menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Winterbescherming warmtebronnen

Ga naar meest recente reactie

lo

Lo

In de winterberging voor mijn vorstgevoelige planten heb ik als verwarming een elektrisch vuurtje (voorzien van thermostaat) geplaatst. Als het vriest is het daar dan een graad of 7...
Nu heb ik een rekensommetje gemaakt. Het vuurtje draaide bijwijlen continu gezien het koude weer. Verbruik 2 kW/uur. Maakt per dag 48 kW. Is per maand 1440 kW. Als ik dan eens op mijn elektriciteitsfactuur kijk wat mij dat zo ongeveer kost... dan val ik omver. Als ik dat vergelijk met mijn jaarlijks totaalverbruik aan electriciteit dan krijg ik een hartaanval. Ik ben dus op zoek naar een ander soort verwarming... Wie heeft hier ervaring mee? Alvast bedankt!
zondag 21 februari 2010 - 15:30
printemps

Printemps

@ Lo
Plaats uw bericht ook eens bij cactussen

Daar weten ze alles over verwarmen en de mogelijke kosten

Maarja een hobby is een hobby en daarbij komen vaak veel kosten zien

Je kan ook verwarmen met een petroleumvuurtje en electrisch erbij plaatsen als backup

mvg
zondag 21 februari 2010 - 16:00
lo

Lo

Ik heb al uitgekeken naar petroleumkachels, maar die kon je maar afstellen vanaf 15° en dan heeft dit ook geen zin. Er bestaan ook kleine petroleumlantaarns (30 €), maar als die dingen geen thermostaat hebben wordt het op den duur te warm in de kas. Ik heb momenteel kuikenlampen op het oog. Verbruiken toch 750 W per uur (enorm eigenlijk voor een simpele lamp), maar in begeleiding van een thermostaat valt het misschien nog mee.

Wat die bubbelfolie betreft... is het werkelijk zo dat de grootste bubbels ook het beste isoleren?
Alvast bedankt voor de goede raad!
zondag 21 februari 2010 - 22:58
joopsmit

Joopsmit

Een ollie kachel nou mijn kas is dus met kerst af gebrand alles weg door jeugd die deze kachel wel leuk vonden .
Aan huis heb ik een paar demontabele kasjes van nop follie staan met de benanen er in . daar ik heb ik een nacht vorst beschermer staan die worden ook gebruikt voor vogel lief hebbers. Af gesteld tot 5 graden .
Met het nacht tarief wat ik heb valt de kosten wel mee
Alleen nu dit jaar heb ik mijn vast recht wel wat verhoogd op dat ik nu wel wat hogere rekening kan verwachten dit komend jaar.
In een kleinne ruimte een ollie kachel is ook nog een min puntje te verbinden en dat is het verbrandings gas en dat je geen controlle hebt over de hoogte van de temperatuur

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 22 februari 2010 - 00:27
kristof_P

Kristof_P

ik gebruik ook een petrolium kachel om de kas te warmen. hier ook wel eerst dikke noppenfolie aan de ruiten voor extra isolatie, dit scheelt enorm! zeker in combinatie met een dak uit polycarbonaat.
als je een petrolium kachel aanschaft kijk wel naar het verbruik. meestal verbruiken die goedkope kacheltjes veel meer dan een iets duurdere. zelf gebruik ik een zibrocamine en die is redelijk zuinig. (verbruikt zowat de helft dan mijn vorige goedkope petroliumkachel!!!).

gr
Kristof
maandag 22 februari 2010 - 10:53
depauws

Depauws

Aan Lo

Verwarming met elektriciteit is ongeveer 3 maal duurder dan met mazout of petroleum voor hetzelfde warmte-effect.
De regeling is wel handiger met elektriciteit.
Bij een petroleumkachel kan een handige harry de termostaat wel verregelen naar lagere waarden.
Een lamp voor de kippen verbruikt misschien minder maar levert ook minder warmte zodat het effect juist gelijk blijft.
Isoleren is altijd goed, met Uw verbruik is het op 1 maand zeker terugverdiend.
Bij aankoop van een petroleumkachel let erop dat er een CO-sonde opzit die het toestel uitschakelt bij te laag zuurstofgehalte.
Groeten
Silvain
maandag 22 februari 2010 - 20:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon