menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dikte compostlaag voor optimalisatie gazon

MaartenMi

MaartenMi

Simpele vraag, maar iets moeilijker antwoord gezien de (Internet)bronnen elkaar tegenspreken.

Hoe dik moet ik de toplaag leggen om mijn bestaand gazon te optimaliseren?

Gazon is 2 jaar oud, maar zitten met een verdichte bodem (nieuwbouw, aangevulde grond en captatienet warmtepomp). Vrachtwagens compost bij de aanleg hebben niet geheel gewerkt blijkbaar. Dus... Ondanks mesten blijft gras een schrale aanblik hebben, en ondanks maaien met opraap heb ik al redelijke viltlaag. Daarom zou ik dus compost willen strooien, in combinatie met hollepijpbeluchter.

Doel is dus dat ik de bodem luchtiger maak, en dat micro-organismen zorgen voor afbraak van de viltlaag, en op die manier de bodem extra verrijken. Of toch maar eerst verticuteren?

Sterk plan?

Klein detail is wel dat ik ca. 20 are pure gazon heb. Ga ik dus uit van een toplaag van 5 cm, dan zit ik met een bestelling fijne groencompost van 100 kuub. Buiten de prijs kost mij dat een ganse week om open te spreiden. Andere bronnen spreken van amper 5 liter per m2/0,5cm, dus dat kost mij dan "maar" 10 kuub compost, en een weekendje werk.

Ik zoek dus naar de gulden middenweg, maar wel eentje die resultaat zal hebben. Is 0,5 cm voldoende om effect te hebben?

Qua timing dat ik aan eind september?

Graag jullie advies.
maandag 4 augustus 2014 - 22:41
Tuinman65

Tuinman65

Vertel ons eerst eens welke grondbewerkingen je hebt uitgevoerd vooraleer te zaaien.
Leo
maandag 4 augustus 2014 - 23:21
MaartenMi

MaartenMi

Niets bijzonders eigenlijk.

Grond is redelijk verstoord door aanvullingen en ons captatienet (uitgraven en terug opvullen van ca. 400m2). Om dit op te vangen hebben ze dikke toplaag met compost voorzien (dikke 10 cm vermoed ik) en dit met rotoreg onder gewoeld. En dan na egaliseren ingezaaid.

Heb nu de indruk dat de grond terug is dichtgeslagen (effect van zware grondbewerkingsmachines in combinatie met oppervlakkige grondbewerking door rotoreg?) , waardoor er nog weinig lucht (en leven) aan het gras kan. Bemesten geeft tijdelijk effect, maar 3x/ jaar zulke oppervlaktes bemesten is prijzige bezigheid...
maandag 4 augustus 2014 - 23:41
Tuinman65

Tuinman65

Uit wat ik lees kan ik besluiten dat je grond kapot gereden is en de structuur dus om zeep.
Een rotoreg is een mooie uitvinding maar weinig mensen kunnen daar fatsoenlijk mee werken.
Dat valt niet meer te herstellen en compost aanvoeren heeft totaal geen zin.
Heel vaak beluchten met holle pijpen kan iets helpen en ja toch wel 3 x per jaar bemesten. Met wat bemest je?
Dat is ook nodig op goed aangelegde gazons.
Tracht ook eens de Ph van de grond te meten.
Ik vrees dat je met een moeilijk oplosbaar probleem zit en daarom hamer ik zo vaak op het nut van een goede grondbewerking.
Leo
dinsdag 5 augustus 2014 - 23:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon