menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aankoop citroenboom

Ga naar meest recente reactie

printemps

Printemps

heb onlangs gezien bij aveve
citroenboom met al grote citroenen aan
voor 28 euro of zoiets
zou ik hem kopen of niet
t'is wel winter nu en hij moet dan nog binnen staan tot mei
maar de vorige is kapot gegaan met gele bladeren
t'is misschien weer 28 euro door de venster gesmeten

pffff

wa zou ik doen?????
weet het niet goe

mvg

an
zaterdag 8 december 2007 - 15:49
Linde33

Tekst aangepast

Linde33

Sinds dit voorjaar heb ik ook een citroenboom. Toen ik hem kocht hingen er drie groene citroenen aan.
De plant stond nog in zware klei. Meteen uit de pot gehaald en de wortels goed schoon gespoeld en in nieuwe aarde gezet. (Mengsel van potgrond, rivierzand en een deel klei) Hij heeft tot nu toe gebloeid en staat momenteel in een koele kamer. De drie citroenen zijn nu rijp en er zijn verschillende nieuwe kleine citroenen bijgekomen die uiteraard nog groen zijn. Het is een vrij makkelijke plant die weinig speciale wensen heeft. Trek ik je hiermee over de streep?
Linde 33
zaterdag 8 december 2007 - 18:32
jumperke

Jumperke

Je kan het alleszins proberen.
Als je hem aankoopt en hij staat in zuivere kleigrond kan je hem best verpotten zoals Linde.
Het kan hem anders fataal worden.
Verder zoals Linde zgt is het 'n gemakkelijke plant.
Als hij op tijd en stond een scheutje water krijgt groeit hij naar lieve lust.

groetjes jerko
zaterdag 8 december 2007 - 19:16
danny2

Danny2

Ik zou toch eens in tuincenter Pelckmans gaan zien, diverse citrussen voor 9,95 en 12,5 euro en zien er ook mooie en gezonde planten uit, kan je er drie op je terasje zetten voor dezelfde prijs.

danny
zaterdag 8 december 2007 - 19:43
ballekeuh

Ballekeuh

hey

danny heeft eigenlijk wel gelijk. Een citroenboom van 30 euro is eigenlijk duur.
Maar op zijn eigen is een citroenboom een echte aanrader. Hij is veel sterker dan pakweg een mandarijnenboom of een pompelmoezenboom.
De mijne blijft eigenlijk het hele jaar door buiten staan. Hij is winterhard tot -4. Het enige wat nogal vorstgevoelig is, zijn de nieuwe scheuten die de tijd nog niet hebben gehad om af te harden. Maar da komt nie vaak voor.

grt

Sam
zondag 9 december 2007 - 17:17
ben45

Ben45

An,

Ik zou nu nog even wachten met de aankoop als de plant in de zware klei staat.
Linde zegt hem verpot te hebben in goede grond, maar dat was wel in het voorjaar. Dan is het een ander verhaal. Mijn advies: wacht met schoonspoelen en verpotten altijd tot wat dieper in het voorjaar als er nieuwe scheuten aan de plant komen. Er worden op dat moment ook mooie nieuwe wortels gevormd en de plant groeit dan gewoon verder.

Heeft de plant nu goede grond, dan is het probleem veel kleiner om een plant aan te schaffen.

Groetjes, Ben.
zondag 9 december 2007 - 18:59
deburen

Deburen

Inderdaad, bij Pelckmans kocht ik super mooie bomen voor net geen tien euro! een aanrader!!
zondag 9 december 2007 - 20:23
Linde33

Linde33

Heeft die Pelckmans altijd zulke prijzen of is dit een aanbieding voor bepaalde tijd?
Het is nogal een stukje rijden voor ons dus graag wat info.
Groeten Linde.
maandag 10 december 2007 - 18:02
danny2

Danny2

Moest effe werkje gaan opknappen in Overpelt en ben dan nog eens langs geweest. De planten van 9,95 waren er nog zeer ruim in voorraad, er zijn er ook duurdere. Zij kopen die in grote hoeveelheden, rechtstreeks uit Israel en dat zijn planten die nog in van die plastiek zakken worden gekeekt en van die hele zware grond. Niettemin zijn het heel mooie planten. Wij spoelen dan alle grond eraf en geven de planten een degelijke potgrond.Er waren nog mandarijnen, appelsien, citroen, klementienen en pompelmoes. Voor jou is Merksplas misschien korterbij dan Lommel. Is een groot tuincenter met altijd wel vanalles in aanbieding maar die citrussen zijn er wel bijna altijd. Heb ook nog een aantal bloembollen meegebracht(alles aan 1 euro per zak)

danny
zondag 16 december 2007 - 20:33
Fons

Fons

Ben ook op bezoek geweest in tuincertrum in lommel
De potkluit van citrusboompjes van € 9,5 zitten in zwarte plastiek verpakking, deze planten hebben toch een stamhoogte van een 60 cm en zijn ong 1,50m hoog, stamdoormeter is ong. 2cm, fruit hangt er niet aan, maar het zijn mooie boompjes. ik heb er enkele weken gepasseert een paar aangekocht en de kluit is flink doorwortelt.
De citrusboompjes in pot van ong. 10 liter staan € 20 getekend, bij velen hing fruit aan maar ben er pas geweest en hebben bijna allen hun fruit verloren.
Je kan er ook citrusboompjes kopen van € 35 en meer maar dat zijn dan al degelijke boompjes met stamdoormeter van 4 à 5 cm
Momenteel is er nog ruimschoots voldoende keus.
zondag 16 december 2007 - 21:04
Linde33

Tekst aangepast

Linde33

Bedankt voor de informatie.
Tussen Kerstmis en Nieuwjaar gaan we naar Lommel.

Nog een vraagje: kunnen de vruchten van onze citrussen gegeten worden?
Groetjes Linde.
dinsdag 18 december 2007 - 21:44
ben45

Ben45

Linde,

Alle vruchten van het geslacht citrus zijn eetbaar.
Ze worden niet door iedereen even lekker gevonden, maar dat is iets anders.
De vruchten van b.v. calamondin (Citrus madurensis) en de bittersinaasappel (Citrus aurantium) worden meestal in de marmelade verwerkt. Bij de laatstgenoemde heet hij dan Engelse marmelade, die ikzelf heerlijk vind. Maar de vrucht gewoon eten vind ik geen succes.
Verder weet je van zelf gekweekt fruit of je gif gebruikt hebt om ongedierte of ziektes te bestrijden, en of je de vruchten dan nog wil gebruiken of niet.
Vanuit de kweeklanden is dat vaak niet te achterhalen.

Groetjes, Ben.
donderdag 20 december 2007 - 21:02
printemps

Printemps

ik zou er ook eens moeten geraken
maar t'is wel wa ver
zal er een daguitstap moeten van maken

mvg

an

zaterdag 22 december 2007 - 13:08
Linde33

Linde33

Gisteren naar Lommel gereden naar Pelckmans. En het een en ander gekocht waaronder een Mandarijnboompje van 9.95. Mooie plant maar geen vruchten. Nu vraag ik me af of ik het boompje nog in bloei krijg. Kan namelijk aan het boompje niks ontdekken wat wijst op eerdere vruchten. Kan iemand van de citruskenners me hier iets over vertellen?
Linde 33.
zaterdag 29 december 2007 - 15:10
ben45

Ben45

Linde,

Citrus bloeit meerdere keren per jaar.
De hoofdbloei begint zo ongeveer in februari, daarna gedurende de zomermaanden en weer iets meer bloei in de herfst. Dus er is meer dan genoeg kans dat de mandarijn gaat bloeien.
Wel is het natuurlijk mede afhankelijk van de leeftijd en van de omstandigheden waarin het boompje zicht bevindt.

Succes,
Groetjes, Ben.
maandag 31 december 2007 - 13:22
Linde33

Linde33

We wachten maar af wat het boompje gaat doen. Het ziet er in elk geval gezond en fris uit.
Linde.
maandag 31 december 2007 - 13:58
Armandje

Armandje

Hallo Linde en Ben

Verleden jaar hebben wij een citroenboom gekregen als geschenk, er hingen drie citroenen aan .
Veertien dagen geleden hebben wij geoogst zoals grote boeren en verleden week hebben we dan geproeft alleen het sap gebruiken wij om in visbereidingen te doen , je gaat het niet geloven de smaak was overdonderend veel beter dan de citroenen die wij hier kopen.
Nu heb ik ook een vraagje, moet die citroenboom gesnoeid worden of meststof aan toegevoegd?
Momenteel staat die binnen waar het niet kan vriezen en nog altijd in dezelfde grond.
Graag had ik daar een antwoordje op gehad
Dank bij voorbaat
Armand.
vrijdag 4 januari 2008 - 16:54
ben45

Ben45

Armand,

Natuurlijk zijn verse citroenen lekkerder als die al lang in de winkel liggen.
Bij mijn oogst van 2 maanden geleden heb ik zo om te proberen eens 2 citroen koud weggelegd. Op dit moment voel je dat ze iets slapper worden. Dan kun je je indenken hoe lang ze soms ergens in de winkel kunnen liggen.
Als de vorm van de boom daarom vraagt, kan die over ca. 2 maanden gesnoeid worden:
dood hout eruit, takken die naar binnen groeien eruit, te lange scheuten een stuk inkorten.
Begin maart is ook de tijd dat er weer gemest kan gaan worden.
Als hij in de kleigrond staat, en in de zomer naar buiten gaat, is het goed om in het late voorjaar die klei er af te spoelen en te vervangen door een luchtige, grove samenstelling.
De werkwijze daarvan heb ik beschreven op:
www.oranjerievereniging.nl/citrusstart.htm

Groetjes, Ben.
zaterdag 5 januari 2008 - 14:42
Fons

Fons

Armandje, welkom op dit forum.
Het sap van verse zelf geplukte citroenen is inderdaad lekker, wij gebruiken het sap voor het aanmaken van confituur evenals de schil vermits deze citroenen niet bespoten zijn tegen ziekten
zaterdag 5 januari 2008 - 18:12
AvP11

Tekst aangepast

AvP11

Armand,

Natuurlijk zijn verse citroenen lekkerder als die al lang in de winkel liggen.
...
Als hij in de kleigrond staat, en in de zomer naar buiten gaat, is het goed om in het late voorjaar die klei er af te spoelen en te vervangen door een luchtige, grove samenstelling.
De werkwijze daarvan heb ik beschreven op:
www.oranjerievereniging.nl/citrusstart.htm

Groetjes, Ben.


Ben,
Goede beschrijving op www.oranjerievereniging.nl/citrusstart.htm!
Wel even een vraagje: waar koop je maagdelijke klei? Perlite zijn toch die rood/bruine korrels van ca. 1 cm doorsnede, toch?

Ik heb tot nu toe mijn citrussen, die ook in erg zware grond stonden, in een goede overmaat-pot met gewone potgrond gezet en heb nog geen problemen gehad. Maar, hoe dan ook, echt lekker zat het mij niet, zodat ik rond april/mei volgend jaar een grote omplant-actie zal gaan starten.
Ik heb mijn citrussen trouwens 's-winters in een kas staan, waar ik de temperatuur met een ventilator-verwarming boven +1°C houd. Gaat goed, er moeten alleen geen takken in de omgeving van de verwarming komen (die drogen namelijk binnen één nacht uit.

Ook mijn citroenen waren dit jaar duidelijk beter dan koop-citroenen. Het sap en de schaal waren zeeeer aromatisch.

zondag 28 september 2008 - 22:16
ben45

Ben45

Armand,

Niemand is verplicht om de zware potgrond er af te spoelen.
Wel doet men het pas vaak als gedurende de winterperiode blijkt dat de zware potgrond toch nadelig is geweest voor de plant. De eerste mensen met probleemplanten door de te natte kluit t.g.v. de grote hoeveelheden regen van afgelopen tijd hebben zich al gemeld. Zeker als de kroon geen paraplu is voor zichzelf.
Houdt de potkluit gedurende de overwinteringsperiode aan de droge kant (natuurlijk niet helemaal uit laten drogen)
Maagdelijke klei is klei zonder allerlei verontreinigingen. Bij een rivier is vaak een verontreiniging. Ik haal hem via de vereniging bij een potgrondbedrijf waar wij de potgrond met grote hoeveelheden bestellen. Plekken waar de mol molshopen maakt zijn vaak zuiver.
Perlite is gepofte lava. Maar de roodbruine korrels die je noemt kan ook. Die gebruik ik zeker voor onder in de pot bovenop de scherven voor een goede afwatering.

Groetjes, Ben.
maandag 29 september 2008 - 18:15
dest_planten

Tekst aangepast

Dest_planten

Hoi,

Bij Pelckmans in Merkplas stonden niet veel van die goedkopere citrussen op stam. Enkel citroenboompjes, sinaasappelboompjes, enkele mandarijnboompjes en enkele clementine boompjes. Er stonden nog wel andere en duurdere citrussen. Ik heb zelf nog een clementine boompje gekocht.

In het voorjaar waren deze citrusboompjes op stam ook al te koop en ik heb toen een sinaasappelboomje, een pompelmoes, een citroenboompje en een mandarijnboompje gekocht. Deze heb ik toen ook van de klei ontdaan en in normale potgrond geplant. In mijn citroenboompje en mandarijnboompje hangen nu al vruchtjes. In mijn sinaasappelboompje en pompelmoesboompje niet maar die doen het op het moment niet meer zo goed ( last van gele bladeren en bladval). Dus ik zou zeggen kopen maar toch eventjes geduld hebben.

Ik heb op het moment een collectie van 15 verschillende citrussen maar allemaal nog jonge planten, waarvan sommige toch al vrucht dragen.

Groeten,

Stefan

PS : Zelf ben ik nog op zoek naar mooie en makkelijk te houden citrussen.


maandag 29 september 2008 - 22:23
ben45

Ben45

Stephan,

Citrus aurantium Seville is een gemakkelijke plant. Groeit goed en geeft gemakkelijk veel mooie grote vruchten. Die vruchten hebben de grootte van een gewone sinaasappel, alleen zijn ze wat afgeplat en worden vooral gebruikt voor de Engelse marmelade met die iets bittere smaak.

Groetjes, Ben.
donderdag 2 oktober 2008 - 10:09
dest_planten

Dest_planten

Hoi Ben,

Ik zal de plant in gedachte houden.

Groeten,

Stefan

PS : ik ben al bij jou langsgeweest om citrussen.
donderdag 2 oktober 2008 - 10:31
AvP11

AvP11

Hoi,

[...] In mijn sinaasappelboompje en pompelmoesboompje niet maar die doen het op het moment niet meer zo goed ( last van gele bladeren en bladval). Dus ik zou zeggen kopen maar toch eventjes geduld hebben.
[...]
Groeten,

Stefan


Hoi Stefan,

Als je een plant hebt, die gele bladeren krijgt, komt dat eventueel door het met hard water gieten van de plant.
Als eenste zie je de bladeren geel worden, maar de nerven blijven nog groen, later wordt alles geel. In dit geval helpt het om met zacht water te gieten (b.v. regenwater). Te hard water (hierdoor gaat de zuurtegraad (pH-waarde) omhoog) zorgt ervoor dat ijzer minder beschikbaar wordt. Je kunt hiervoor een ijzerhoudende kunstmest kopen (niet voor de winter mee beginnen), maar je kunt ook een goed verroeste spijker in de grond stoppen (kan wel voor de winter, maar deze truc heb ik pas ergens gelezen en zelf nog niet geprobeerd). Als er echt witte sporen van kalk op de grond zitten, zou ik de plant ook ompotten (dit dus wel in het voorjaar).
Ik hoop je geholpen te hebben.

Groeten

Anton
donderdag 2 oktober 2008 - 16:36
Rita1960

Rita1960

Hoi An,

heb je er ondertussen al een (1) aangeschaft?
Zo ja, hoe gaat het er nu mee?

groetjes,

Rita
donderdag 2 oktober 2008 - 18:54
ben45

Ben45

Anton,

Er bestaan heel veel misverstanden over citrus en kalk. Citrusplanten hebben ook kalk nodig om goed te groeien. Ze verbruiken het dus ook.
Daarom ook geef ik al mijn citrusplanten (ca. 300) gewoon leidingwater en hoef ik geen extra losse kalk b.v. in de vorm van maerl bij te geven.
Geef je alleen regenwater dan zul je wel kalk aan moeten vullen.
Ook zijn citrusplanten geen ijzervreters. Dat hoeft maar in geringe mate aanwezig te zijn.
Als citrusplanten teveel ijzer krijgen gaat de ph omlaag en uiteindelijk sterft de plant af.
Spijkers etc. helpt echt niet. Deze vorm van ijzer kan de plant niet opnemen. Veel beter is het om in de rustperiode b.v. februari een goede mix van sporenelementen te geven. Zelf doe ik dat altijd 2 keer met een tussenpose van ca. 3 weken. Dan kunnen daarna de meststoffen beter opgenomen worden.
Geef in de groeiperiode wel een goede mest, liefst langzaam werkend met een hoog stikstofgehalte.
Dat voorkomt ook gele bladeren.
En zorg er tevens voor dat de potkluit niet te lang te nat blijft, anders kunnen de wortels die daardoor gedeeltelijk of geheel wegrotten niets meer opnemen zodat de bladeren daardoor ook geel worden.
Afwisselend de potgrond nat - vrij droog is het best en kunnen de meststoffen het best opgenomen worden.
Daarom is de grote kluit klei aan veel citrusplanten een ramp in ons klimaat. Die kluit blijft veel te lang nat; zeker in de winterperiode als de planten koeler overwinteren en veel minder water nodig hebben.
In het voorjaar zie je dan ook heel veel citrusplanten om zeep gaan: het bovenste gedeelte van de plant wil door het warmere weer gaan groeien, maar helaas, er komt geen water of voeding vanaf de wortels omdat die geheel of gedeeltelijk in het najaar of de winter al zijn weggerot.

Groetjes, Ben.

donderdag 2 oktober 2008 - 19:20
dest_planten

Dest_planten

Hoi Anton,

Ik geef mijn planten regenwater (zolang er genoeg regenwater in de waterton zit. De citrussen hebben in de zomer soms kraantjes water gehad maar toen stonden ze nog mooi groen.

Ik denk dat het, zoals Ben het al aanhaalt, dat deze citrussen te lang nat en koud hebben gestaan. De citrussen, die onder en afdak staan, zien er nog mooi groen uit.

Groeten,

Stefan
donderdag 2 oktober 2008 - 20:04
AvP11

Tekst aangepast

AvP11

Er bestaan heel veel misverstanden over citrus en kalk. Citrusplanten hebben ook kalk nodig om goed te groeien. Ze verbruiken het dus ook.
Daarom ook geef ik al mijn citrusplanten (ca. 300) gewoon leidingwater en hoef ik geen extra losse kalk b.v. in de vorm van maerl bij te geven.
Geef je alleen regenwater dan zul je wel kalk aan moeten vullen.
Ook zijn citrusplanten geen ijzervreters. Dat hoeft maar in geringe mate aanwezig te zijn.
Als citrusplanten teveel ijzer krijgen gaat de ph omlaag en uiteindelijk sterft de plant af.

Dit past eigenlijk ook wel bij mijn gevoel. "Roest" is namelijk ijzeroxide (3-waardig), en redelijk slecht oplosbaar in water. Het ijzer in sporenoplossingen is meestal tweewaardig (als ijzersulfaat).
Kalkhoudend leidingwater geeft alleen problemen als je echt hard water hebt (meer dan 12 duitse hardheid). In dat geval stijgt de pH namelijk ook en worden de sporenelementen gebonden (zijn dus niet meer beschikbaar).
Citrus-kunstmest, wat je in vele winkels kunt kopen zijn volgens mij gewoon onzin. Een goede kamerplanten mest (b.v. NPK 12+15+18 bevat genoeg stikstof (12 delen) voor een goede bladgroei, maar ook genoeg fosfor (15 delen) voor een goede bloei. Het is wel goed om ook sporenelementen aanwezig te hebben, éénmaal per jaar die te geven lijkt mij wat weinig.
Groet/Anton
zaterdag 4 oktober 2008 - 17:32
ben45

Ben45

Anton,

Wetenschappelijk onderzoek voor de citruscultuur heeft uitgewezen dat voor een goede citruskweek de verhouding van de 3 hoofdelementen NPK is:

1 stikstof : 0,4 fosfor : 0,8 kali

Is er b.v 8 N aanwezig, dan wordt de verhouding van de aan te bevelen meststof 8- 3,2 - 6,4.
In deze verhouding (zo dicht mogelijk benaderd) gebruik ik dan ook organische mest die langzaam vrij komt, minder zouten achter laat, in de zomer er voor zorgt dat het vocht beter vast gehouden wordt etc.
Die precieze waarden zijn natuurlijk moeilijk te verkrijgen. Dan zou een meststof bij kalkrijke grond met 8-3-6 aan te bevelen zijn en bij "normale" niet zo kalkrijke grond 8-3-7.
Bij citrus is echt belangrijk dat Stikstof het hoogst is.

Kunstmest zoals jij noemt is niet zo aan te raden: grotere kans op verbranding door teveel snel vrijkomende stoffen- snellere uitspoeling - teveel zouten die in de potgrond achterblijven etc. Dan ook nog die verhoudingen! Van mij mag je, maar ik zou mijn planten niet graag jouw voorgestelde samenstelling geven. Dat roept om moeilijkheden!!!

De citrusmest van DCM bevat teveel kali, maar is wel goed om b.v. in augustus de citrusplanten af te harden. Die van Pokon (in flacons) is beter in verhouding (10-3-7) en bevat ook sporenelementen.

Verder geef ik in de rustperiode 2 maal een mix van sporenelementen.

Groetjes, Ben.

zaterdag 4 oktober 2008 - 20:02
james04

James04

hallo allemaal,
ik ben nieuw op het forum. Ik heb afgelopen weekend bij Pelckmans een citroenboom gekocht en bij thuiskomst heb ik op google eens citroenboom ingetikt. Eén van de punten die omzeggens overal aangehaald werden is het verpotten als de boom(pje) in zware klei staat. Ik merk echter dat er nogal wat meningsverschillen bestaan over het verpotten, de ene zegt om zeker zo vlug mogelijk te verpotten om tijdens de winter geen wortelrot te krijgen, de andere zegt best te wachten tot in het voorjaar als de wortels beginnen te groeien. Ik weet dan ook niet goed wat gedaan, de plant zal overwinteren in een vorstvrije garage met voldoende licht en een temperatuur die bij een vorst van ongeveer -5° buiten, ongeveer +1 ° bedraagt, als het kouder is, wordt er bijverwarmd zodat de temp ongeveer +3° blijft. Wie kan mij zeggen wat ik nu echt best doe om de minste problemen te krijgen, kan het kwaad als ik nu de klei afspoel en verpot, kan ik beter de boom gewoon in de klei laten staan zoals ik hem kocht of pot ik de boom in met de huidige klei in een potgrond en spoel ik de klei in het voorjaar eraf en zet hem dan in goede potgrond ?
vriendelijke groeten ... James
woensdag 29 oktober 2008 - 21:43
ben45

Ben45

Dag James,

Welkom op het forum.
Bij deze omstandigheden is het aan te raden om de plant aan de droge kant te overwinteren en pas in het latere voorjaar, als hij flink nieuwe scheuten maakt schoon te spoelen en nieuwe luchtige grond te geven.
Natuurlijk niet helemaal laten verdrogen.
Hopelijk zijn de wortels ook nog in goede conditie en niet al gedeeltelijk weggerot door teveel water geven, wat wel eens wil voorkomen in deze periode bij citrusplanten in diverse tuincentra. Ook dan de plant gewoon aan de droge kant houden.

Ik heb al heel wat keren vernomen van mensen dat het fout ging omdat ze juist in deze koude periode schoon spoelden en opnieuw op gingen potten. Heel erg jammer van die planten.
Mijn ervaring met citrus: ca. 35 jaar. En ook al heel wat schoon gespoeld en verpot in al die jaren. Maar wel op de goede tijd!!! En dan is er niets aan de hand.
Maar iedereen is vrij om te doen zoals hij dat wil.

Groetjes, Ben.
woensdag 29 oktober 2008 - 22:47
james04

James04

Bedankt voor de info, ik had eigenlijk wel het vermoeden dat het beter was om te wachten tot het voorjaar en hem voorlopig met zijn wortelkluit en klei voorlopig in een pot met potgrond te zeten tot de wortels beginnen uitlopen in het voorjaar en dan tot verplanten over te gaan. Maar als men op internet begint te zoeken, leest ge zoveel tegenstrijdige berichtenb dat ge op de duur niet meer weet wat ge moet geloven. Maar in elk geval bedankt, ik ga het zo doen.
vriendelijke groeten
donderdag 30 oktober 2008 - 18:41
Rita1960

Rita1960

Hoi An,

heb je de knoop nu al eens doorgehakt,( na bijna een jaar)
Citroenboom gekocht of niet?

groetjes,

Rita
zondag 2 november 2008 - 19:23
printemps

Printemps

hey Rita1960

neen nog gene gekocht
maar heb in 2 verschillende winkels info gevraagd
er stonden telkens een paar bomen maar die waren op een klimrekje gebonden en redelijk duur
en ik vind dat niet zo mooi,ik zou liever een bolleke hebben
maar naar het schijnt zou dit jaar de kweek mislukt zijn in Spanje ofzo
daarom waren die andere zo duur en dit jaar gingen er geen meer binnenkomen vertelde ze me
dus ik moet dan wachten tot het voorjaar
heb ook als eens getwijfeld of ik geen olijf zou kopen
maar die vruchten kan je niet zo opeten hé en op het internet zijn er wel recepten te vinden
maar die zijn dan vaak om reeds opgelegde olijven op te waarderen
dus niet om van nul te beginnen
en de vruchten op de compost gooien is dan ook jammer hé

mvg
an
maandag 3 november 2008 - 13:47
cetinel

Cetinel

ik heb mijn olijfjes geoogst(toch zeker wel een halve kilo hoor )en die heb ik gepekeld: gewoon in water met veel zout,regelmatig verversen en dan zouden ze na een paar weken lekker moeten zijn...ben benieuwd,wil je perse een citroenboom,of wil je gewoon een citrus,anders heb ik wel een citrus calamondin(op het ogenbilk zonder vruchtjes aan) voor je??
donderdag 6 november 2008 - 14:49
printemps

Printemps

hallo

heb liever echte citroenen
meestal zijn die kleintjes bittere gevallen en dus niet eetbaar

en succes met uw olijven,hoop dat ze lekker zijn

mvg
an
zaterdag 8 november 2008 - 13:19
printemps

Printemps

vandaag in een winkel waar ik regelmatig kom 3 citroenbomen zien staan

ga er een paar nachten over slapen of ik er ene ga kopen
omdat het tijdstip niet zo gepast is natuurlijk (overwinteren)
en ze waren ook weer niet gratis natuurlijk

de potgrond ziet er normaal uit
dus niet van die zware troep die nat blijft

denk dat ik er voor ga gaan

mvg
an


zaterdag 15 november 2008 - 16:52
cetinel

Cetinel

und was kostet das??(zomaar nieuwschierig )
zondag 16 november 2008 - 14:09
printemps

Printemps

31.50 euro

niet zo heel duur maar ik moet hem wel de ganse winter nog binnen houden

mvg
an
dinsdag 18 november 2008 - 09:45
cetinel

Cetinel

Is ook nog nie weinig vind ik.
de mijne heb ik 12 euro betaald dacht ik,was een aanbieding in de aldi(komen elk voorjaar,maar je moet snel zijn want de citroenen zijn het eerst weg) deze zat wel in zware grond,heb de grond ververst dus.
voorlopig staan mijn citrussen nog buiten,word stilaan tijd om ze binnen te zetten.
dinsdag 18 november 2008 - 12:25
printemps

Printemps

Ja

heb er eindelijk ene aangeschaft
Wel wa duurder
En als ze in de folder van de aldi haal ik er nog ene denk ik
Misschien ééntje met kleine appelsientjes om confituur van te maken

Maar zou ik mijn boom nu al buiten zetten in de dag en s'nachts terug binnen zetten??
Of zou ik hem gewoon binnen laten staan in een onverwarmde gang
De deur is uit melkglas,misschien te donker ?

mvg lentean
donderdag 26 maart 2009 - 12:47
cetinel

Cetinel

mijn citroen staat al een paar weekjes gewoon buiten,op het platte dak van de keuken.....
vrijdag 27 maart 2009 - 15:48
printemps

Printemps

@ cetinel

Heb hem vanmorgen buiten gezet op mijn terras
Heb nu nog wel niet gezien of het kleigrond is of goede potgrond
En welke bemesting geef jij ?
Heb hierboven t'een en t'ander gelezen en heb nu wel die van DCM staan
Moet es zoeken naar die van Pokon denk ik

grtzz

lentean
vrijdag 27 maart 2009 - 17:16
cetinel

Cetinel

ue...ik heb van die groene flessen uit de lidl,maar heb ze deze keer ook lupine gegeven,ben benieuwd of dat verschil zal maken....
en ik water ook vaak met kraanwater...
vrijdag 27 maart 2009 - 19:55
printemps

Printemps

Aha

En Waar heb je die Lupine albus gehaald ?
Heb hie ook die interesante topic gelezen

mvg lentean
zaterdag 28 maart 2009 - 13:03
cetinel

Cetinel

lupine komt uit turkije,weet niet of het de albus is??
zus had zaden meegebracht,maar was een zakje van wel ongeveer halve kilo denk ik,daar heb ik dan een deeltje van gemalen en beetje door de bovengrond gehusseld.
als het goed is,breng ik later wel nog meer mee,lupinen worden in turkije op grote schaal geteeld voor de voedingsindustrie en zo,dus makkelijk aan te komen en niet duur,wie weet vind ik wel al kant en klare lupinemeel.....
en als ik zelf niet op verlof kan(staat nog niet vast,nogal veel factoren die een rol spelen,waaronder zoon)dan bestel ik wel met de familie.
zaterdag 28 maart 2009 - 21:06
printemps

Printemps

Zal wel albus zijn
De blauwe zijn niet eetbaar,er zit een alocoide(of zoiets)in
Zouden ze dat ook verkopen in een Turkse of Marokaanse winkel?

maandag 30 maart 2009 - 20:28
cetinel

Cetinel

geen idee,nooit achter gezocht,ik ga es kijken volgende keer als ik er ben....
anders doen we een bestellingske,sint niklaas stikt van de turken(ik mag da zeggen)en die gaan wel es op verlof naar turkije.......en ik ken er veel van
maandag 30 maart 2009 - 22:45
P e t e r

P e t e r

ALDI Actueel vanaf woensdag 8 april 2009

boompje op stam, keuze uit lavendel, rozemarijn, olijf of citrus

http://aldi-bn.aldi.be/OFFER_BN_MI/OFFER_15/OFF16.SHTML


Peter
donderdag 2 april 2009 - 23:37
cetinel

Cetinel

aha,woensdag op wacht voor de aldi opengaat dus!
vrijdag 3 april 2009 - 07:17
printemps

Printemps

Wacht Wacht

Ik ga mee (om welk uur gaat die open)
Of gaan we elk aan een andere winkel posten?
En voordien afspreken wat je moet hebben natuurlijk

mvg lentean
vrijdag 3 april 2009 - 18:20
cetinel

Cetinel

bij mijn weten gaat de aldi open om negen uur?,ik wil een citroen...(en die zijn het rapst weg)maar ik denk dat ik ga naar die in sint gillis waas,daar is het minder druk....
o wacht nee,dan is het geen school(ik zet zoon af in sint gillis op school)dan toch hier,denk dat ik dan de dichtsbijzijnde pak,das de aldi aan het koopcentrum.....
mischien elk in een ander meer kans?
zaterdag 4 april 2009 - 08:43
Ringo

Ringo

Heb me net een citrus en appelsien boompje gekocht uit ALDI..; er waren er meer dan voldoende beschikbaar... Wel zware grond lijkt me... Kan ik nu al verpotten of wacht ik nog even?

Er waren examplaren bij met citroenen nog groter dan die in de winkel... dacht eerst dat het valse waren LOL

Ik vind het toch raar dat oz een klein plantje +- 40cm al zulke citroenen geeft... die mannen doen er paardenmest op zeker

Stillaan krijg ik een mediteraan terras LOL... 1 citrus, 1 olijfboom die groeit als zot, 1 palm... in slechte staat momenteel, 1 sinnaasboompje en 3 bananen boompjes
woensdag 8 april 2009 - 12:26
printemps

Printemps

Ik heb ook mijn geld daar gaan wisselen
Heb genomen,1 citroen en 1 mandarine

Ja inderdaad,ze kunnen groot worden die citroenen maar als de schil eraf is zijn even groot hoor

Ik ga de mijn morge ofzo verpotten,moet je in het voorjaar doen
Let op alle andere grond moet eraf hoor
Met de tuinslang spoelen

mvg lentean
woensdag 8 april 2009 - 13:30
cetinel

Cetinel

toch leuk als ge iemand kent die voor u de benen vanonder haar gat loopt om ook ondergetekende aan een paar exemplaren te helpen
verpotwerk voor de boeg,ook voor den dezen
woensdag 8 april 2009 - 13:34
printemps

Printemps



T'is niks hoor
Het is een teken dat ik U graag heb
Heb zo eens in 7 A winkels gaan zoeken achter een broodbakker voor een andere vriendin,maar daar had ik minder suc6 mee,de folder was wa verlopen


En welke potgrond ga jij nemen? gewone universele of die mediteranee potgrond

woensdag 8 april 2009 - 13:42
P e t e r

P e t e r

Hoi,

Ik ben blij dat ik jullie aan de citrussen kunnen helpen heb.
Mijn Citroen van een paar jaar geleden van de aldi doet het zeer goed.

Ik heb nog een Citrus madurensis en Citrus mitis gekocht.

Ik heb vandaag al een mandarijntje geplukt met de kinderen.

Info over verzorging:
http://www.orangeriejaeken.be/fsetcitrus.html
http://www.oranjerievereniging.nl/citrusstart.htm


Groeten

Peter
woensdag 8 april 2009 - 14:59
Ringo

Ringo

Ik heb mediterane potgrond gekozen...leek me het meest geschikte... en men musa bananas (3) heb ik ondertussen ook allemaal appart verpot

and now grow my little ones
woensdag 8 april 2009 - 15:31
printemps

Printemps

Ik heb dan ook maar die mediterane van aveve gaan halen
En nu wachten op het hete zomer
Zodat we veel kunnen plukken

mvg lentean
woensdag 8 april 2009 - 16:27
cetinel

Cetinel

zal morgen na de markt dan ook maar es langs den aveve passeren zeker
woensdag 8 april 2009 - 17:08
printemps

Printemps

Je moet ook eens kijken op deze site www.oranjerievereniging.nl
Daar staat dat de potgrond luchtig moet zijn
En dat hun voorkeur gaat naar stenen potten

Lap ik kan weer naar de winkel en er mijne portomonee open doen
Sebiet ook enkel patatten eten (of droog brood)





mvg lentean
woensdag 8 april 2009 - 17:39
Fliejoor

Fliejoor

Hey,
vanmiddag in den 2de aldi toch nog een olijf boompje en een citrus gevonden.
Dit weekend zal ik ook eens aan verpotten beginnen. Ik vind het wel spannend!
Bedankt voor de goede tips! Nu weet ik direct hoe ik eraan moet beginnen, want ik ben nog ne beginner.
Groetjes!
woensdag 8 april 2009 - 21:23
cetinel

Cetinel

zucht,stenen potten,en liefst grote zeker,das inderdaad weer goe voor de portemonnee om over de rug maar te zwijgen......
ik ga wel eerst mijn licht es opsteken bij een paar tweedehandszaken hoor,mischien vind ik daar wel stenen potten voor niet teveel,ik moet nu ook beetje op mijn tellen passen,want ik ga een dezer dagen ook nog langs bij benny van broeck....
woensdag 8 april 2009 - 21:35
P e t e r

P e t e r

Cetinel,

De mijne staat reeds een 3 jaar in een grote plastieken pot en doet het zeer goed.

Peter
woensdag 8 april 2009 - 21:49
printemps

Printemps

Heb er een nachtje over geslapen en ik ga ook maar plastiek nemen

Wegens te zwaar,duur en kans op breuk bij het verzetten

mvg lentean
donderdag 9 april 2009 - 09:21
printemps

Printemps

Wie heeft Ben45 nog gezien hier ?

Heb daatnet alles verpot
De oude zag er redelijk Ok uit
Heb redelijk veel verwijderd maar niet alles,teveel wortels

mvg lentean
donderdag 9 april 2009 - 14:39
Fons

Fons

Persoonlijk laat ik ook nog wat klei zitten rond de stam omdat hier de dikste wortelbeginsels zitten,de jonge wortels ontwikkelen zich toch lang de potwand waar de verse potgrond zit.
donderdag 9 april 2009 - 21:09
ben45

Ben45

Hoi Fons,

Dat heb ik in het verleden ook wel eens gedaan. Uiteindelijk is me dat niet goed bevallen omdat de grond bij de stam dan toch nog te lang nat blijft en er grotere kans op stamrot is. Zeker als de stam wat dieper in de pot staat dan de buitenste rand van de grond. Dat ontstaat nogal eens door water geven. Er loopt dan steeds maar water naar die stam en dat wordt hem uiteindelijk fataal.
Daarom raad ik ook altijd aan om de stam a.h.w. op een klein heuveltje te zetten, zodat bij het water geven dat water naar de buitenrand loopt, van de stam af. Daar zitten ook de meeste nieuwe wortels zoals je zelf al schrijft.

Groetjes, Ben.
donderdag 9 april 2009 - 21:40
printemps

Printemps

Er zaten bij mij ook redelijk veel lava-stenen in de potgrond
Heb niet alles kunnen verwijderen anders moest ik de wortels beschadigen
En dat zal ook niet goed zijn zeker

mvg lentean
vrijdag 10 april 2009 - 11:48
ben45

Ben45

Lavastenen zijn ook luchtig van structuur. Bovendien kruipen er de wortels in. Als je die stenen verwijdert beschadig je de wortels.
De plant zelf een beetje op een zgn heuveltje zetten is wel aan te raden.

Groetjes, Ben.
vrijdag 10 april 2009 - 13:00
printemps

Printemps

Ik had het gemerkt dat ze vastzaten aan de wortels
Was er dan ook met gestopt om er nog meer grond af te doen
Bedankt

mvg lentean
vrijdag 10 april 2009 - 23:32
cetinel

Cetinel

even een vraagje aan andere citrusbezitters: zijn er die hun boomkes in vollegrond zetten(in belgie of nederland dan he) en die voor de winter binnenhalen??
ben dat van plan met 1 ervan,denk dat dat beter zal groeien dan in pot,maar met het binnenhalen veel schade??
de bedoeling zou dus zijn om met redelijke kluit uit te graven en vorstvrij overwinteren om volgend voorjaar weer buiten t§e zetten,of is dat niet te doen??
maandag 27 april 2009 - 13:08
ben45

Ben45

Zou ik niet doen. Bij het uitgraven beschadigen de wortels. Bovendien blijft er een hoeveelheid niet zo goede potgrond aan zitten. En dat alles in een periode dat citrusplanten toch al kwetsbaarder zijn. Je zou ze dan veel warmer moeten houden om weer op krachten te komen van die verandering. En dat juist in een periode dat ze aan wat rust toe zijn.
Bij de Efteling doet men dat wel met b.v. een gedeelte van de lantana's die in het park ingegraven staan. Men houdt die dan een hele periode vrij warm. Daarna weer wat koeler. In die warme periode zie je ook veel ongedierte te voorschijn komen.
Maar je bent altijd vrij om dat eens te proberen.

Groetjes, Ben.
maandag 27 april 2009 - 18:26
cetinel

Cetinel

okee,nog maar es verpotten in een grotere pot dus..
alleen dat gesleur als ze binnen moeten he(ook al staan ze op rolletjes,ze moeten over drempels en door deuren,soms zelfs de trap op)
of zoals mijn man het zei: wat zeur je nou? moet je maar planten nemen die buiten kunnen blijven staan....eigen schuld (die begrijpt dus ook echt niks hé!)
dinsdag 28 april 2009 - 12:57
phoksberge17

Phoksberge17

heb voor het eerst biologische citroenpitten gezaaid,binnen 3 weken kwamen ze allemaal op .
gaan ze binnenkort in potten zetten, sta versteld dat ze zo goed groeien!
maandag 30 mei 2022 - 12:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon