menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welk bestrijdingsmiddel kan ik gebruiken

Ga naar meest recente reactie

Javamatic

Javamatic

Ik heb nogal wat veldbies in mijn gazon. Best een leuk plantje, maar toch zou ik het graag willen bestrijden. Misschien weet iemand een middel ?
Bijvoorkeur biologisch , maar elk ander gangbaar middel mag ook...


bijvoorbaat dank.

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 17 april 2015 - 20:13
deHaan

DeHaan

Met een mes wegsnijden.
vrijdag 17 april 2015 - 20:20
Javamatic

Javamatic

Dank voor de suggestie. Echter dit komt dan wel neer op nogal wat handenarbeid...,
eigenlijk ben ik op zoek naar een wat minder tijdrovende manier ....
vrijdag 17 april 2015 - 21:25
Tuinman65

Tuinman65

En jammer genoeg bestaat die niet.
Leo
vrijdag 17 april 2015 - 23:12
Esem

Esem

Het gif dood niet alleen de veldbies maar ook andere nuttige insecten.
Even stof tot nadenken.

Een mens wil het toch altijd wel makkelijk hé.
Tuinieren is nu eenmaal bezig zijn en niet de makkelijkste en ongezonde weg kiezen.

Gr Eddy
zaterdag 18 april 2015 - 17:26
Javamatic

Javamatic

Heel verstandig Eddy.En ik ben echt wel alternatief aan het tuinieren. Echt alles met de hand. Echter , de handmethode heb ik vorig jaar ook al uitgevoerd. Met als gevolg dat het er dit jaar in grote getale terug is gekomen.
Het lijkt erop dat Veldbies sporen of zaden verspreidt zodra het weggenomen wordt. Het is dus dweilen met de kraan open. En aangezien ik nog niet met pensioen ben.....

Er zijn bovendien ook onkruidbestrijders in de handel die de beestjes niet doden en het milieu toch sparen. ...maar welke.....?
zaterdag 18 april 2015 - 22:18
jdcoster

Jdcoster

Er zijn bovendien ook onkruidbestrijders in de handel die de beestjes niet doden en het milieu toch sparen. ...maar welke.....?
Wat men de gemakzuchtige mens toch allemaal wijs gemaakt heeft.
zondag 19 april 2015 - 08:38
Javamatic

Javamatic

Misschien heeft er iemand ook nog een realistisch antwoord ?

Hoe worden sportvelden bv onderhouden ? Moeten we dan ook nog alle sportvelden gaan verbieden ?

Er zijn wel degelijk onkruidbestrijdingsmiddelen die het leefmilieu niet of nauwelijks schaden. Belangrijk hierin is vaak de concentratie van de stof
die je hiervoor gebruikt ( de zg. MAC-waarden).

Ons dagelijks milieu staat onder een voortdurende bedreiging van allerlei giftige stoffen. Alleen al de lucht die wij dagelijks inademen bevat een boeket aan allerlei giftige stoffen. Het gaat erom dat we de MAC-waarden hiervan niet overschrijden. Vergeet hierbij niet dat ook ons lichaam een chemische fabriek is.

Het is dus ook van groot belang dat we de voorschriften van het bestrijdingsmiddel goed opvolgen. Dan is er niets aan de hand.

zondag 19 april 2015 - 09:20
Javamatic

Javamatic

In dit kader valt te denken aan bv de combinatieteeld van groenten.

Door groenten of andere planten te combineren met planten die een bepaalde geur of stof verspreiden kan je hiermee een positieve werking bewerkstelligen.

vb ; Tagetes (afrikaantje), duizendblad (Achillea).

zie ook ; URL GEBLOKKEERD


Misschien bestaat er zo ook een plantje of milieu waar Veldbies zich minder prettig voelt.
zondag 19 april 2015 - 09:34
jdcoster

Jdcoster

Het enige realistische antwoord is wegsnijden of er uit spitten, maar dat vindt u teveel arbeid.
Als u de ervaren tuiniers niet gelooft, blijf dan maar dromen van wondermiddelen en toverstokjes.
zondag 19 april 2015 - 09:58
Rowie

Rowie

Veldbies groeit goed op lichtzure voedselarme gazons....bekalken, mesten en regelmatig maaien zal al deels het probleem oplossen. En helaas is inderdaad uitsteken de beste bestrijding; de meeste onkruidverdelgers voor gazons (Bayer heeft een ruime selectie, Bofix is een "goed" merk) bestrijden tweezaadlobbig onkruid en doen vermoedelijk weinig tegen veldbies....succes
zondag 19 april 2015 - 10:28
Javamatic

Javamatic

Voor kleine oppervlakken is uitsteken of wegsnijden inderdaad de beste oplossing. Maar niet voor grote oppervlakken. Daarvoor is het veel te arbeidsintensief.

Uiteraard kunnen we ook elk jaar opnieuw inzaaien.....
Je kunt wel raden waarom dit in de praktijk vrijwel niet gebeurd...

Nogmaals ; sportvelden , parken etc. worden ook met bestrijdingsmiddelen behandeld. Zolang we ons netjes houden aan de voorschriften heeft het geen nadelig effect voor ons leefmilieu. Daar komt nog bij dat we (gelukkig) ook nog enige bescherming genieten via onze wetgeving.
zondag 19 april 2015 - 13:22
Polplastron

Polplastron

Zolang we ons netjes houden aan de voorschriften heeft het geen nadelig effect voor ons leefmilieu.

Er zijn ontzettend veel studies die de gevolgen van bestrijdingsmiddelen aantonen en het merendeel daarvan is zeker niet zo positief als jij het hier voorstelt: heel wat stoffen in bestrijdingsmiddelen tasten het milieu niet op korte termijn aan; ze stapelen zich op en geven op langere termijn problemen. Wie bewuste keuzes maakt, kan het gebruik van deze stoffen in de privé-tuin eigenlijk moeilijk verantwoorden. De voordelen voor de mens liggen enkel in het gebruiksgemak, de nadelen voor iedereen zijn echter veel groter alleen is het jammer dat deze niet zo snel zichtbaar zijn.

Groeten,

Pol
zondag 19 april 2015 - 16:08
Boerke

Boerke

Javamatic, in mijn jeugdjaren heb ik nog voetbalvelden gemaaid. Ik heb (waar ik maaide) nooit bestrijdingsmiddelen gezien. Het gras werd soms tot twee maal toe per week gemaaid en daardoor had de rest geen tijd om te groeien. Na een match werd er steeds 'gebold' met een rol om alles effen te maken .Woensdag werd er steeds begonnen met te maaien en zaterdags keken we alles nog eens na of er nog is moest gemaaid worden.
In de zomermaanden als er minder gemaaid werd, omdat er geen competitie was, kwam hier en daar iets anders te voorschijn . In die periode werden de kale plekken ook onder handen genomen . En vanaf er weer regelmatig gemaaid werd kreeg je een mooie grasmat.

Verder kan ik aan de reacties hierboven niet veel toevoegen .
zondag 19 april 2015 - 20:22
Patrikc

Patrikc

Nogmaals ; sportvelden , parken etc. worden ook met bestrijdingsmiddelen behandeld.

U bent misschien niet goed op de hoogte, sinds dit jaar is het gebruik van pesticiden in de openbare ruimte verboden.

Waarom zou je gif strooien in de tuin en de omgeving waar je zelf en personen die je dierbaar zijn in rondlopen ?
maandag 20 april 2015 - 12:38
Javamatic

Javamatic

Allen dank voor jullie reactie's. Echter ik bezoek elke week het plaatselijke sportpark en wat mij daar altijd opvalt is dat er alleen mos en onkruit groeit buiten de belijning. Wanneer ze geen bestrijdingsmiddelen gebruiken kunnen ze het elk jaar opnieuw inzaaien. Dat is veel te arbeidsintensief , en ook voor een amateur voetbalclubje geldt ; tijd = geld.
Ze zullen dus iets gebruiken wat het milieu niet of nauwelijks schaadt.

Hetzelfde geldt voor de toeristische en agrarische sector.

U schrijft dat sinds dit jaar pesticiden verboden zijn, toch zijn deze nog in de gebruikelijke winkels verkrijgbaar. ik zie zelfs roundup nog gewoon verkrijgbaar in de detailhandel.

Ik ben zeker geen voorstander van pesticiden. En het is ook goed dat er een ontmoedigingsbeleid gevoerd wordt. Een schoon en duurzaam milieu is van essentieel belang voor ons en onze volgelingen. Wat mij betreft krijgt het milieu een hogere prioriteit toebedeeld dan economische groei.

De pesticiden die we nu gebruiken zijn al veel minder schadelijk dan die we 10 jaar geleden gebruikten. Wat we nodig hebben is een sterke overheid die ons een strenge maar ook werkbare wet voorschrijft. Ik ben er zeker ook voorstander van dat wij daar een progressieve rol in spelen.

Het is niet realistisch om alle pesticiden van het van het ene naar het andere jaar plotseling naar nul terug te brengen. Dit zal een geleidelijk proces zijn.
Er wordt wel degelijk vooruitgang geboekt, maar we zijn er inderdaad nog lang niet.

We moeten het ook allemaal in een wat breeder perspectief zien. Je kunt bv geen pesticiden gebruiken omdat dat verboden is.....echter , bv. autogebruik wordt geen haarbreed in de weg gelegd in onze samenleving.Sterker nog ; autogebruik wordt zelfs aangemoedigd. Zoals we allemaal weten heeft ook ons autogebruik een negatief effect op tenslotte ons leefmilieu.

Je kunt dus van onkruid wieden een dagtaak maken, als we dan vervolgens met de auto een brood gaan halen bij de bakker op de hoek We kunnen dan net zo goed bewust en met mate pesticiden gebruiken en vervolgens te voet naar de bakker.......
donderdag 23 april 2015 - 10:56
Bombycilla

Bombycilla

En zo kunnen we al het kwaad bagataliseren , we kunnen gewoon alle gif gebruiken omdat we in een auto rijden . Ik doe beide gebruik geen gif in de tuin en loop naar de bakker.
donderdag 23 april 2015 - 11:46
Javamatic

Javamatic

Welja, ...zo lust ik er nog wel een.
Eerst fout citeren, en vervolgens doen alsof het allemaal door de ander komt...

Laten nou niet doen alsof we elkaars ecologisch footprint blind kunnen lezen....

Enige controle door de overheid zou overigens wel heel nuttig zijn.

Respect voor ons leefmilieu is belangrijk , echter respect voor je medemens ook...

Jammer dat ik dit laatste hier bij u niet aantref.
vrijdag 24 april 2015 - 11:04
jdcoster

Jdcoster

De regelgeving van de overheid waar u zich zo veilig bij voelt en volop vertrouwen in heeft komt er meestal maar wanneer er vastgesteld wordt daar er iets schadelijk is voor de volksgezondheid. Dan is het al te laat.
Mijn indruk is dat de chemische industrie vooral oog heeft voor het (hun) eigen economisch en commercieel belang.
De medemens en ons leefmilieu komt op de laatste plaats.
De rubriek tuinaanleg lijkt hier wel de rubriek van de gazonslaven geworden die met totale verachting voor alles wat natuurlijk is, enkel nood hebben aan verdelgings- en bestrijdingsmiddelen.
vrijdag 24 april 2015 - 16:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon