menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Planten om tegen noordmuur te zetten

Ga naar meest recente reactie

cvandervelpen

Cvandervelpen

Ik zoek nog een paar tips om een plantenbed tegen mijn noordmuur aan te leggen. De bedoeling is om de muur (die wit is) te breken tot op maximum 1.5 of 2m hoog.

Het plantenbed is 5mx1.5m en er ligt worteldoek en kiezels. Dit is bewust gekozen om de voorkant van het huis proper te houden. De planten moeten dus tussen de kiezels komen (+- 5cm). Veel zon gaan de planten er ook niet krijgen vrees ik. Enkel bij zonsopkomst en zonsondergang zullen ze wat zon krijgen. Indien het kan zou ik ook wat bladhoudende planten willen en de planten zouden goed winterhard moeten zijn (ik heb geen zin om planten in te pakken in de winter).

Alvast bedankt voor de tips.
woensdag 11 maart 2015 - 21:38
Patrikc

Patrikc

Hydrangea petiolaris
woensdag 11 maart 2015 - 21:49
renate67

Renate67

Inderdaad dat is klimhortensia, doet het prima tegen noordmuur, maar niet wintergroen.
Er zijn ook enkele klimrozen die het op het noorden wel doen. Ik heb ervaring met een gele en een knalroze (als je wil kan ik de namen opzoeken)
Renate
zaterdag 28 maart 2015 - 12:23
aronv

Aronv

Er is geen klimplant die kan wortelen in grote kiezelstenen.
Onder die 5 cm grind ligt een doek?
Als je een gat in het doek wilt knippen en er onder een klimplant wilt planten ben ik er zelfs nog niet zeker van dat dat kan.
Wortels hebben ook enigszins lucht nodig.
Mijn buurman heeft een hele fraaie passiebloem in zijn achtertuin op het noorden groeien. Doordat de plek mooi beschut is komt die ongeschonden de winter door. Als dat zou kunnen zou dat wel mooi zijn natuurlijk.
Denk er wel aan dat de passiebloem niet zelfhechtend is.
zaterdag 11 april 2015 - 00:23
Rowie

Rowie

Een vuurdoorn (pyracantha) laat zich goed leiden tegen een muur, is wintergroen, goed te snoeien, kan tegen een stootje en geeft (afhankelijk van de soort) rode, oranje of gele bessen na de bloei.
De scherpe stekels kunnen echter een nadeel zijn...
zaterdag 11 april 2015 - 15:14
cvandervelpen

Cvandervelpen

Bedankt voor de tips. Kan ik om het even wanneer nog planten?
vrijdag 8 mei 2015 - 15:12
peter2

Peter2

planten in pot kun je het jaar door planten.
Wel op letten dat ze niet uitdrogen.
vrijdag 8 mei 2015 - 15:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon