menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Winterstalling in serre uit plastiek

Ga naar meest recente reactie

lo

Lo

Begin winter heb ik op deze site iets gelezen over winterbescherming van vorstvrezende planten. Ik ben op zoek naar dit artikel, maar vind het niet meer. Er was een foto bij van een kleine plastieken serre die geïsoleerd werd met noppenplastiek en waarin een verwarmingsbron werd geplaatst. Lijkt mij een goed idee om eens te proberen volgend jaar. Ik vind er niets meer over terug. Wie kan mij helpen? Alvast bedankt.
dinsdag 9 maart 2010 - 20:17
Paronoto

Paronoto

Al eens gekeken in de rubriek "Zoeken" rechts bovenaan en ook bij de cactusboys ?
dinsdag 9 maart 2010 - 20:32
lo

Lo

Winterberging, winterbescherming, overwinteren... brengt mij overal, maar niet waar ik moet zijn. Ik zal eens kijken bij de cactusgirls.
woensdag 10 maart 2010 - 08:34
lo

Lo

Oké, dit mag afgesloten worden. Heb het gevonden onder de titel Planten overwinteren in de serre: werkwijze en tips... Auteur is Palmeria. Als ik die website www.palmeria.be open wil doen krijg ik wel een beveiligingswaarschuwing.
woensdag 10 maart 2010 - 11:07
Paronoto

Paronoto

Indien je buiten die palmeria oid niks anders vindt of gevonden hebt, even nog wat geduld ik snor wat blz lektuur bijeen en stuur ze u via uw e-mailadres. Watpeisdervan? Ge kunt me ook een mail sturen...
De P.
woensdag 10 maart 2010 - 15:43
Ernas

Ernas

bedoel je zo iets ?
Erna[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 10 maart 2010 - 15:56
lo

Lo

Merci Paronota voor het aanbod, maar ik heb nu toch tijd tegen volgende winter om uit te zoeken wat ik ga doen. Vorige jaren overwinterde ik mijn vorstgevoeligie planten (palmen, maar ook koffie, guave...) in de glazen serre onder een tent van noppenfolie. Probleem was dat ik ze niet kon uitroken of eens een flinke schrobbeurt geven, want die planten stonden lelijk in de weg. Sinds twee jaren zet ik alles in het tuinhuis, maar aangezien ik nog wat tuintafels, tuinstoelen en een pak andere dingen wil aanschaffen zal ik volgend jaar kampen met plaatsgebrek. Op deze site heb ik dan 'het idee' gevonden: zo'n plastieken serre, dubbel en dik geïsoleerd met noppenfolie... enz. Ik vraag mij alleen af of je zoiets wel degelijk kunt isoleren en verwarmen. Ik zou veeleer veronderstellen dat je kunt stoken en blijven stoken, honderden euro's per winter en dus het sop de kool niet waard. Iemand ervaring mee?
woensdag 10 maart 2010 - 16:28
lo

Lo

Hier is het te vinden:
http://www.tuinadvies.be/planten_overwinteren_serre.htm
woensdag 10 maart 2010 - 16:36
printemps
woensdag 10 maart 2010 - 16:38
Ernas

Ernas

Hallo Io,
Dat verbruik valt heel goed mee. Binnen in de tent is het zo al 2 tot 3 graden warmer dan buiten, en de meeste planten kunnen wel tegen enkele graden vorst. Zelf maak ik nogal veel gebruik van een gloeilamp ( 60 of 100 W), en dat is vaak voldoende om de vorst te breken. Zo kan ik gemakkelijk stammen van de musa basjoo overhouden.
Enkele van mijn planten hebben wel een klein elektrisch kacheltje , dat de tent vorstvrij kan houden, we kontroleren dat door een klein potje water erbij te zetten. Meestal gaan zowel de lampen, als de kacheltjes pas aan na 10 u s'avonds, dus tijdens het nachttarief.
Uiteraard is het van groot belang om regelmatig te verluchten, en om zoveel mogelijk condens te vermijden.
Bij ons zijn het zelfgemaakte 'huisjes', met dubbele noppenfolie.
beste groetjes,
Erna
woensdag 10 maart 2010 - 16:48
Echinacea

Echinacea

Ik heb een serre besteld die op maat gemaakt wordt uit 2 buizen over elkaar, zo kunt u 2 lagen plastiek of een laag plastiek en een laag bubbel follie aanbrengen met ertussen een luchtlaag, de mijne is 4 meter breed op 6 meter lang, is op elke maat verkrijgbaar, en te vervoeren op een aanhanger. indien opgesteld laat ik foto's zien.
zondag 21 maart 2010 - 18:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon