menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ixora chinensis

Ga naar meest recente reactie

ines

Ines

Beste, verleden jaar heb ik van een vriendin een Ixora chinensis kado gekregen deze stond mooi in bloei. Hoe meer de winter naderde hoe lelijker de plant werd. Nu een week geleden zie ik dat alle bovengrondse delen volledig afsterven. Ik zie geen insekten en de plant staat in een verwarmde serre. Is dit normaal of is er iets anders aan de hand? Er is op het net niet zoveel over de verzorging te vinden en misschien is het al té laat...ik hoop van niet. Iemand die kan helpen? Bedankt op voorhand.
dinsdag 15 januari 2008 - 22:15
Matabish

Matabish

Ines,

daar het nog een zeldzame plant is heb ik niets gevonden in 't Nederlands. Maar dit artikeltje
geeft toch, in 't kort, de verzorging en noden van deze orangerieplant.

" Ixora chinensis "
Family: Rubiaceae
Jungle flame, Needle flower

Ixoras need a warm, frost-free climate to grow outdoors as they are frost tender; in the tropics, they appreciate a part-shaded position, and in cooler climates they are grown in greenhouses. Humus-rich, moist but freely drained, friable soils and high humidity suit them best; and they need regular water during the warmer months. Propagate from cuttings in summer or from seed in spring.

'k hoop dat ik je toch een beetje heb kunnen helpen,

Matabish.
dinsdag 15 januari 2008 - 22:52
ines

Ines

Bedankt voor het opzoekwerk Matabish,die had ik ook al gelezen maar dat de plant afsterft bovengronds onder die omstandigheden had ik niet verwacht misschien moet dit zo zijn? Is er iemand die dit ook voorheeft?
dinsdag 15 januari 2008 - 23:04
danny2

Danny2

Hallo Ines,

heb ook al enkele malen zulk plantje gehad en helaas nooit de winter overleefd.
Heb tot nog toe ook nog geen kweker gevonden, dus vermoed dat al deze plantjes ingevoerd worden.

groetjes danny
woensdag 16 januari 2008 - 18:24
ines

Ines

Hoi Danny dat is hier wel ietsje verdacht...dat ze niet verder groeien met al die zorgen zouden ze toch moeten verder kunnen aangezien het een doorlevende is.
woensdag 16 januari 2008 - 19:54
Fons

Fons

Ooit ook een ixora gehad, na de bloei dood niettegenstaande de beste verzorging.
woensdag 16 januari 2008 - 20:12
ines

Ines

We zijn dus al met drie mensen die hetzelfde voorhebben...
woensdag 16 januari 2008 - 20:24
Pieter

Pieter

Ik weet van een Belgische kweker van Ixora dat dit een héél moeilijk plantje is om correct te kweken. Dus dat zal hem dan ook wel weerspiegelen in het overhouden in de huiskamer. Het heeft ook z'n redenen waarom er bijna geen kwekers zijn van Ixora (die die ik ken is de enige Belgische en in Nederland weet ik niet als dat daar wordt gekweekt).
woensdag 16 januari 2008 - 21:13
ines

Ines

Kunnen wij de kweker aanspreken voor de juiste verder opkweek van de plant? Of is het de bedoeling dat we steeds opnieuw de plant aankopen? Hm...
Aveve kon niet antwoorden op de vraag.
Ergens moet er iets fout gaan toch.
woensdag 16 januari 2008 - 21:54
Pieter

Pieter

Hoi Ines, ik kan je hier zijn website geven: http://www.bvbahellebuyck.be/
Je kan steeds eens een mailtje sturen naar hem.
Groetjes,
Pieter
donderdag 17 januari 2008 - 12:01
ines

Ines

Bedankt hé Pieter!
donderdag 17 januari 2008 - 12:58
ines

Ines

Ik een mailtje verstuurd om verdere uitleg te bekomen voor de verzorging van de planten.
Hopelijk kan de kweker helpen...
donderdag 17 januari 2008 - 19:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon