menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grondwerken

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Re.: http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=11&tid=57860

Tuinman65 schreef daar

Ik veronderstel dat hier ook weer de grote fout gemaakt is bij de aanleg.
Hopen grond te veel bij nieuwbouw, die afvoeren, over en weer rijden en dan wat laten gelijk trekken.
In het beste geval wordt er dan nog eens gefreesd om gemakkelijk te kunnen gelijk harken.


Hoe doe je dat dan wel goed?

Dit najaar willen we hier grondwerken laten uitvoeren (plaatsen van L-profielen tegen het afkalven van de grond). Daarvoor zou een strook van een ruime meter afgegraven worden en daarna teruggeplaatst. We zouden dan ook de grond wat meer laten nivelleren.
maandag 8 september 2014 - 01:25
pplakke

Pplakke

overal waar je rijd met zwaar gerief verhard je de grond .
oplossing diep losgraven met graafmachine + compost mengen .
gaat natuurlijk niet als er al bomen staan .
dus moet je nadenken zijn die prof. echt noodzakelijk ?
ik heb hier een hoogte verschil van 2M door een beek en de buur ligt lager.
staan bomen en kalft nooit verder af .
gras of struiken houden het ook wel vast.
zelfs naakte aarde die schuin ligt zal volgens mij ook niet zo snel wegspoelen.
prof. zijn eerder om plaats te winnen.
maandag 8 september 2014 - 16:03
Tuinman65

Tuinman65

Onder het topic "gazon omfrezen" heb ik geprobeerd om een en ander uit te leggen om tot een goed resultaat te komen.
Indien je niet manueel kan spitten, laat dit dan doen door een betrouwbare grondwerker die tijdens zijn spitwerk en er na niet meer over die gespitte grond gaat rijden. En doe die werken vooral niet wanneer de grond te nat is.
Tik bij de zoekfunctie links boven "gazon omfrezen in" en dan lees je wat meer.
Als er nog vragen zijn dan hoor ik het wel.
Leo

Misschien kan iemand de daar onnodige reacties verwijderen?
maandag 8 september 2014 - 23:20
leerling

Leerling

@pplakke

Ons 2 meter hoogteverschil ligt op 2 tot 5 meter van de achterkant van het huis en gaat vertikaal naar beneden. Niks schuins dus. De grond hier is zandgrond (ik vermoed dat jij leemgrond hebt?), is serieus ondergraven door woelratten/muizen en kalft (waarschijnlijk daardoor) wel degelijk af. Het is ons ook niet duidelijke in hoeverre de grond die 2 meter lager ligt in overstromingsgebied ligt. Vandaar dat we tot 2 à 3 meter links en rechts van het huis toch liever die profielen laten plaatsen.

De rest van de tuin is minder een probleem. Aan de rechtse kant is het verval niet zo groot en daar staan al bomen en struiken (vooral zomereik en vlier). Links (nog zo'n 8 meter tot aan het pand van de buur) zoeken we nog planten die mee de grond kunnen vasthouden. (Tips zijn welkom.)

@leo

Bedankt voor de verwijzing en de lange uitleg daar. Ik ga dat zeker opnemen met de firma die de grondwerken komt uitvoeren. Bedoeling was om (licht aflopend) te egaliseren met zwarte grond. Volstaat het om daar bovenop een laagje compost aan te brengen? Heb je tips om dat rugbesparend in te werken?
De grondwerken zullen waarschijnlijk in oktober/november uitgevoerd worden.
woensdag 10 september 2014 - 01:43
pplakke

Pplakke

hier is het zandleemgrond .
dat zal het verschil wel zijn dan.
dus eigenlijk is het huis 2m hoger gezet .
dan over 5 meter aangewerkt met aarde om het niveau verschil op te vangen .
die grond is droog omdat die hoog ligt vandaar dat diertjes er graag in schuilen.
op die manier kan zo een profiel van nut zijn .
woensdag 10 september 2014 - 16:03
leerling

Leerling

Volgens de buurvrouw zijn de huizen gebouwd op wat ooit de oude Netedijk was. 2 meter naar beneden zou een ruime eeuw geleden nog de Nete gestroomd hebben. Alleen begrijp ik dan niet waarom die boord dan zo loodrecht is.

Droog is het hier in elk geval. En dan wil de gemeente toch nog aan twee kanten van de straat grachten aanleggen "om het hemelwater af te voeren". Buiten de grachten die hier gebruikt worden om afvalwater op te vangen heb ik hier nog nooit een plasje water in een gracht zien staan en de afgelopen twee jaar heeft het toch al behoorlijk geregend. 't Is eigenlijk constant proberen zoveel mogelijk hemelwater op te vangen om - zeker de jonge - planten genoeg water te kunnen geven.
woensdag 10 september 2014 - 22:18
Tuinman65

Tuinman65

Je kan veel werk en je rug sparen door zwarte grond aan te kopen vermengd met compost.
Kost niet meer als zonder vermits compost goedkoper is dan zwarte grond.
Leverancier is Hugo Meeussen in Zandhoven, Tel : 03/484.48.14
Is wel niet echt dicht bij de deur maar apart grond en compost laten aanvoeren en dan nog eens (laten) inwerken?
Ik zou er toch eens over na denken.
Zorg er vooral voor bij de grondwerken dat zware machines NIET MEER over de gespitte grond rijden en blijf er liefst zelf bij wanneer ze bezig zijn.
Want grondwerkers durven wel eens foefelen
Leo
woensdag 10 september 2014 - 23:12
pplakke

Pplakke

ik heb hier een beek toe gedaan die stond altijd droog.
er liep enkel water als het onweerde.
nu loopt dat er ook nog maar dan in een spoor van een meter breed .
en heeft zich zelf gevormd als een brede goot maar niet diep meer.
zelfs toen hier een paar jeer geleden eens 60 liter viel op korte tijd .
en de straat in een stromende rivier veranderde.
die klinker vluchtheuvels kapot spoelde .
is er geen aarde los gespoeld dus zit wel goed vast.
zal daarvoor wel zijn dat ze een beek verkiezen .
is op die moment veel beter een riool putje verstropt dan snel .


donderdag 11 september 2014 - 07:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon