menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mulchen jong gezaaid gras

Ga naar meest recente reactie

PaulusDB

PaulusDB

Hallo,

Eerst en vooral wil ik mij even voorstellen. Ik heb niet echt groene vingers tot
op heden. Wij gaan binnenkort verhuizen naar onze nieuwe woonst met een tuintje.
Momenteel wonen we op een appartement langs een grote steenweg dus geen tuin.
Wij hebben daar nieuw gras gezaaid en dit is goed aan het groeien mijn vader
heeft het reeds een eerste keer afgereden met de opvangbak. Nu wil ik het in de toekomst
afrijden zonder opvangbak zodat het extra voeding krijgt en ik hoop op die manier een
rijkere bodem te krijgen waar ik eventueel later een klein stukje van zou gebruiken voor wat
kruiden en eventueel wat eenvoudige groenten. Mijn vader beweerd echter dat ik dit
beter nog niet zou doen want dat ik het gras ga verstikken...

Kunnen jullie mij verder helpen alvast bedantk
vrijdag 12 juni 2015 - 09:39
Polplastron

Polplastron

Maaien met een gewone grasmaaier zonder opvangbak is zeker geen goed idee; het gras blijft te grof en zal in plakken blijven liggen en inderdaad de groei van het gras belemmeren.

Mulchmaaien doe je volgens mij best met een echter mulchmaaier die het gras redelijk fijn maalt. Het schijnt heel wat voordelen te hebben. Een gekend nadeel schijnt wel te zijn dat men hoger gras niet gemaaid krijgt met zo'n mulchmaaier.

Zelf heb ik echter geen ervaring met mulchmaaien. Bij mij gaat er gewoon jaarlijks een dun laagje compost op het gazonnetje en dat doet het erg goed.

Groeten,

Pol
vrijdag 12 juni 2015 - 09:47
Plantadvies

Plantadvies

Als het zo heet is, dan is gras maaien sowieso niet goed. Het korte gras gaat daardoor alleen maar verbranden. Gemaaid gras is voeding voor het gazon. Daarom kun je kort grasmaaisel laten liggen na een maaibeurt. Let wel: laat alleen kort grasmaaisel liggen, maar verwijder grashopen en takken.
vrijdag 12 juni 2015 - 21:25
leerling

Leerling

Welkom, PaulusDB. (= Paulus De Boskabouter?)

Zelf hebben we momenteel ook jong gras. We hebben voor ecogras gekozen dat trager zou groeien en dus minder dikwijls gemaaid zou moeten worden.

We hebben vanavond (in de tevergeefse hoop dat de beloofde onweders hier ook wat water zouden achterlaten) voor de derde keer in zowat 10 dagen gemulchmaaid met de mulcher voorlopig nog op de hoogste stand. Hier en daar ligt het maaisel in plakken bij elkaar. Dat vegen we bij elkaar en leggen het onder de haag als mulch.

Zoals je vader, Pol en Plantadvies al aangaven is maaien met een gewone grasmachine zonder bak geen goed idee, omdat het maaisel niet fijn genoeg is.

Nog even meegeven dat niet alle kruiden van een rijkere grond houden.
En dat een mulchmaaier wat mij betreft ook 1 groot nadeel heeft. Toen we nog een gewone grasmachine hadden, gebruikte ik het maaisel als mulch onder hagen en struiken, of op platsen waar we onkruid wilden onderdrukken (onder aardbeiplantjes, op de paadjes tussen de bedden in de moestuin, op een stuk grond waar ik weer wat anders wilde dan gras...)
Wat mij betreft is het enige voordeel van een mulchmaaier dat je sneller klaar bent met maaien.

vrijdag 12 juni 2015 - 23:34
Wannus

Wannus

Mulchmaaien biedt vele voordelen , maar bij een jong gazon zou ik wachten
tot het gras goed dichtgegroeid is . Het maaisel moet tussen de grassprietjes
vallen zodat je er niets van ziet liggen . Zoals hierboven al vermeld mag het
gras niet lang zijn . Het is dan misschien beter tweemaal per week te
mulchmaaien . Maar volgens ik eens ben ingelicht is het toch niet aan te
raden altijd te mulchen op het zelfde gazon , beter af en toe eens .
Voornamelijk als je het maaisel hier en daar ziet liggen . Af en toe wat
maaisel op de composthoop versnelt het composteren , maar gebruiken
als mulch in de borders enz..... vind ik nietes . Het vormt een grote koek
en heeft de kleur van stro of hooi . Grasmaaisel zie ik niet graag liggen .
zaterdag 13 juni 2015 - 08:32
pplakke

Pplakke

groeit jou gras nog leerling?
want ik had hier eens foto's gezien van jou tuin dacht ik.
en dat leek serieus opgehoogd .
en dat met zandgrond en weeral een droog jaar.
zaterdag 13 juni 2015 - 11:23
leerling

Leerling

@Wannus

Dat grasmulch legden we 2 tot (op de paadjes) maximaal 5 cm dik. Als je het dikker strooit dan koekt het inderdaad. Maar zo verdween het heel snel. Na twee weken zag je er meestal niets meer van. ('t Was daar een leembodem.)

@pplakke

We zitten op 't hoogste punt van de straat op zandbodem, dus ja, het is hier heel droog. Zelfs in de 1,5m diepe gracht blijft geen druppel staan. Nadat het gras gezaaid begon te kiemen hebben we noodgedongen een paar keer de tuinslang bovengehaald. Ook voor de jonge haag, die we door omstandigheden pas in het late voorjaar hebben kunnen planten.
Als het hier vandaag ook niet regent zullen we dat vanavond weer moeten doen.

Maar het gras groeit dus nog.

Onkruid nog veel meer. Vooral melde, perzikkruid, varkensgras, distels en iets wat op loopkamille lijkt hebben het hier momenteel naar hun zin. Robinia en Amerikaanse vogelkers proberen hardnekkig ook terug terrein te veroveren.
Droog is duidelijk niet hetzelfde als onvruchtbaar.
zaterdag 13 juni 2015 - 13:24
PaulusDB

PaulusDB

Bedankt voor de info. Ik ben ondertussen overgegaan tot het aanschaffen van een mulchmaaier.
Ik heb het gras reeds een eerste keer afgereden met gebruik van deze functie gras viel mooi tussen de overige sprieten. Het wel nog last van redelijk wat onkruid. ik probeer dit zoveel mogelijk
met de hand uit te trekken. Ik ga hiervoor een tooltje kopen om zoveel mogelijk de wortel mee te hebben.
woensdag 24 juni 2015 - 14:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon