menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Probleempje met appelsienplantje

Ga naar meest recente reactie

Lino

Tekst aangepast

Lino

Dit stel ik vast:
[afbeelding verwijderd niet-https]

Hoe komt dat en wat kan ik daaraan doen?

lino
vrijdag 28 maart 2008 - 10:18
an

An

volgens mij is het bladmineer,
als ik het goed heb je kan er lizetan N plantenspray opspuiten dat is voor schild,dop en bladluizen,trips en witte vlieg en mineervloieg wantsen en jonge rupsen
bestemd voor kamerplanten ,groengewassen en sierplanten.

ik hoop dat ik het goed heb heb even in het boekje gekeken van bayer garden bewaargids voor ziekten en plagen in en om het huis

succes

kijk anders op www.bayergarden.nl
vrijdag 28 maart 2008 - 13:34
ben45

Ben45

Lino,

Ik durf zo niet te zeggen wat er aan de hand is. Misschien dat je een foto kunt plaatsen die van dichterbij genomen is.
Als het de mineervlieg is zoals An zegt, dan ligt een gedeelte van het bovenste laagje van het blad los van de rest van het blad. Ook moet je dan kronkelende gangetjes op het blad zien.
Ergens aan de zijkant is het blad dan een beetje opgekruld en als je goed kijkt zie je daar een heel klein langwerpig donker "wormpje" zitten.

Als alleen deze plant er last van heeft is het gemakkelijk op te lossen door die wormpjes plat te duwen.
Ook als de plant op een koele plaats overwintert gaat het vanzelf over. De mineervlieg gaat dan vanzelf dood.
De mineervlieg zie je eigenlijk sinds de laatste paar jaren in ons klimaat in citrus voor komen. Dit heeft te maken met de warmere temperaturen.

Groetjes, Ben.
vrijdag 28 maart 2008 - 16:47
Jipken
vrijdag 28 maart 2008 - 17:33
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Ik heb toch ook mijn twijfels an [afbeelding verwijderd niet-https] volgens mij geeft mineervlieg ook een ander schadebeeld.

[afbeelding verwijderd niet-https]

vrijdag 28 maart 2008 - 17:35
Jipken

Jipken

Ik heb toch ook mijn twijfels an [afbeelding verwijderd niet-https] volgens mij geeft mineervlieg ook een ander schadebeeld.


Ja normaal zijn dat sporen ik dacht eerder aan Brandvlekken ,Dit zijn witte tot gele vlekken, later bruin, die ontstaan bij een vrij plotse overgang van zwak naar sterk licht (bv. na de verhuis van winter- naar zomerverblijf). Het beste is zulks te voorkomen door de plant preventief enkele dagen te schermen.

grtz,



vrijdag 28 maart 2008 - 17:53
Lino

Lino

ik denk ook niet aan beestjes: er is behalve de verkleuring niets te merken.

die "brandvlekken" zoals jij ze noemt Jipken, kan dat ook komen doordat ze voor de venster staan en te veel in rechtstreekse zon hebben gestaan?
zaterdag 29 maart 2008 - 13:33
Jipken

Jipken

idd dit kan zeker en van een donkere locatie naar fel licht of direct zonlicht, ik had dit ook voor bij mijn Pachira Twisted !

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 29 maart 2008 - 13:40
Lino

Tekst aangepast

Lino

Hier hebben ze wel altijd aan diezelfde venster gestaan.

nog even een close-up gemaakt: [afbeelding verwijderd niet-https]

Afschermen van direct zonlicht dus? Al is een appelsienplant toch bedoeld voor een zonnig klimaat
zaterdag 29 maart 2008 - 15:32
Jipken

Tekst aangepast

Jipken

idd maar elke plant moet harden, als wij direct i/d volle zon liggen/staan zullen we ook verbranden hé !
ff donkerder zetten en opvolgen, denk eraan de problemen zullen niet in 1,2,3 opgelost zijn !
Heb je ze soms nat gesproeid en dan de zon erop?

suc6,
zaterdag 29 maart 2008 - 15:54
Lino

Lino


Heb je ze soms nat gesproeid en dan de zon erop?

Nee hoor, niets speciaals.
En het weer is nu ook nog niet direct zo verschrikkelijk zomers geweest he
maar ik zal ze eens wat verder van de venster zetten. Hopelijk herstellen ze zich dan.
Lino
zaterdag 29 maart 2008 - 16:27
ben45

Ben45

Lino,

Nu ik de bladeren van dichterbij heb gezien :
dit is toch echt wel het resultaat van de mineervlieg bij citrus. Zonder twijfel !!!!


Verbrandingsverschijnselen zien er totaal anders uit.

Groetjes, Ben.
zaterdag 29 maart 2008 - 20:49
Jipken

Jipken

Lino,

Nu ik de bladeren van dichterbij heb gezien :
dit is toch echt wel het resultaat van de mineervlieg bij citrus. Zonder twijfel !!!!


Verbrandingsverschijnselen zien er totaal anders uit.

Groetjes, Ben.


Bij mijn bladeren ook Ben?


grtz,
zaterdag 29 maart 2008 - 21:27
ben45

Ben45

Jipken,

Bij de citrusplant durf ik het met volledige zekerheid te zeggen, omdat ik daar al diverse malen mee te maken heb gehad, zowel bij mezelf, als via mails uit Curacao, Spanje etc.

Bij de Pachira zie ik toch andere verschijnselen en denk meer aan de volgende mogelijkheden:
*verbranding door de zon zoals je zelf schrijft, misschien zelfs op een moment dat de plant even te droog heeft gestaan
*gevolg van vorst
* verbranding door een teveel aan meststoffen

Groetjes, Ben.

zondag 30 maart 2008 - 12:19
Jipken

Jipken

aha blauwe korrel kan ook de oorzaak zijn , dit is intens en van korteduur !

grtz,
zondag 30 maart 2008 - 12:52
Lino

Lino

Lino,

Nu ik de bladeren van dichterbij heb gezien :
dit is toch echt wel het resultaat van de mineervlieg bij citrus. Zonder twijfel !!!!


Verbrandingsverschijnselen zien er totaal anders uit.

Groetjes, Ben.

Zou ik dan geen beestjes of sporen van een beestjes moeten zien?
maandag 31 maart 2008 - 09:10
ben45

Ben45

Lino,

Dan zijn de "poppen" hoogstwaarschijnlijk uitgekomen en als mineervlieg vertrokken.
Die zoeken daarna, als ze oud genoeg zijn, weer een plaatsje om eitjes te leggen waaruit een larve te voorschijn komt die de gangen gaat vreten. Dus wel in de gaten houden.
Als je erg goed kijkt zul je ergens wel een héél kleine opening zien waar hij is vertrokken. Meestal aan de rand van een blad.

Raar, maar meestal zit er op een blad maar 1 larve of pop die daar zijn werk doet. Ik heb bij mij nog niet gezien dat er op 1 blad meerdere exemplaren zaten.
Er is op dit moment geen middel in de handel voor de particulier dat werkelijk goed helpt.
Dood duwen van de larven of pop is het beste middel. En als de plant zoals eerder al gezegd kouder wordt overwinterd gaan ze ook vanzelf dood.

Groetjes, Ben.
maandag 31 maart 2008 - 10:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon