menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Oleander

Ga naar meest recente reactie

Sandy

Sandy

Hallo,
We hebben een oleander, die in een pot niet wou bloeien en steeds gele bladeren kreeg, uiteindelijk in volle grond geplant. Nu bloeit hij heel mooi en is mooi groen, met andere woorden... hij voelt zich in z'n nopjes.
Weet er iemand hoe we deze nu de winter doorkrijgen ? Moeten we daar iets speciaals voor doen ?
Groetjes,
Sandra
maandag 24 juli 2006 - 21:22
sugar

Sugar

En serre rondbouwen met verwarming vrees ik. Een oleander kan niet overleven in ons winters klimaat...
dinsdag 25 juli 2006 - 22:01
ines

Ines

Sandy,
Uw oleander kan U voor de winter uitgraven en in een ruime pot planten en geef ruim water (1malig)
en geen meststoffen!
De plant is tevreden met een koele plaats ergens in een garage of overwinteringsplaats waar de
temperatuur niet onder nul gaat.
Nu de watergift miniem houden tot zelfs geen water naargelang de verdamping maar U controleert af en toe..
Ik geef iedere maand heel miniem eigenlijk dus in leven houden en niets anders.
Enkel blaadjes worden geel dat is geen probleem die vallen af en er komen nieuwe.
Na de winter kan U hem terug in de tuin uitplanten,als U hem in pot wilt laten dan geeft U
dagelijks een grote hoeveelheid water en iedere 4 weken meststoffen als zijn standplaats
in de volle zon is gelijk hier.
Groetjes,ines.

woensdag 26 juli 2006 - 11:51
ines

Ines

ps: heb nog een fotooke gevonden van verleden jaar:
[afbeelding verwijderd niet-https]
een van mijn oleanders in pot, af en toe verhuis ik met mijn potjes
woensdag 26 juli 2006 - 11:58
Sandy

Sandy

Hallo Ines,
Hoe krijg je die oleander zo mooi terwijl die toch in de pot staat ? Dat lukte ons echt niet. Gewoon een paar takken zonder bloemen en gele bladeren midden in de zomer. Snoei jij hem ooit ? Hoe krijgt hij zo'n mooie compacte struik. Wat doe jij met de uitgebloeide bloemen ? Knip je ze eruit ? Laat je ze eraan ? We hebben eens ergens gelezen dat je ze er niet uit mag knippen.
Verpot je ze elk jaar ? Geef je ze telkens een grotere pot ? knip je hun wortels ? Of weet ik veel wat nog allemaal ...

Groetjes
sandra
woensdag 26 juli 2006 - 22:21
ines

Tekst aangepast

Ines

Sandra, wel een boel vragen ineens
Ik probeer te antwoorden volgens Uw vragen-
-zo mooi in pot; ja hij staat en blijft altijd in zijn pot.
-dat lukt niet bij Jullie; jawel dat moet lukken...
-takken zonder bloemen ;U knipt steeds de bloei weg het jaar voordat de plant moet bloeien
-gele bladeren;te weinig water of teweinig meststoffen of verbrand dat kan ik van hieruit niet zien
meestal laat de plant ook wel eens een aantal gele bladeren vallen maar U moet ondertussen
toch al nieuwe bladgroei zien.
-snoei: ieder jaar neem ik een 2 tot 3 tal takken die ik snoei,alles wat U snoeit zal geen bloemen
dragen daarom is het gewoon kiezen bv de langste,de minst mooie...die maken gewoon nieuwe
uitlopers en gaan het jaar daarop bloem dragen enz...
-uitgebloeide bloemen uitknippen? nee zeker niet uit die toppen ontstaan de nieuwe knoppen voor
nieuwe bloei ...de uitgebloeide bloemmetjes vallen vanzelf af (opgelet met deze resten ze maken
vlekken op terrastegels...)
Ik verpot niet ieder jaar omdat de plant voor mij te zwaar is en ik vind de pot groot genoeg om
eens te verplaatsen, het ene jaar daar en het ander jaar weer ergens anders

Zo als er nog ietske is schrijf maar,groetjes,ines
donderdag 27 juli 2006 - 19:47
Sandy

Sandy

Hoi Ines,
We gaan uw raad goed opvolgen en hopen dat we dan een veel mooiere oleander gaan krijgen. Zo eentje zoals bij u het geval is he
Dan kunnen we hem terug in een pot zetten tegen dat het winter wordt.

Dank je wel

Groetjes
Sandra
donderdag 27 juli 2006 - 22:16
sealife64

Sealife64

hallo oleanderliefhebbers, dank je ines voor duidelijk tips aan sandra, heb er aardig wat uit geleerd en ga dat toepassen op mijn jonge oleander, die nu mooie roze bloempjes heeft gekregen!!
merciekes, doei
zondag 30 juli 2006 - 16:46
ines

Ines

Hey geen dank...ik wil dat Uw plantjes even mooi staan en dat U daar ook kunt van genieten...
Nog ietske vergeten melden:
- in de winter wel licht genoeg geven en ik draai noppenfolie rond de pot
voor de temperatuur buiten onder nul gaat (niet dicht doen bovenaan)
- U kan na de bloei het zaad zaaien of... als U een andere kleur hebt, met mij ruilen misschien?
Grtjs,ines
maandag 31 juli 2006 - 23:01
lisa

Lisa

ja,ines ik heb wel ook wat geleert en zal zeker een mooie oleander krijgen
grts,lisa
maandag 31 juli 2006 - 23:57
ines

Tekst aangepast

Ines

dinsdag 1 augustus 2006 - 10:10
sealife64

Sealife64

hoi,ines lijkt me wel interessant om de zaadjes te zaaien! Bewaar je die dan droog tot in het voorjaar en zaai je ze dan met een paar of één alleen in een potje om dan achteraf uit te planten? Ga de zaadjes als ze der zijn alvast bewaren of kunnen die direct gezaaid worden, doeikes
dinsdag 1 augustus 2006 - 11:02
Bowie

Bowie

Jouw uitleg zal mij ook verderhelpen.

Vraagje: hoeveel kleuren zijn er eigenlijk, ik dacht dat een oleander altijd roze was?

Hoelang duurt eer er knopvorming is - mijn oleander is nl. nog maar een 30tal cm hoog (heb die gekocht op 10cm hoogte)



dinsdag 1 augustus 2006 - 14:25
ines

Ines

Sealife
Als de zaden goed afgerijpt zijn aan de plant, ttz als de lange verdroogde schelpjes open springen
(nog aan de plant) de pluizen uit de schelpjes halen,gewoon uit plukken en bewaren tot de mei
of juni het jaar nadien.
Ik steek die altijd in een koffiefilter omdat het papier goed het resterende vocht opneemt.
Schrijf er op wat het is en gaat in mijn kelder in een kartonnen doos met de andere zaden.
Zaai vanaf mei Chinees en 1 pluis per potje. Niet in de zon plaatsen.
Zet goed warm in de huiskamer met constante temperatuur en open niet vooraleer U ziet kiemen.
Van het moment een sprietje zichtbaar is de folie of... verwijderen.
Geen meststoffen geven, wel de potkluit niet laten uitdrogen.
Nu weet ik niet of ik overal een antwoordje op gegeven heb?
U merkt het wel hé,grtjs,ines

woensdag 2 augustus 2006 - 22:33
ines

Ines

Tania op Uw vraagjes kan ik helaas niet antwoorden.
Sorry
woensdag 2 augustus 2006 - 22:41
Fons

Fons

Kleuren oleander: wit enkel, roze enkel, roze dubbel of gevult, geel, rood,
Eerst de knopvorming afwachten en dan kan het nog lang duren alvorens ze in bloei komen,tijdens de zomer veel water geven ev een schoteltje onder plaatsen, regelmatig voeding toedienen met hoog kali gehalte.

Groetjes Fons.
woensdag 2 augustus 2006 - 23:08
peerbrok

Tekst aangepast

Peerbrok

Ik heb de Oleander inmiddels al weer een jaartje of 15. Hij is inmiddels zo groot dat hij in een metselkuip staat (gaten onderin gemaakt voor de afwatering).

Afgelopen jaar was hij zo groot geworden dat ik hem niet meer in het tuinhuis kan krijgen om te overwinteren, dus heb ik hem maar gewoon buiten laten staan. In het voorjaar zag hij er wat troosteloos uit, maar zie op de foto hoe hij er nu uit ziet. Hij is inmiddels zo'n 2,5 meter hoog

Ook ik snoei wat oude takken (een deel) en daar komen weer nieuwe uitlopers aan. Die geven dan het jaar daarop pas bloemen. Op die manier blijft de plant mooi vol en heb je toch elk jaar bloemen.

Ik gebruik van die Osmocote-korrels of gedroogde koemest voor bemesting. Voordeel van de Osmocote is dat je dat maar een keer hoeft te doen in het voorjaar en de plant dan het hele seizoen vooruit kan. Daarnaast neemt de plant meer voedingstoffen van de Osmocote wanneer het warm is en extra voeding nodig is, Eigenlijk de ideale voedingstof ook voor Oleander.
NB. Toen het zo warm was in juli waren er dagen bij dat de plant 2 X per dag zo'n 10 liter water kreeg.

O ja, de eerste bloeifase is geweest, zodat hij er nu wat leeg uitziet. Maar er zit nog volop knop in. Nu maar hopen dat die regenperiode voorbij gaat en de zon weer komt.


[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 14 augustus 2006 - 10:42
Tine

Tine

Tanya.

De oorspronkelijke oleander is wit . Nu bestaan er lichtroze, donkerroze en ook gele. Je hebt ze ook met enkele zowel als met gevulde( dubbele) bloem. Zelf heb ik de roze zowel enkel als gevuld.

Tine.
maandag 14 augustus 2006 - 11:40
Sandy

Sandy

Hallo allemaal,

We zijn net terug uit Zuid-frankrijk en hebben daar de prachtigste oleanders gezien. Zoveel mogelijk zaadjes verzamelt en nu maar hopen dat het werkt he. Ik heb zelfs lichtgele dubbelbloemige oleanders gezien, echt knap!!!

Onze oleander heeft ondertussen een klein ongelukje gehad (vlak voor we vertrokken op vakantie) en had enkele takken afgeknapt. Daar zijn nieuwe scheutjes opgekomen, dus heb ik nu wel goede hoop. We gaan hem een soort huisje geven van stof en stro in de winter en dan zien we wel he.

Dank jullie allemaal voor de goede tips.
Sandy
woensdag 23 augustus 2006 - 10:22
danmir

Danmir

Beste Ines,

Mag ik nu de bloemstelen al uitnijpen uit mijn oleander of moet ik dit laten staan en valt dit vanzelf af??

Vriendelijke groeten
Danmir
woensdag 18 oktober 2006 - 12:58
ines

Ines

Hallo Danmir, de bloemstelen veranderen van kleur van groen naar geel naar bruin naar bijna zwart.
Ik laat alles staan tot volgend jaar, na de winter ziet hij er een beetje mistroostig uit en komt
het poetswerk:

-verpotten en nieuwe aarde voor oleanders en dan neem ik alles weg wat afgevallen is van blad of zwart is, dus ook de zwarte stokjes die overblijven van de bloei.
Eigenlijk zie ik alle resten als een soort winterbescherming het aftrekken van delen nu zou eventueel
ziektekiemen kunnen binnen laten, die eigenlijk nu niet gewenst is hé

Als U een steeltje vergeet volgend jaar , geen probleem de volgende bloei zit al klaar ernaast
Groetjes,ines
woensdag 18 oktober 2006 - 21:58
danmir

Danmir

Beste Ines,

Hartelijk bedankt voor Uw duidelijk antwoord.

groetjes,
Danmir
donderdag 19 oktober 2006 - 09:17
ines

Ines

Graag gedaan
donderdag 19 oktober 2006 - 13:10
Sandy

Sandy

Ja dank je voor al die uitleg. Echt leuk hoor Ines, al die uitleg. Zo krijgen we ook mooie oleanders.

Ik had ook nog een vraagje ... We hadden een takje afgesnoeid en in de plaats daarvan zijn er zeker een tiental zijscheuten gekomen... en met die mooie frisse groene kleur... mogen we die allemaal laten staan ? Of moeten we ze een beetje uitdunnen ?
zaterdag 21 oktober 2006 - 19:39
Fons

Fons

Sandy, laat die takjes maar staan,wanneer ze groter zijn hebt ge een beter overzicht van het eventuele teveel en kunt ge er nog steeds verwijderen.

Groetjes Fons.
zaterdag 21 oktober 2006 - 22:38
daniel

Daniel

Jouw uitleg zal mij ook verderhelpen.

Vraagje: hoeveel kleuren zijn er eigenlijk, ik dacht dat een oleander altijd roze was?

Hoelang duurt eer er knopvorming is - mijn oleander is nl. nog maar een 30tal cm hoog (heb die gekocht op 10cm hoogte)



zondag 22 oktober 2006 - 23:20
ines

Tekst aangepast

Ines

Daniel ik heb toch geschreven dat ik op Tania haar vraagjes niet kan antwoorden....
Misschien zijn er anderen die hier kunnen op antwoorden?
Het gedeelte van de kleur heeft Fons opgelost.
Welkom op dit forum!
Groetjes,ines
maandag 23 oktober 2006 - 00:04
corrielat

Corrielat

Daniel ik heb toch geschreven dat ik op Tania haar vraagjes niet kan antwoorden....
Misschien zijn er anderen die hier kunnen op antwoorden?
Het gedeelte van de kleur heeft Fons opgelost.
Welkom op dit forum!
Groetjes,ines


toch heb ik nog een vraagje, met noppenfolie die je om de plant wikkelt, dan bescherm je wel de wortels tegen vorst, maar als je hem van boven niet in mag pakken bevriezen dan de knoppen niet??
ik zou die van mij niet graag laten bevriezen, en omdat ik zeer klein behuisd ben moet ik ze in een niet vorstvrije schuur plaatsen, graag advies, alvast bedankt
maandag 23 oktober 2006 - 08:51
Bowie

Bowie

De oleander waar ik in het begin over schreef is nu +- 50cm hoog. Is dit normaal dat die zo traag groeit? Had ik die misschien nog extra voeding moeten geven? Osmocote-korrels waar Peerbrok over schrijft?

@Corrielat
Ik zou de noppenfolie hoger zetten dan je plant en naar boven toe versmallen, zodat er maar een kleine opening overblijft.
Als je de folie volledig sluit dan kan er rotting optreden.

bevriezen dan de knoppen niet??

Geen idee, het is voor mij ook de 1ste keer dat ik noppenfolie ga gebruiken. Ik ben benieuwd naar de antwoorden.


maandag 23 oktober 2006 - 09:28
Tine

Tine

Ik zet mijn oleanders altijd in de garage. Die is redelijk vorstvrij alleen bij zeer strenge vorst dek ik mijn planten daar dan af en verder laat ik ze daar gewoon staan. Ik zorg alleen dat ze niet verdrogen, dus een keer per maand een beetje water geven tot de lente en dan weer naar buiten. Als er dan nog wat nachtvorst komt is het niet zo heel erg wat iets vorst kunnen ze wel hebben.

Tine.
maandag 23 oktober 2006 - 10:02
ines

Ines

Corrielat bij mij staan ze ook in een niet vorstvrije overwinterings plaats (grote garage)
wel in een hoek allen dicht bij elkaar en er is nog nooit eentje bevroren!
Als U de pot omwikkeld is het goed en moest het heel hard gaan vriezen kan U altijd nog
wat vliesdoek of ...bovenop de plant leggen zoals Tine schreef.
U kan Uw pot ook iets hoger plaatsen bv op een paar stenen..
Groetjes,ines

maandag 23 oktober 2006 - 20:40
ines

Tekst aangepast

Ines

De oleander waar ik in het begin over schreef is nu +- 50cm hoog. Is dit normaal dat die zo traag groeit? Had ik die misschien nog extra voeding moeten geven? Osmocote-korrels waar Peerbrok over schrijft?

Ze groeien in het beging niet zo vlug, maar 20cm is niet traag hé!
Neen zeker geen voeding meer geven nu anders hebt U kleine prutskes van scheuten bij die
veel gevoeliger zijn nu juist: met de winter voor de deur, niet doen....




bevriezen dan de knoppen niet??
Geen idee, het is voor mij ook de 1ste keer dat ik noppenfolie ga gebruiken. Ik ben benieuwd naar de antwoorden.

Nee de knoppen bevriezen niet zo vlug...
ps: noppenfolie alleen rond de pot, niet rond de plant er moet nog circulatie zijn anders
zijn ze gevoelig voor schimmels enz.
maandag 23 oktober 2006 - 20:48
Bowie

Bowie

Dank je wel Ines voor de raadgevingen.
maandag 23 oktober 2006 - 22:26
ines

Ines

Graag gedaan hé we schrijven zo graag over ons plantjes hé
maandag 23 oktober 2006 - 22:46
corrielat

Corrielat

Ines, bedankt voor je duidelijke uitleg, want ze zijn zo mooi dat ik ze niet graag zou laten bevriezen,
op dit moment zien ze er uit of ze nog terug gaan bloeien, hle dikke knoppen, zou ik dat geluk nog mogen hebben!!!!!! dan was ik zeer gelukkig!!!!
woensdag 25 oktober 2006 - 17:19
Tine

Tine

Die hele dikke knoppen kunnen in de winter gewoon een winterslaapje houden en zodra het warmer begint te worden in het voorjaar ,kunnen ze ineens tot bloei komen .Dat heb ik al een paar keer tot mijn verbazing meegemaakt. Knip ze dus niet af.

Tine.
woensdag 25 oktober 2006 - 18:09
ines

Ines

Hehe zeker niet knippen zoals Tine schreef "dat is de bloei die gereed zit voor volgend jaar"!
Als U nu die takjes knipt hebt U niets over...
AFBLIJVEN!
woensdag 25 oktober 2006 - 19:05
corrielat

Corrielat

volgens mij kunnen oleanders wel tegen een beetje vorst denk ik, ik zag op vakantie in Rodos veel oleanders staan, volgens een griekse vriend kan het daar ook wel eens vriezen, maar ze gaan niet dood, ik bn vergeten te vragen hoe hard het daar kan vriezen, misschie andere soorten?? wie weet dit??
zaterdag 4 november 2006 - 08:24
Fons

Fons

Oleander kan een paar graden vorst verdragen als hij op een beschutte plaats staat.
Er bestaan soorten die geheel winterhard zijn, heb eentje in mijn bezit, maar ik overwinter hem toch maar in serre, heeft nog niet gebloeit.

Groetjes Fons.
zaterdag 4 november 2006 - 11:21
sugar

Sugar

Ik heb mijn oleander in een schaal met water gezet deze zomer, voor het overwinteren de plant droger zetten?

zondag 5 november 2006 - 20:42
nachtraaf

Nachtraaf

hoy

Mijn 2 oleanders worden ook te groot , dus ben heel blij hier te vernemen dat ze prima te snoeien zijn .maar mag ik dat nu nog , midden november? En zo ja kan ik dan ook nu nog stekken?
Alvast bedankt en groetjes
Nachtraaf
donderdag 16 november 2006 - 06:20
Kikki

Tekst aangepast

Kikki

Mijn oleander gaat samen met de datura's naar een vorstvrije kas. Het vorig jaar had ik hem helemaal teruggesnoeid in november. De kenners vonden mijn manier van snoeien gewaagd Toch had ik weer een mooie struik dit jaar. Genoeg ruimte voor zijn voetjes, veel water, zon en plantenvoeding en dan lukt het altijd. Stekken kan dat niet beter in de zomer??
zaterdag 18 november 2006 - 18:31
ines

Ines

Nachtraaf U kan nog iets snoeien als U wil en dan zou ik dit alleen doen om een aantal stekken
te hebben anders niet...(ik doe dit niet met de winter voor de deur, de stekken zijn niet hard genoeg
naar mijn gedacht, U neemt beter niet bloeiende zomerstekken in dit geval)
U kan miniem uitdunnen maar ik ben er geen voorstander van, het liefst laat ik ze met rust tot
het voorjaar zoals ik vroeger schreef.
U kan de stekken in water bewortelen of in stekgrond, na de wortelvorming uitplanten in
oleander aarde, de plant heeft graag een ruime afwaterende pot op schaal....veel succes
zondag 19 november 2006 - 00:14
sealife64

Sealife64

hoi,ines dank je wel voor de steeds interessante en leerrijke info over oleanders,de onze is intussen al naar de garage verhuisd na een mooie talrijke bloemenpracht te hebben gegeven in de zomer, dank zij dit forum en jouw kennis hebben wij nu ook een mooie plant en hopelijk doet hij het volgend jaar weer goed!!! groetjes
woensdag 22 november 2006 - 15:28
ines

Ines

ben zo (content) tevreden als het goed gaat met alles....
och ik vergeet wel altijd iets bv, dat U wel moet toezien dat er in de winter geen water in de
schaal waar Uw planten opstaan achterblijft...als U heel miniem water geeft dan mag U
geen water hebben dat naar de schaal komt, als het wel zo is dan geeft U teveel...
Ondertussen staan ook hier alle niet winterharde bij mij weer dicht bij elkaar in de berging.
Op naar volgend jaar!


groetjes,ines
woensdag 22 november 2006 - 17:53
Fons

Fons

Wat kan de reden zijn van het niet bloeien van mijn oleanders?Twee planten van verschillende herkomst,in het voorjaar in goede potgrond geplant, in volle zon gezet van 09 tot 1800h, schoteltje onder de pot, krijgen regelmatig voldoende regenwater en plantenvoeding toegedient,groeien goed,krijgen bloemknoppen maar tegen dat ze moeten opengaan vallen de bloemknoppen af, heb een bloempje gehad was een dubbel roze, werden overwintert in serre op lichte plaats bij temp. van ong.5°c, de bloemknoppen stonden er in het voorjaar in.
Wie weet raad? anders ga ik ze wegkieperen.

Groetjes Fons.
woensdag 22 november 2006 - 19:11
ines

Ines

Fons toch ... U gaat Uw planten toch niet wegkieperen, beetje geduld, oei oei
Laat ons eens zoeken naar de oorzaak misschien komt het goed.

Mijn eerste indruk water:
U geeft oleander genoeg schrijft U maar hebt U er ook aan gedacht
dat oleander geen koud water verdraagt? Zeker niet als er al bloemknoppen opengaan?
Geeft U iedere dag voldoende, dus bv voor een grote pot een halve emmer? blijven bijstaan en
wachten tot de halve emmer in de pot gaat?
Hebt U een mulchlaag rond de stam die de uitdroging iest tegengaat?

Grondsoort:
Moet alkalisch zijn

Ziet U een zilvergrijze schijn op de knoppen? bij dit denk ik aan knopsterfte door een schimmel
met zoiets moet U de gehele plant niet wegdoen alleen de afgevallen knoppen.
Zijn er nog andere kenmerken om een diagnose te stellen?

woensdag 22 november 2006 - 20:16
cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

mijn oleanders(2)staan nog steeds buiten.
het word nu echt tijd dat ik ze binnenhaal denk ik,of kan ik best wachten tot het echt gaat vriezen( dan wel voor het vriest binnenhalen natuurlijk)
mijn olijfboom en citrusboomkes zitten al binnen.
de oleanders zijn al redelijk groot en daarom zo lang mogelijk laten staan want het word onderhand beetje druk in de veranda.
maar ik denk dat ik toch best een plekje zal vrijmaken om ze te storeren........voor het te laat is.
donderdag 23 november 2006 - 12:43
Sandy

Sandy

Hoi Fons,

Mijn oleander wou ook niet bloeien en maakte enkel lange takken met hier en daar wat bloemknoppen op. Ik heb op een dag gewoon gedacht : 'ik zet hem in de volle grond. En toen groeide en bloeide hij wel.'

Nu, met de vele tips van Ines, ziet hij er heel mooi uit en ga ik volgend proberen er een stekje van te nemen.

Toch wel leuk dat je op zo'n gemakkelijke manier elkaar verder kunt helpen he.

groetjes
Sandy
donderdag 23 november 2006 - 20:23
Fons

Fons

Wat water betreft, ik vul elke dag een citern van 1000l water, dat water dien ik toe na 24u opwarming is wel geen 20°c op de potgrond en in het schoteltje,potgrond is universele potgrond geen mulching.
Volgend sezoen ga ik ze ook eens in de volle grond planten.

Groetjes Fons.
donderdag 23 november 2006 - 21:40
ines

Ines

Cetinel gelukkig is het nog warm hé U hebt tijd om plaats te maken maar ik zou niet té lang meer wachten nu, afhankelijk van de streek waar U woont kunnen de temperaturen heel veel verschillen.
Minimum 2° s'nachts is het uiterste, anders gaat Uw plant achteruit.

Sandy vermeerderen door een hielstek de stek voorzichtig aftrekken van de tak zodat een beetje
van de tak meescheurt , het hieltje mooi maken door met een schaar de randjes effen te knippen
(proper mesje of schaar)hieltje niet afknippen hé, duw in stekpoeder en plant op een beschermde plaats uit de zon of in container, U kunt ze ook bewortelen op water maar dan niet met een hielstek maar een niet bloeiende groene top en zaaien gaat ook!
donderdag 23 november 2006 - 21:41
ines

Ines

Fons ja in volle grond uitplanten geeft soms een bloeiboost ik zou het ook proberen met bepaalde planten en dan wel in de volle zon voor Nerium.
Nieuwe krachten door de andere aarde kan heel goed zijn, ze kunnen dubbel zo groot worden
in volle grond.
donderdag 23 november 2006 - 21:46
Jurgen66

Jurgen66

Hey geen dank...ik wil dat Uw plantjes even mooi staan en dat U daar ook kunt van genieten...
Nog ietske vergeten melden:
- in de winter wel licht genoeg geven en ik draai noppenfolie rond de pot
voor de temperatuur buiten onder nul gaat (niet dicht doen bovenaan)
- U kan na de bloei het zaad zaaien of... als U een andere kleur hebt, met mij ruilen misschien?
Grtjs,ines
zondag 3 december 2006 - 15:26
peerbrok

Tekst aangepast

Peerbrok

Inmiddels begint mijn Oleander te groot te worden voor het terras. Hij is inmiddels meer dan 3 meter. (De plant is zo'n 17 jaar oud)

Ik overweeg nu om hem in de volle grond te zetten in het najaar. Hij komt dan tegen een muur te staan waar hij de zon in de ochtend en middag krijgt en goed beschut staat, midden in de stad.

Met de milde winters die we tegenwoordig hebben denk ik dat hij best kan overleven. De afgelopen 2 winters heeft hij gewoon in de pot, zonder extra bescherming, buiten gestaan.
(Nb. Ook de olijfboom blijft gewoon in de pot buiten in de winter [Oleo Europea])

Maar als iemand nog tips heeft voor een Oleander in de volle grond in Nederland, dan hoor ik het graag.

Edit: Ik lees op deze site dat de Oleander best tot -10°C kan overleven, dus dat moet lukken.

[afbeelding verwijderd niet-https] [url=http://g.imageshack.us/g.php?h=399&i=dsc07684eu6.jpg][afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 23 augustus 2008 - 23:18
henry62

Henry62

Onze Oleander staat inmiddels bijna 4 jaar in de volle grond en heeft de winters prima overleefd,zelfs de strenge vorst in maart van 2005 en 2006 ! Was een halve meter hoog en nu al bijna 3 meter en groeide zelfs deze zomer goed door en bloeide zelfs uitbundig! Ik woon aan de kust en hij staat uit de wind tegen een muu op het zuidoosten. Ik geef hem enorm veel water en mest elke 2 weken zomers,april tot en met september.geen gele bladeren en wat uitval in de winter mar dat groeit elk jaar keurig weer aan. [afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 29 september 2008 - 23:33
margreet

Margreet

yep.. aansluitend bij Henry62..
Ook hier staat de Oleander in de volle grond.. al een aantal jaren vermoed ik. Toen wij hier drie jaar geleden kwamen woonden sierde hij al onze tuin met z'n groen. Na een paar snoeibeurten en mooie bloeiperioden, hebben we zelfs besloten om het te houden! (We gingen onze tuin veranderen en dachten eerst de plant er uit te doen..)
Ik ben nog flink m'n groene vingers aan het ontwikkelen en moet dan ook bekennen dat ik de Oleander niet extra voed met mest of water of wat dan ook... Misschien heb ik gewoon mazzel hoor!
zondag 2 november 2008 - 13:18
Kikkerke

Kikkerke

Ik heb oleander scheutjes in water gezet - moet dit water vervangen worden of moeten ze altijd in hetzelfde water blijven staan tot ze wortel krijgen
Bedankt voor jullie reacties
zondag 20 augustus 2017 - 17:57
enno

Enno

Hallo allemaal, ik lees niets over hoe giftig deze plant kan zijn, ik heb m al drie jaar in de vaste grond staan, blijft mooi groen, ook wanneer bloeitijd er is, dus aan één kan mooi dat ie winterhard is, maar geeft geen bloemen, hieronder waarmee je zeker rekening moet houden:

Kind- en dieronvriendelijke plant
Opgepast! Je herinnert je misschien nog de film White Oleander waarbij het hoofdpersonage een oleander als moordwapen gebruikt. Alle delen van de oleander zijn giftig en ervan eten kan dodelijk zijn. Ook bij het snoeien of stekken moet je goed opletten. Draag beschermende handschoenen en reinig het gereedschap goed na gebruik.
zondag 24 september 2017 - 10:12
satomi

Satomi

Er zijn nog maar weinig mensen die nog op het forum actief zijn over van deze groep... Het heeft dus niet zo veel zin om te reageren op vragen die al in 2008 gesteld zijn. Antwoord zal je meestal niet krijgen omdat het voor anderen niet opvalt.

Vragen stel je beter opnieuw door op de eerste pagina van dit forumonderdeel op "voeg een nieuw topic toe" te klikken.
vrijdag 6 oktober 2017 - 11:48
Guy Lapeire

Guy Lapeire

Hallo, ik heb van mijn oleanders de pluizige zaadjes gezaaid. Deze komen nu uit maar groeien vrij snel waardoor de stengel lang wordt en bij water geven met spuit snel omvallen en sterven. Iemand oplossingen.? Wat doe ik verkeerd. Grts

zondag 8 april 2018 - 08:44
Guy Lapeire

Guy Lapeire

Hier een foto van oleander

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 8 april 2018 - 08:49
Patrikc

Patrikc

Ze staan niet licht genoeg.

In een serre is ideaal.
zondag 8 april 2018 - 09:48
cuypersrob18

Cuypersrob18


Mijn Olleanders staat reeds 4 jaar buiten in de volle grond, zuid gericht en ten Noorden beschermd door struiken en hagen van Atrovirens .

Dit lukt zeer goed, en heb ieder jaar een overvloed aan bloemen.
In het najaar dek ik de bodem af met bladeren (uit de tuin) en daar bovenop, een volle emmer paardenmest.
Ook dek ik de hele struik af met een grote vervaardigde juttezak.
Dit voorjaar had ik de zak iets te vroeg verwijderd en de Olleander was ingevroren (de bladeren verkleurden naar bruin) .
Hierop heb ik deze dan terug gesnoeid naar 1 mtr hoogte (het kon lukken of mislukken)
Veel water gegeven, en nu staan de takken die waren overgebleven, vol met fris groene blaadjes (ben wel benieuwd of er dit jaar nog bloemen op komen)
zaterdag 9 juni 2018 - 16:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon