menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Oleander

Ga naar meest recente reactie

pauladebrie

Pauladebrie

Mijn man is drie maanden geleden overleden en hij had een prachtige stadstuin die ik nu spijtig genoeg zelf moet onderhouden. Zijn mooie oleander heeft overvloedig gebloemd maar staat nu helemaal vol met gele bladeren . Mijn vraag heb ik wat verkeerd gedaan .En mag ik hem insnoeien ?
zondag 1 augustus 2010 - 17:16
moetje1951

Moetje1951

Paula,

Zou het kunnen dat je hem te weing water geeft? Een Oleander houdt wel van elke dag wat water.
Zo nu en dan ook wat voeding en het zou moeten lukken.
Alle gele bladeren zullen afvallen, maar snoeien zou ik toch niet doen.

Moetje
zondag 1 augustus 2010 - 18:41
LauraK

LauraK

Hallo Paula,

Allereerst gecondoleerd met het verlies van je man. Hopelijk put je toch wat troost uit
het verzorgen van zijn tuin.

Oleanders houden ervan om natte voeten te hebben: ik heb er ook een paar, en was
er eentje een paar dagen vergeten water te geven: meteen gele bladeren! Die heb ik
eraf gehaald voor het zicht. Over het algemeen vormen zich vanzelf weer nieuwe
uitlopers op de plaatsen waar de bladeren zaten, dus geen probleem. Ik geef de
oleanders een keer per week of twee weken plantenvoeding, en daar doen ze het
heel goed op.

Groeten van Laura.
zondag 1 augustus 2010 - 19:47
braze

Braze

Hoi Paula .

allereerst natuurlijk gecondoleerd met je man zaliger .

tja de Nerium oleander is niet de moeilijkste heester/plant .
maar het is natuurlijk moeilijk tuinieren in andermans tuin
als je er nooit geen aandacht voor hebt gehad .
het is bij een oleander beter om in een keer heel veel te geven
met een aan de onderkant een goede uitloop van het water natuurlijk
zijn ook bij deze plant taboe al kan hij meer hebben
dan menig plant .

succes ermee .
zondag 1 augustus 2010 - 21:07
joopsmit

Joopsmit

oleander Nerium
groei van naruur uit in droge rivier bedingen en berg helling
Om de zoveelse tijd stroom het water van af de berg de bedding in en saar ze soms geheel onder water waar na al snel de beding weer door valt en dan maar wachten op de volgende bui . Kijk maar naar spanje daar zie je ze veel in het wild . Boots die natuur dan na. Pas wel op deze plant is wel heel erg giftig en met een open wondje aan ge hand kun je al behoorlijk ziek worden .
Eten van deze plant is dodelijk Nerium zo heet het gif stof Googy er maar eens op .
Niet snoeien , de bloem aanzet word in de na zomer aangemaakt en geeft volgenjaar de bloem
dinsdag 24 augustus 2010 - 01:00
catar

Catar

Kan ik mijn inmiddels zeer grote oleander ook snoeien voordat ik hem binnenzet om te overwinteren. (binnen is hal waar geen verwarming is)?

Alvast dank voor de reactie(s),

Catar
maandag 27 september 2010 - 09:00
hanninkj

Hanninkj

Een oleander die te groot is moet je altijd voor de winter snoeien. Of je snoeit hem helemaal terug of om de stengel om het aankomende jaar bloemen te hebben.
Snoeien voorkomt ook ongedierte. Zet de plant op een lichte niet te droge plaats neer.
Ton
maandag 27 september 2010 - 19:28
catar

Catar

Helemaal terugsnoeien lijkt me erg ver gaan, maar wat bedoel je precies met OM de stengel? Is dit alles weg snoeien behalve de lange binnenstengel(s)? Wat dus betekent dat er alleen een stok c.q. stengel over is? Is het dan niet sowieso beter om helemaal terug te snoeien tot een klein gedeelte en vanwaar is dit dan het beste? Om een beter idee te geven: mijn oleander is ongeveer 1.60 meter hoog totaal, en ongeveer 1 meter in de breedte.

alvast bedankt weer
Catar
maandag 27 september 2010 - 20:12
hanninkj

Hanninkj

Je moet dan de helft van de stengels wegsnoeien zodanig dat het een mooie vorm blijft.
Ik zou deze plant helemaal terugsnoeien want dan hou je een handelbare plant. Je hebt dan 1 jaar geen bloemen.
Ton
maandag 27 september 2010 - 20:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon