menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Oude aarde vs nieuwe aarde

Ga naar meest recente reactie

princenrojb

Princenrojb

Beste mensen,

Ik heb zopas de aarde waar mijn terras moet komen uitgegraven en zou deze + nog een 30tal cm meer voor de rest van de tuin willen afvoeren omdat deze niet echt vruchtbaar lijkt en vol met stenen ligt.
Daarnaa zou ik mooie aarde vermengd met compost terug aanvoeren.

Lijkt dit ee goed idee?

Mvg
zaterdag 25 april 2015 - 10:30
deHaan

DeHaan

Gewoon de grond die er is gebruiken.
Meng er compost door elk jaar.
zaterdag 25 april 2015 - 11:57
princenrojb

Princenrojb

Beste,

Alvast bedankt voor het antwoord, maar ook al lijkt me dit de simpelste en goedkoopste oplossing toch heb ik zo'n gevoel dat de grond die hier ligt daarvoor niet geschikt is. Ligt al lang braak, veel stenen en afval in gesmeten door bouwvakkers tijdens het biuwen van de woning ed..voor zo'n 500euro kan ik alles afvoeren en terug mooie aarde aarde aanvoeren..Is dit voor op lange termijn gee betere oplossing?
zaterdag 25 april 2015 - 13:10
zuurtje

Zuurtje

Hoe groot is de oppervlakte dan? 500 euro, daar kan je een mooie tuin van beplanten. Mouwen opstropen, en puinruimen
Al lang braakliggend terrein kan nog verrassingen voortbrengen qua planten.
zaterdag 25 april 2015 - 14:06
deHaan

DeHaan

Je haalt de stenen en afval weg en je houd goede grond over.
Daarna goed diep losmaken, 3 steek diep spitten.
Door de bovengrond compost mengen.
zaterdag 25 april 2015 - 15:29
princenrojb

Princenrojb

Dit was ik aanvankelyk ook van plan, maar waar ik woon is het zware kleigrond. Voor men terras heb ik zo alles met de hand uitgespit en ik moet zeggen, erg moeilyk, een echt beestenwerk.

Echt geen andere oplossing iemand?

zondag 26 april 2015 - 09:26
Arico

Arico

Als je er met een graver aan kunt des te beter. Wij hebben ook zware klei en alles met de hand moeten afgraven en in emmerkes afvoeren, gewoon omdat we niet met machines bij de tuin kunnen. En als je er echt van overtuigd bent dat die toplaag weg moet, dan doe je dat toch gewoon
zondag 26 april 2015 - 12:27
deHaan

DeHaan

Ook bij zware kleigrond blijf ik bij mijn advies.
Kleigrond is trouwens heel goede grond.
Nadeel, werkt niet echt prettig.
zondag 26 april 2015 - 12:37
Arico

Arico

Zoals hierboven opgemerkt, kleigrond heeft zijn voordelen: klei is een potentieel zeer vruchtbare grond als het verbeterd wordt met compost. Ze houdt veel meer nutriënten vast dan zandgrond
zondag 26 april 2015 - 20:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon