menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Moestuin na gazonaanleg

Ga naar meest recente reactie

Gunsmoke007

Gunsmoke007

Hey Tuinliefhebbers, ik zit met volgende vraag.

Rond maart - april gaat de grondwerker gans onze tuin nivelleren en inzaaien met gras. Na 4tal weekjes hoop ik een schoon groen tapijtje te hebben.

Is het dan nog mogelijk om pas daarna te beginnen met het aanleggen van een beginnende moestuin?

Ik zou dan gewoon 6 stukken omsteken in het gras en werken met een doorschuifsysteem elk jaar schuif ik de groenten een vak op.

Is mijn eerste keer dat ik aan zo'n project zou beginnen en momenteel ken ik er eerlijk gezegd nog niets van

Alle hulp en advies is dus zeker welkom.

Groeten
Joris
zondag 2 februari 2014 - 12:10
Tuinman65

Tuinman65

Wat gaat die grondwerker precies doen?
Alleen maar nivelleren en gras zaaien?
Is er voorafgaand grondwerk gedaan?
Leo
zondag 2 februari 2014 - 23:42
Gunsmoke007

Gunsmoke007

Die gaat idd alleen nivelleren en gazon zaaien. De grond is altijd landbouwgrond geweest en bij onze buren hebben ze ook gewoon op dezelfde manier gewerkt.

Zou dus zeker moeten volstaan.
maandag 3 februari 2014 - 08:14
Figo

Figo

Als die grondwerker alles genivelleerd heeft moet hij op het stuk moestuin toch geen gras meezaaien? ? daar kan jij toch direct op beginnen met je tuin ? ?
E hoe bedoel je "6 stroken" en "elk jaar opschuiven " ? ?

Je hebt waarschijnlijk een "4-slagsysteem" voor ogen ? ?
Daar kan je hier uitleg over vinden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vruchtwisseling

Op de site van de VELT kan je ook info vinden.

maandag 3 februari 2014 - 09:23
Gunsmoke007

Gunsmoke007

Het gaat om een vrij groot stuk grond, word met traktor gedaan, dus zo'n bedden niet inzaaien das bijna onmogelijk dan. Gaat veel sneller om gewoon alles in te zaaien en daarna gewoon ff om te steken.

Het is idd hetzelfde als een 4-slagsysteem, dit om geen bodemziektes te kunnen krijgen. Heb dit eens gezien op tv en zag er mij wel goed uit.
Ik heb dan ook de mogelijkheid om klein te beginnen en later indien nodig uit te breiden.

Alleen heb ik dus nog geen antwoord op mijn vraag gekregen. Is het nog mogelijk om pas te beginnen met de moestuin rond eind april?
maandag 3 februari 2014 - 13:09
Figo

Figo

Ja, je kan beginnen op gelijk welk ogenblik van het jaar...

Ik zie niet in waarom je met "stroken " wil werken, laat gewoon die moestuin uit 1 stuk, en verdeel hem in 4 dmv bijv. dallen of betonplaten-weg.
maandag 3 februari 2014 - 13:36
Tuinman65

Tuinman65

Als vraagsteller het goed vindt dat men met een tractor die grond gaat nivelleren dan is dat zijn goed recht.
Ik zou een grondwerker die dat voorstelt heel ver weg jagen.
Die rijdt je grond onvermijdelijk veel te vast (hard) en bij wat te veel vocht in die grond helpt hij ook nog de structuur helemaal om zeep.
Goed grondwerk in een tuin is als een goede fundering voor een gebouw.
Leo
maandag 3 februari 2014 - 23:19
Gunsmoke007

Gunsmoke007

Hoe gaat ge dan een stuk grond van 1200m² gelijktrekken? met een spade?

Dat het nu persé met een tractor is weet ik ook niet, ze leggen al jaren en jaren gazons aan dus ik neem aan dat ze wel weten wat ze doen... heb ook al resultaten gezien en die zijn zeker niet slecht te noemen.

Ipv te zeggen wat NIET mag kan je ook raad geven wat WEL mag. Zou ik veel meer mee zijn eerlijk gezegd.
woensdag 5 februari 2014 - 08:02
Figo

Figo

Je vroeg "hulp en advies"...
We hebben dat naar beste vermogen gegeven...
JIJ mag ermee doen wat je wil...
woensdag 5 februari 2014 - 08:12
Gunsmoke007

Gunsmoke007

met jouw advies ben ik idd iets.

Maar een reden zeggen waarom je iets niet zou mogen doen of toelaten is altijd wel handig, stel dat die grondwerker hier staat met een tractor, en ik weet waarom het niet mag, dan kan ik hem dit ook afraden met een reden en vragen of het ook anders kan.

Maargoed het belangrijkste weet ik nu. Alvast bedankt
woensdag 5 februari 2014 - 08:25
Figo

Figo

Als je 1200 meter gelijk wil maken kan dat ook met een tuinfrees...en een hark...
Doe ik hier ook zo...en dat is hier nog wel een beetje groter, en zeker ongelijker, gezien wat we hier allemaal gedaan hebben van nivelleren en putten steken.
Een tractor weegt zo zwaar dat de grond - en vooral de onderliggende lagen- zo vast aangedrukt worden, dat een waterondoordringbare korst ontstaat. En waterstagnering is niet goed voor wat erboven moet groeien...

Een mooi groen gazonnetje ga je met zaad nooit op 4 weken hebben, dan moet je gazonrollen leggen...

En hoe groot dacht je de "moestuin" in totaal te maken ? ?
Als je een voldoende hoeveelheid groenten wil kweken voor een gezin van 2 à 4 personen, vergeet dan maar direct de sprookjes van de "1-vierkante meter moestuin"..

Als ik voorstel die 4 stroken (in feite: 4 kwadranten...) van een vierslagsysteem aan elkaar vast te maken, heeft dat een practische reden: het bewerkt veel makkelijker...

Heb je al eens gaan kijken bij wat "ouderen" die daar in de buurt een moestuin hebben ? ?
Daar ga je direct veel wijzer van worden...

woensdag 5 februari 2014 - 09:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon