menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grasmaaisel verwerken

Ga naar meest recente reactie

Koen007

Koen007

Hebben jullie tips om grasmaaisel thuis te verwerken. Tot op vandaag dump ik het grasmaaisel in een dunne laag op braakliggende bouwpercelen of voerde ik het naar het containerpark. Weldra is mijn buurt volgebouwd en ook ons containerpark wordt vanaf juli betalend (1euro per keer).

Ik zoek dus een methode om zelf mijn grasmaaisel te verwerken, liefst in de vorm van compost. Ik heb er al veel over gelezen maar het blijft een uitdaging denk ik.

Ik heb ongeveer 200m2 gazon wat rond deze periode een volle kruiwagen grasmaaisel per week oplevert. Naast gazon zal mijn composthoop op termijn vooral haagscheersel van een beukenhaag, Thuya sparren en redelijk veel buxus gaan bevatten. Toch vermoed ik dat ik verre van genoeg droog materiaal heb om al het gras te composteren.

Is het eigenlijk wel mogelijk om zulke hoeveelheid grasmaaisel thuis te composteren? Stel dat ik ergens anders voldoende droog materiaal ga halen en mijn compostbak daar al voor de helft mee kan vullen, zal ik er dan in slagen om die hoop gras in één week te reduceren?

Zijn er hier experts inzake grascomposteren?

woensdag 30 mei 2007 - 22:31
Spuddy
woensdag 30 mei 2007 - 23:13
Esem

Esem

Als je plaats hebt om je grasmaaisel dat je niet direct kan verwerken in je compost uit te strooien in een dun laagje en zo laten verdrogen.
Daarna kan je het verwerken onder je andere afval zonder dat het gaat verslijmen.
Ook kan je het gebruiken tussen je planten als mulg laag.
Ook weer in dunne beetjes aanbrengen zodat het verdroogd zonder dat het kan gaan verslijmen.
Gr Esem,
donderdag 31 mei 2007 - 02:23
annis

Annis

Ik strooi mijn grasmaaisel tussen de Rhododendrons als mulchlaag.

Annis
donderdag 31 mei 2007 - 02:29
jdcoster

Jdcoster

Of een mulchmaaier aanschaffen ... ?
Of ... bij gebrek aan geld (zou kunnen hé) de opvangzak verwijderen en het maaisel met de grashark samenharken. Je zult zien dat er lang niet zoveel overblijft. De rest blijft tussen het gras liggen en fungeert als bemesting. Het zal wel nodig zijn iets vaker te maaien om kort maaisel te verkrijgen dat makkelijk inharkt. De extra tijd die je daarvoor nodig hebt zal vergelijkbaar zijn met de tijd die je verliest met het wegbrengen zoals nu.

donderdag 31 mei 2007 - 02:38
Plantadvies

Plantadvies

Of gewoon laten liggen op je grasveld. Ik maai al jaren op een boederij het gras. Het is zo`n half voetbalveld groot. Natuurlijk niet maaien als het gras erg lang is, dan stikt het. Maar het is prima humus. Ik maai het nu om de vier dagen en laat het dus rustig liggen.
donderdag 31 mei 2007 - 03:20
Esem

Tekst aangepast

Esem

Plantadvies een nadeel ervan is dat alles aan je laarzen blijft kleven.
En op een boerderij kan dat misschien wel maar in een siertuin is het niet altijd even prettig dat alles en overal gras maaisel ligt.
Gr Esem,
donderdag 31 mei 2007 - 17:54
Pieter

Pieter

Ik heb een klein stadstuintje en laat dan ook alles gewoon liggen. Als het allemaal mooi openligt is er na twee dagen niets meer van te zien (vogels, slakken, wormen, ...)
donderdag 31 mei 2007 - 22:40
bisschop

Bisschop

juni is de compost maand en er worden in de gemeentes info dagen georganiseerd.
Informeer is in de gemeente.
Ik gebruik het op leegliggende perselen, aan de kant van de weide om het gras tegen te houden.
Heb wel heeeel veel gras 10 m²
groetjes
vrijdag 1 juni 2007 - 05:56
brompie

Brompie

Als je genoeg ruimte hebt om gras tot hooi te laten worden kan je misschien een afspraak maken met iemand die konijnen of zoiets heeft voor in het hok en als ruwvoer, in de winkel betaal je veel euro's voor een pak hooi
Grt Brompie
zaterdag 2 juni 2007 - 01:21
Kwest

Kwest

Dag Koen,

Ik heb een mulchmaaier, voor ongeveer 450 m2 gazon. De maaier werkt prima en ik heb een volle groene grasmat. Zoals hierboven reeds aangehaald je moet wel iets vaker maaien. In deze periode is dat 2 maal per week. De opvangbak wordt enkel gebruikt als het gras echt lang geworden is: de eerste maaibeurt na de winter of als we terugkomen uit vakantie.
Om het gras goed te laten verteren, mest ik wel 2 maal per jaar met een organische meststof met enzymen, die verwerken het gras en zetten het om in voedingsstoffen. In de lente krijgt het gazon ook een portie kalk.

Groeten,

Kwest
woensdag 13 juni 2007 - 19:34
compostmeester

Tekst aangepast

Compostmeester

Ik heb ongeveer 200m2 gazon wat rond deze periode een volle kruiwagen grasmaaisel per week oplevert. Naast gazon zal mijn composthoop op termijn vooral haagscheersel van een beukenhaag, Thuya sparren en redelijk veel buxus gaan bevatten. Toch vermoed ik dat ik verre van genoeg droog materiaal heb om al het gras te composteren.

Is het eigenlijk wel mogelijk om zulke hoeveelheid grasmaaisel thuis te composteren? Stel dat ik ergens anders voldoende droog materiaal ga halen en mijn compostbak daar al voor de helft mee kan vullen, zal ik er dan in slagen om die hoop gras in één week te reduceren?

Dit schreef jij,welnu,als compostmeester kan ik je melden dat je een perfect mengsel hebt om gras te composteren,het loont altijd de moeite om zelf grasmaaisel zelf te composteren,doe je dit in een bak of hoop,werk je het beste zo:breng een laag bruin materiaal aan (vb. takjes,haagscheersel,ed)daarop breng je een laag van 15-20 cm gras aan,eventueel kan je er ook je ongekookt GFT afval onder mengen,vervolgens terug een laagje bruin materiaal,ga zo verder tot de bak of hoop vol is,na een jaar de zaak mengen,en na een paar maanden later is de compost klaar voor gebruik,als je onvoldoende bruin materiaal voor handen hebt,kan je dit vaak gratis verkrijgen op het containerpark Mulchmaaier is ook een goede optie,je kan ook gemaaid grasmaaisel gebruiken als mulchlaag in de groente of siertuin,dit bespaart je werk op wieden,harken en water geven.
Meer tips?Bezoek mijn blog over het composteren,klik op de onderste link hieronder,naast dit item vind je er ook interessante uitleg over composteren en het gebruik ervan.
Veel plezier,
http://www.bloggen.be/compostmeester/
http://www.bloggen.be/compostmeester2/
vrijdag 15 juni 2007 - 00:14
Bartje22

Bartje22

Hoi,

Ik strooi het gemaaide gras altijd tussen de planten en bomen als bemesting (mulchen) maar doe dit niet te dik, want dan gaat het een beetje stinken.


Gr. Bart
zaterdag 23 juni 2007 - 15:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon