menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wie kan mij vertellen welke plant dit is

Ga naar meest recente reactie

Hypatia

Hypatia

Hallo allemaal,

Ik heb al een beetje rondgezocht hier op het forum maar kan de mijne nergens terugvinden!
Kan iemand mij vertellen welke (volgens mij australische?) plant dit is?

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]


Alvast heel erg bedankt!

Groetjes Hypatia
woensdag 16 april 2008 - 15:21
printemps

Printemps

hallo

zou het een avocado kunnen zijn?
de pit op de aarde lijkt er wel fel op

mvg
an
woensdag 16 april 2008 - 17:43
Hypatia

Tekst aangepast

Hypatia

Heey,

thanks voor je post.
Wil t niet uitsluiten maar ik kan me vaag herinneren dat het een australische plant was en dat t volgens mij niets met een avocado te maken had.
Volgens mij komen er ook geen vruchten aan...

In ieder geval bedankt voor je hulp!

Groetjes, Hypatia


Heb het trouwens ff snel opgezocht en volgens mij kan je toch wel eens gelijk hebben, hij lijkt er inderdaad heel erg op! Alle tips etc. zijn nog altijd van harte welkom!
woensdag 16 april 2008 - 19:39
Tine

Tine

Er moeten wel vruchten aankomen anders kan je nooit zulke grote zaden hebben. Planten zonder vruchten vermeerderen zich meestal ondergronds of zijn een soort bodembedekkers.Volgens mij is het ook een advocado. Hij lijkt tenminste sprekend op die van mij.

Tine
woensdag 16 april 2008 - 20:23
danny2

Danny2

Lijkt op advocado maar twijfel heel sterk daar advocado veel grover blad heeft en ook veel meer nerven in de bladeren. Heb de plant wel vaker gezien maar kan er niet de juiste naam opplakken.

groetjs danny
woensdag 16 april 2008 - 21:15
Tine

Tine

Hoe groot zijn de zaden?

Tine
woensdag 16 april 2008 - 23:35
Hypatia

Hypatia

Heel erg bedankt allemaal voor jullie reactie, maar ik heb hem gevonden!
Het is de Castanospermum Australe.
Hier wat info :


Castanospermum australe ´Castano´s´ is in het wild een achttien meter hoge, groenblijvende boom uit de regenwouden van Australië, die het in de huiskamer prima blijkt te doen. De plant is sinds kort door Nederlandse kwekers getemd en wordt nu in een 12 cm pot op de Nederlandse bloemenveilingen aangevoerd. De hoogte bedraagt 30 tot 35 centimeter.

Het gaat in feite om een zaailing, want de boon waaruit deze plant is gegroeid, is nog steeds duidelijk zichtbaar. Dit verhoogt de decoratieve waarde aanzienlijk. Ook opvallend is het glanzende, donkergroene bladerdek, dat zich als een parapluutje boven de stam uitvouwt.

Castanospermum australe ´Castano´s´ komt uit de familie van de Fagaceae. De plant gebruikt de boon in de eerste levensmaanden als voedselbron. Later kan zij in het voorjaar ook bloeien. De bloemen zijn eerst geel en later oranje van kleur. Hieruit ontstaan weer nieuwe vruchten.
donderdag 17 april 2008 - 12:15
kris79

Kris79

hallo

dit stukje erover gevonden
mvg
kris

Edit. 124, Dec. 2007 : Castanospermum australe ´Castano´s´, aandachtstrekker uit Australië (781201 maal gelezen)
Door Tuinkrant redacteur rudivanoverloop

Castanospermum australe ´Castano´s´ is in het wild een achttien meter hoge, groenblijvende boom uit de regenwouden van Australië, die het in de huiskamer prima blijkt te doen. De plant is sinds kort door Nederlandse kwekers getemd en wordt nu in een 12 cm pot op de Nederlandse bloemenveilingen aangevoerd. De hoogte bedraagt 30 tot 35 centimeter.



Het gaat in feite om een zaailing, want de boon waaruit deze plant is gegroeid, is nog steeds duidelijk zichtbaar. Dit verhoogt de decoratieve waarde aanzienlijk. Ook opvallend is het glanzende, donkergroene bladerdek, dat zich als een parapluutje boven de stam uitvouwt.

Castanospermum australe ´Castano´s´ komt uit de familie van de Fagaceae. De plant gebruikt de boon in de eerste levensmaanden als voedselbron. Later kan zij in het voorjaar ook bloeien. De bloemen zijn eerst geel en later oranje van kleur. Hieruit ontstaan weer nieuwe vruchten.

Over de verzorging kunnen we kort zijn: de temperatuur mag niet onder de 10°C zakken. Verder stelt de plant weinig eisen. Geef hem een plaatsje in de zon of in halfschaduw, het maakt Castanospermum weinig uit. Ook van tocht heeft de plant meestal weinig last. Geef matig water. Laat de potkluit tussen de gietbeurten opdrogen. Geef elke twee maanden wat voedsel mee, dat is voldoende. De plant gaat met gemak enkele maanden mee.

Castanospermum australe ´Castano´s´ is op de Nederlandse bloemenveilingen verkrijgbaar van augustus tot maart in een 12 cm pot. Het is de eerste keer dat Castanospermum australe ´Castano´s´ als kamerplant wordt gekweekt.

De plant is al langer bekend als houtleverancier.
Ook worden ingrediënten uit de boon gebruikt in onderzoek tegen AIDS en kanker.

Bron: Geert Devriese - PPH productnieuws Nederland - december 1999
Bewerking Rudi Van Overloop.

zaterdag 19 april 2008 - 20:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon