken door mijn bijziendheid )
vrijdag 10 december 2010 - 20:57
cetinel

Cetinel

done! kan nergens zien of ik de uitgebloeide bloemstengels wel of niet mag afknippen .blijkbaar doe ik alles fout ( ik zorg dat ie constant vochtig staat,vergeet om voedsel te geven....kort gezegd: heb hem gekocht begin september,niet verpot(doe ik anders altijd wel)in een sierpot gestoken en op een krukje gezet....regelmatig water gegeven en verder niet veel anders....als ik eraan denk sproei ik wel eens...
vrijdag 10 december 2010 - 21:23
cetinel

Cetinel

efkes mijn medike tonen



beginnend blaadje
[afbeelding verwijderd niet-https]

gezonde bladeren,(die wel eens afgestoft mogen )
[afbeelding verwijderd niet-https]

en de niet meer mooie bloeiwijzen....wel of niet afknippen??
[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]


[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 10 december 2010 - 21:43
hanninkj

Hanninkj

Je kunt het beste wachten met het eruit halen van de bloemstengel totdat hij er bijna uitvalt anders kun je de nieuwe puntjes van de nieuwe stengels beschadigen.
De plant ziet er goed uit en de nieuwe stengels beginnen al te komen.
In de nieuwe stengels komen in het midden weer de nieuwe knoppen.

Ton Hannink
vrijdag 10 december 2010 - 22:04
cetinel

Cetinel

aha bedankt!!gewoon laten hangen dus.
dat bemesten,mag ik dat nu dan beginnen doen(vanwege nieuwe groei)en een vloeibare meststof voor kamerplanten is dat dan voldoende?
ik heb blijkbaar beetje overdreven met de grootte van de eerste foto,even proberen rechtzetten.....

hij is onderaan komen te staan..

ik denk dat ik het stekken zoals u dat beschrijft ook eens ga proberen
vrijdag 10 december 2010 - 22:07
Mandy

Mandy

Bij mij staat ie nu ook al een maand of 3 zonder bloemen, ze zijn er gewoon afgevallen , na een zeer lange bloei van 4 ranken met blommen.
Maar tot op heden geen enkel nieuw puntje te zien
Ik hou hem licht vochtig, staat in het licht, bladeren zijn mooi.... maar verder.......nog niets.......
Hij moet nu snel beginnen anders wordt zijn plaatsje ingenomen door een andere plant
vrijdag 10 december 2010 - 22:18
cetinel

Cetinel

mischien wacht ie op de lente(zoals wij )
vrijdag 10 december 2010 - 22:22
Mandy

Mandy

Denk het..... maaaar hij kan toch alvast wel heeeel kleine puntjes laten zien....??? dat is toch niet teveel gevraagd???? Hoop doet leven
vrijdag 10 december 2010 - 22:25
cetinel

Cetinel

das waar....nog wat geduld hebben .
hoelang heb jij de jouwe al??
vrijdag 10 december 2010 - 22:26
Mandy

Mandy

De laatste van mij is van maart.....
vrijdag 10 december 2010 - 22:37
cetinel

Cetinel

ik snap jou niet hoor batdah die zien er toch goed uit??,potkluit is droog,maar volgens ton kan je hem beter aan de droge kant houden(wat ik dus niet deed )

@mandy:als je die in maart bloeiend hebt gekocht dan zal die waarschijnlijk wachten om rond dezelfde periode weer te bloeien??
de mijne is gekocht 3 september en de bloeiwijzen waren aanwezig maar nog niks open,denk dat de mijne geforceerd was want bloeit normaal in de zomer blijkbaar.....
ben dus benieuwd hoelang de mijne erover gaat doen om weer te bloeien(als het lukt dus)
vrijdag 10 december 2010 - 22:46
hanninkj

Hanninkj

Je moet wel geduld met de Medinilla hebben! Bij mij altijd bloemen in maart > 21 .Ik heb hem weg moeten doen omdat hij zelfs na 2x snoeien te groot werd > 120 cm. Staat nu al een aantal jaren in de Hortis van Amsterdam.
Heb weer een kleinere en doet het goed.
Ton
vrijdag 10 december 2010 - 22:59
cetinel

Cetinel

amai! 120 cm! das even groot als mijne jongste('hoop wel dat die nog wat groter groeit )
vrijdag 10 december 2010 - 23:04
Mandy

Mandy

In maart begom hij volop te bloeien, eindelood, schitterend en dan begon het proces van aftakeling....... en nu al tijden alleen maar blad... af en toe wat vocht ...... dus nog maar even hopen.......
vrijdag 10 december 2010 - 23:12
Rita1960

Rita1960

tjeetje, wat een mooie plant is dat..

http://members.home.nl/hanninkj/medinilla.htm

en toch maar even de link erop gezet..
dank voor de goede beschrijving Ton, hoe deze te behandelen.

groetjes,

Rita
zaterdag 11 december 2010 - 18:33
Mandy

Mandy

Het is inderdaad een fantastisch mooie plant, Rita, vooral dus als hij bloei.... Begint met kleine roze bloempkes, daarna zakt hij iets en komen er steeds meer roze bloemkes.... totdat het een grote lange roze sliert is.......


Maar we willen dat natuurlijk niet slechts EEN jaar, maar we worden een beetje ONGEDULDIG als er na enkele maanden nog steeds geen nieuwe puntjes te zien zijn........

(bijna net zo ongeduldig als we zijn naar het voorjaar )
zaterdag 11 december 2010 - 20:09
Rita1960

Rita1960

jaaaaah..
maar we kunnen een plant niet dwingen om te bloeien.. en als het dan een jaar moet duren. soit..
zaterdag 11 december 2010 - 20:19
Mandy

Mandy

Zolang de bladeren er nog groen en fris uitzien zal de plant nog gezond zijn, denk ik, dus dan inderdaad heel geduldig zijn........ ik zet er gewoon wat andere planten voor.......
zaterdag 11 december 2010 - 20:34
Rita1960

Rita1960

jaah, ook groene planten zijn mooi!
zaterdag 11 december 2010 - 20:39
Mandy
zaterdag 11 december 2010 - 20:40
hanninkj

Hanninkj

Op deze foto is duidelijk te zien dat na de vorming van een nieuwe stengel het bloempuntje in het midden zit.

Tropische Planten & Kamerplanten

zaterdag 11 december 2010 - 20:53
Mandy

Mandy

En is dat dan ook hetzelfde plekje waar de vorige stengel zat????

.
zaterdag 11 december 2010 - 21:06
hanninkj

Hanninkj

Neen, dit is de nieuwe stengel waar nu het nieuwe knopje komt, imn maart zal hij in bloei staan. Dus eerst nieuwe stengels dan nieuwe bloemen.
zaterdag 11 december 2010 - 21:51
Mandy

Mandy

Bij mij dus nog geen nieuwe stengels te zien.... even afwachten.....
en in de tussentijd de plant droog houden en af en toe wat vocht en licht.
zaterdag 11 december 2010 - 22:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon