menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Clivia

Ga naar meest recente reactie

Fons

Fons

Om clivia in bloei te krijgen is het nodig hem een droogteperiode te geven tijdens de winter vanaf oktober, tijdens die periode de plant licht zetten bij temp van 10 à 15°C, als de bloemstengel 10cm hoog is gelijdelijk een beetje water geven.

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 19 februari 2008 - 21:36
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Hoe eerder je de clivia water geeft, hoe eerder de stengel gaat bloeien. Vaak gebeurt dat dan ook zo vroeg, dat de bloem op een heel lage stengel zit! Een mooie foto Fons!
dinsdag 19 februari 2008 - 22:13
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Begrijp, ik het dan goed Martje?.......dat je water begint te geven als de stengel wat groter is????????????
Mooie foto en prachtige bloem Fons.
Wat worden we verwend met zoveel pracht , je moet ze zien , natuurlijk...............
woensdag 20 februari 2008 - 11:10
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Ja Lysianthus, dat klopt! Je zou de neiging hebben om de clivia direct water te geven als je ziet dat er een bloem aan komt maar dan moet je je dus inhouden.
woensdag 20 februari 2008 - 11:54
jumperke

Jumperke

Die van mij die in de veranda staat op het moment om zijn bloemenpracht te openen.

groetjes jerko
woensdag 20 februari 2008 - 13:11
Kurt_

Kurt_

Hoe krijg je een clivia meerdere keren per jaar in bloei?
zaterdag 16 mei 2009 - 16:46
Fons

Fons

Kurt, normaal bloeit een clivia maar eenmaal per jaar en meestal in het voorjaar, men kan meerdere planten in een kuip planten hiermee bestaat de kans dat die planten op verscillende tijdstippen bloeien om alzo spreiding te bekomen.
Groetjes Fons.
zaterdag 16 mei 2009 - 21:48
Kurt_

Kurt_

Bedankt voor je antwoord Fons.
M'n clivia heeft vandaag z'n laatste bloem verloren. Ik heb hem onmiddellijk verpot naar een grotere pot en ook de stengel voor de helft gesnoeid (ik las ergens hier op Tuinadvies dat je dat moet doen omdat de plant teveel energie inzet om zaad te produceren). Ik ben nu wel aan het twijfelen aan m'n daad want ik ken er allemaal niet zoveel van...
zaterdag 16 mei 2009 - 23:39
Botanist

Botanist

De bloemstengel inkorten heeft echt geen zin. Hij zal nu wel vlugger verdrogen. Indien hij zaden had geproduceerd, dan had je volgend jaar wel wat meer kleur op je plant voor de nieuwe bloei. Maar als je hem niet bestuift zal hij echt niet veel zaden produceren en dus ook de plant niet uitputten
Hier het resultaat als je wel bestuift.

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 19 mei 2009 - 00:29
Toekkie

Toekkie

Hallo, mijn naam is Tineke en heb gisteren deze site gevonden.
Ik wilde even melden, dat mijn Clivia dit jaar toch voor de tweede keer in bloei gaat staan. Ik denk alleen dat er nu iets minder bloemen komen... een stuk of 6. Dit voorjaar had ik er een stuk of 10 aan zitten. Ook heb ik na de bloeitijd, drie zijscheuten eraf gehaald, waarvan er ondertussen er ook al één van in bloei heeft gestaan.
Over de verzorging van de plant weet ik eigenlijk niet veel, en doe dus ook maar wat De reden waarom ik op internet ben gaan neuzen was omdat ik nadat de clivia in bloei had gestaan er van die bolletjes aan kwamen te zitten, waarvan ik niet wist wat ik ermee zou kunnen. In de gauwigheid las ik iets over dat er zaadjes in zouden zitten, en had er dus één opengesneden, maar er zat niks in De andere heb ik nu op de vensterbank te drogen gelegd, maar weet eigenlijk nu niet wat ik er verder mee moet doen
Misschien kan iemand mij wat wijzer maken?
woensdag 5 augustus 2009 - 14:58
Botanist

Botanist

Tineke,
Zoals je op de foto voor je bericht had kunnen zien laat je de vruchten best op de plant rijpen. Je kan zelfs wachten tot de zaadjes al kiemen zoals ook te merken valt. Dan pas oogst ik de vruchten en kuis ze zorgvuldig om de zaadjes eruit te halen zonder die worteltjes te beschadigen maar door al het vruchtvlees errond te verwijderen alsook het heel fijn vliesje dat rond elk zaadje zit. Dit om schimmel bij het planten te vermijden.
Emilio
donderdag 6 augustus 2009 - 11:15
Toekkie

Toekkie

Hoi Emilio,

Ik had de uitgebloeide stengel al zo kort mogelijk afgesneden voordat ik deze site vond, dus helaas ..... het kwaad is al geschied. Kan ik dat bolletje die ik te drogen heb gelegd nu weggooien of wat
donderdag 6 augustus 2009 - 12:42
Botanist

Botanist

Ik ben helaas overtuigd van wel. Volgende keer beter !
Die rode bolletjes staan op de plant toch ook leuk.
donderdag 6 augustus 2009 - 12:46
Toekkie

Toekkie


De volgende keer zal niet zolang gaan duren aangezien hij op dit moment weer in bloei gaat staan.
Bedankt voor zover.

Gr. Tineke
donderdag 6 augustus 2009 - 12:52
Toekkie

Toekkie

Ik kan het niet laten om even een foto te plaatsen van mijn Clivia. Er zitten nu 6 bloemen aan en dan zit er nog 1 in de knop. Als je goed kijkt zie je het stukje stengel van +/- 2 maanden geleden nog zitten. Is dit nou een bijzonder iets? Twee keer in één jaar in bloei?
Ik ben er eigenlijk wel trots op

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 13 augustus 2009 - 14:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon