menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Gerarium (ooievaarsbek) als bodembedekker lijkt stuk te gaan

Ga naar meest recente reactie

zonne-bloempje

Zonne-bloempje

Hallo

Wij hebben 2 jaar geleden in onze tuin gerariums (ooievaarsbek) geplant als bodembedekker. Nu 2 jaar later is het nog steeds niet mooi toe gegroeid. Integendeel er lijkt helemaal geen vooruitgang te zijn en de zomer dat gepasseerd is leek het alsof er plantjes echt stuk gegaan zijn. Zou het kunnen dat er niet genoeg plantjes geplant waren zodat het voor de plantjes moeilijker was om toe te groeien waardoor deze stuk zijn gegaan?
Nu twijfelen we of we gewoon een heel deel extra gerariums zouden kopen en alles echt goed vol planten?
Of zouden we toch maar voor een andere bodembedekker kiezen? (en welke raden jullie dan aan?)
De plantjes staan alleen in een border en er grenzen geen andere bloemen aan.
dinsdag 21 februari 2017 - 09:49
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Als de Geraniums het niet goed doen op die plaats is het geen goed idee om er nog meer bij te planten.

Welke andere aan te raden, er zijn er teveel om te kiezen, dat moet je zelf doen, maar eerst zou je moeten weten waarom die Geraniums wegkwijnen.
dinsdag 21 februari 2017 - 09:54
zonne-bloempje

Zonne-bloempje

Op welke manier zou ik daar kunnen achter komen?
Ze zijn geplant geweest in overleg met een tuinarchitect en hij heeft van onze grond ook een bodemstaal genomen dus daar zal het probleem niet zijn denk ik.
We hebben wel enorm veel last gehad van klavers dat er altijd maar tussen groeiden maar telkens we dit zagen hebben we netjes het onkruid verwijderd.
dinsdag 21 februari 2017 - 09:58
minouke

Minouke

Welke Geranium is het?
dinsdag 21 februari 2017 - 10:07
Polplastron

Polplastron

Welke Geranium het is, is inderdaad erg belangrijk. Er zijn een heleboel soorten en variëteiten en ze vragen niet allemaal dezelfde standplaats en ook niet alle soorten zijn geschikt om de bodem goed te bedekken.

Neem gerust eens een foto en post hem hier op het forum, dan weten we meteen in welke richting we moeten denken.

Groeten,

Pol
dinsdag 21 februari 2017 - 12:31
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Ik vermoed dat het gaat om Geranium macrorrhizum.

Hoe is de standplaats? Zon, halfschaduw, of schaduw?

Mijn ervaring is dat deze tuingeranium niet zo houdt van de brandende zomerzon. Als de grond dan ook nog eens droog is dan zie je plant lijden.

Verder moet je bij veel tuingeraniums bedacht zijn op de larven van de taxuskever. Die vreten aan de wortels en bij een ernstige infestatie kun je de planten soms zo uit de grond trekken.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 21 februari 2017 - 21:25
Polplastron

Polplastron

Ik vermoed dat het gaat om Geranium macrorrhizum.


Dat is inderdaad een Geranium die vaak wordt aangeplant als bodembedekker, maar het zou evengoed G. cantabrigiense of een cultivar hiervan kunnen zijn of ... het zou ook kunnen dat de tuinarchitect zijn/haar planten niet kende en bijvoorbeeld G. cinereum o.i.d. heeft aangeplant en dat ... groeit helaas nooit dicht als bodembedekker ...

Een foto zou dus welkom zijn en al de rest lijkt me, beredeneerd, giswerk.

Groetjes,
Pol
woensdag 22 februari 2017 - 08:57
zonne-bloempje

Zonne-bloempje

Hallo

Het is ooievaarsbek ''white Ness'' dat aangeplant is geweest. In de zomer staat deze 's morgens in de schaduw maar vanaf 11 uur staat deze in de volle zon voor de rest van de dag.
Ik heb er ook nog een foto bijgezet. Wel even bijvermelden dat we nog geen tijd gehad hebben om de voorjaarssnoei en opkuis van de tuin te doen! Maar toch vind ik dat de planten er wat poovertjes uitzien en verre van toegegroeid. Ik veronderstel dat dit na 2 jaar toch wel stilletjes aan mocht toe gegroeid zijn... Daarom dat we twijfelen of het de moeite is om toch nog van deze soort extra bij te kopen of gewoon investeren in een nieuwe bodembedekker.

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 23 februari 2017 - 13:06
minouke

Minouke

In de winter zijn die hier ook zo kaal, dus is dat wel normaal.
Maar de volle middagzon, op droge grond is wel iets dat ze niet verdragen.
En om bodembedekkers sneller te laten toegroeien kan je bvb ook de planten delen en weer uitplanten.


donderdag 23 februari 2017 - 13:52
zonne-bloempje

Zonne-bloempje

Ok bedankt voor de tip
Is dit de goede periode om de geranium te delen? Als ik dit doe waar moet ik dan op letten?
Onze bodem is kleigrond.
donderdag 23 februari 2017 - 14:10
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Ik zou wachten tot in maart/april. Vergeet niet goed te begieten na het planten zodat de aarde zich goed tussen de wortels zet.
Moest je compost hebben kan je dit dan ook met de grond mengen. Dat gaat de kleigrond verlichten.
donderdag 23 februari 2017 - 14:22
satomi

Satomi

En eventueel kan je ook met basaltmeel werken om die kleigrond te verbeteren. Werkt uitstekend. Gewoon lichtjes door de grond spitten.
donderdag 23 februari 2017 - 15:57
zonne-bloempje

Zonne-bloempje

Bedankt voor het advies!
Ik ga binnen een paar weken proberen ze te delen en ik denk dat ik er ook een paar ga bijkopen zodat ze hopelijk deze keer wel mooi toegroeien!
woensdag 1 maart 2017 - 09:53
zonne-bloempje

Tekst aangepast

Zonne-bloempje

ik heb alles een beetje proper gemaakt , onkruid er uit enzo. Ik wou toch nog even een foto plaatsen want nu heb je een beter zicht wat er eigenlijk maar over blijft.
Na 2 jaar zou dit toch wel beter mogen toe gegroeid zijn? Of is dit normaal?
Zou het ook een goed idee zijn er wat meststoffen op te gooien? Zo ja , zijn er die jullie kunnen aanraden? Of enkel het basaltmeel en de compost?

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 5 maart 2017 - 19:50
satomi

Satomi

Hoe ver heb je ze om te beginnen van elkaar gezet? Normaal gesproken houd je zo'n 30 cm tussen de planten vanuit het hart van de plant gezien.
Dan moet je er ook rekening mee houden dat vaste planten er ongeveer 3 jaar over doen om mooi aaneengesloten te raken.
Zitten de groeiomstandigheden niet mee, zoals vorig jaar, dan duurt het waarschijnlijk nog een seizoen langer. Uitdroging doet ook geen goed. Ik zeg niet dat dat gebeurd is, maar het zijn wel dingen waardoor zo'n groep nog niet gesloten is.
maandag 6 maart 2017 - 15:24
seadreamer

Seadreamer

Mijn ooievaarsbek rosanne schiet op, veel te dunne lange stengels en vallen nu uiteen, wat nu?
woensdag 30 mei 2018 - 16:50
Tuinprins

Tuinprins

Niets!

De dunne lange ranken zijn kenmerkend voor Rozanne. Zou je die afknippen dan knip je ook de bloemen weg. Eventueel zou je de ranken iets kunnen inkorten. Dat openvallen ligt een beetje aan het feit dat planten de afgelopen weken zeer hard zijn gegegroeid en daardoor wat slap zijn. Bij Rozanne zie je vaak dat het gat wordt opgevuld door blad wat vanuit het hart van de plant groeit.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 30 mei 2018 - 17:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon