menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Banaan winterklaar maken

Ga naar meest recente reactie

firax

Firax

yeps

Heb 2 grote bananenplanten staan in vollegrond buiten met bijhorende scheuten
nu is de vraag wanneer en hoe best ze winterklaar moeten gemaakt worden
maandag 11 oktober 2010 - 16:38
Peppody

Peppody

welkom op het forum!

Welk soort bananenplanten heb je?
maandag 11 oktober 2010 - 19:06
wim1970

Wim1970

hoi

ik heb mijn bananenplanten (18 stuks) dit weekend allemaal uitgegraven, in pot omgezet en in mijn garage ondergebracht. Ik was bang dat het de komende dagen ging vriezen 's nachts (blijkt het net niet te gaan vriezen deze nacht).
Garage staat nu trouwens lekker vol!!

Het is de eerste keer dat ik ze zo ga proberen te doen overwinteren!!
Vorig jaar op zolder gezet, en daar vroor het vrij hard, dus mijn planten dood.

Dit jaar in maart kleine plantjes terug gekocht, en nu dus vrij groot uitgegraven.

Wie heeft ervaring met ze in de garage overwinteren?? Gaat dat lukken ? Staan ze dan niet te donker of moet ik bijlichten?
Ik heb wel een aantal bladen afgesneden...

Soorten:
-Musa Sikkimensis
-Musa Sikkimensis "Daj Giant"
-Musa Basjoo
-Musa Ensete Glaucum
-Musa Ensete Ventricosum "Maurelli"
-Musella Lasiocarpa
-Musa Dwarf Cavendish
-Musa ‘Dajaio’

groetjes

Wim
maandag 11 oktober 2010 - 21:55
Peppody

Peppody

ik heb hier de musa basjoo, die overwinterd gewoon buiten met een lading compost rondom de stam heen. De dwarf cavendish staat nu binnen op een koude slaapkamer (zonder verwarming) en overwinter ik zo droog mogelijk (krijgt de hele winter in principe geen water) en de Maurelli heb ik nog buiten staan maar daar gaan morgen alle bladeren van af en gaat dan alleen met de speer nog intact binnen in een bijgebouw overwinteren. Ook deze krijgt geen water. De maurelli kan niet kouder dan een 10 tot 15 graden staan, heb ik ervaren van vorig jaar, want anders gaatie alsnog kapot.

Donker heb ik geen ervaring mee, het lijkt mij dat ze dan allemaal scheef gaan groeien omdat ze toch wat licht willen zien. Een lamp zal daar waarschijnlijk niet veel bij gaan helpen, daar zit geen uv straling in.

Voor meer informatie kijk eens op bijgaande link:
http://palmvrienden.net/tropicalblog/bananen/hoe-een-bananenplant-beschermen-in-de-winter/

maandag 11 oktober 2010 - 22:03
Angelo

Angelo

Bij mij staat de Maurellli in een onverwarmde veranda, waar het 's nachts toch snel naar het vriespunt toegaat. En dit overleeft hij eigenlijk vrij goed, hij krijgt wel totaal geen water, en laat zijn bladeren dan een beetje hangen, maar uit ervaring van vorige winter, kan dit geen kwaad. Hij was deze lente prachtig !
maandag 11 oktober 2010 - 22:06
wim1970

Wim1970

Oei dat spreekt elkaar beetje tegen...

en Angelo, heb je dan ook bladeren afgesneden of gewoon allemaal laten zitten??

Ze zijn zo mooi nu, ik durf er niet weg te snijden!

Wim
maandag 11 oktober 2010 - 22:10
cetinel

Cetinel

ik heb geen idee welke ik heb,het was een plantje uit de aveve met de heel verhelderende naam:mini musa,plantje van amper 8 cm met mini blaadjes....ik dacht dit is gewoon een mini soort en die groeit niet echt groot....
werd toch redelijk van formaat en dus uitgeplant in de tuin,echt hoog werd het dan weer niet(40 cm ongeveer)dus t zal toch een mini soort zijn.
maar kreeg wel zijscheuten,ik heb ze eergisteren uit vollegrond gehaald,en nu heb ik er vier(drie eigenlijk,eentje is al weggegeven)die ik heb opgepot in cocosgrond.
die ga ik dus binnenhalen tegen dat het gaat vriezen.
dinsdag 12 oktober 2010 - 07:19
Angelo

Angelo

Ik heb de bladeren er aan laten zitten, vervolgens begon de plant in de lente terug te groeien, en werden zo stilaan de onderste bladeren doffer van kleur en heb deze dan 1 voor 1 verwijderd, zodat ze eigenlijk enkel het nieuwe blad had. Deze gaan dan vanzelf weer mooi hangen.

woensdag 13 oktober 2010 - 03:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon