menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bloemen en onkruid

Ga naar meest recente reactie

Tarragon

Tarragon

Sinds afgelopen winter heb ik een volkstuin.
Een mooi lapje grond, maar dit jaar was het onkruid niet te doen.

Ik vermoed sterk dat de grond van één of andere berm is afgegraven. Hij zal tjokvol zaad zitten.

Omspitten helpt niet, dan wordt gewoon boven gegraven wat dieper ligt.
Schoffelen zelfde probleem.
Zelfs uittrekken is niet genoeg.

Nu zag ik een aanbod voor bloemenzaad voor bijen en / of voor vlinders.
Wat ik mij afvraag is in hoeverre het zin heeft om zulk zaad te kopen, en hoe ik dan best tewerk ga?

Spit in volgende lente toch weer om, wetende dat er niet minder onkruid gaat komen?
Of strooi ik mijn bloemenzaad gewoonweg zo op de grond en hoop dat de bloemen tussen het onkruid toch nog boven geraken en groeien?

Graag jullie advies.
Welbedankt op voorhand.
woensdag 25 september 2013 - 20:39
vloeiende

Vloeiende

Ik heb geen idee van de grootte van uw lapje grond maar je kan misschien zwarte plastiek folie leggen en zorgen dat deze goed vast ligt op alle hoeken en kanten zodat het onkruid eronder afsterft maar inderdaad het kan terug komen volgend jaar, dan is het een kwestie om het gekiemde onkruid eerst oppervlakkig te hakken als het nog klein is en dit toch enkele keren te herhalen tot de grote onkruiddruk weg is en dan zaaien.
Je kan ook werken volgens idee van permacultuur met karton, daar heb ik zelf helaas geen ervaring mee maar je vindt er ongetwijfeld info over op het web.
woensdag 25 september 2013 - 21:14
Driez

Driez

Toen wij ons huis kochten was de tuin ook één grote wildernis. Ik heb dan waar de wildernis moest wijken voor de groententuin in februari/maart grote lappen ongebleekt karton gelegd met daarop een 3 tot 5 cm hakselhout. Enkel één (mooie) bos koninginekruid is daar door gekomen, verder geen onkruid meer gehad. Dat zelfde jaar heb ik op die stukken aardpeer, courgette en pompoen geplant. Gewoon een gaatje gemaakt en die planten/knollen gezet. Die hadden duidelijk geen last van de dikke laag haksel of het karton. Het tweede jaar hebben daar oa kolen en crosne gestaan, de laag was toen nog redelijk dik maar het karton was helemaal weg. Het derde jaar stonden er tomaten. De laag was toen grotendeels verteerd, wat er van onkruid terug opkwam kon ik met schoffelen gemakkelijk onder controle houden.
Heb hetzelfde eens geprobeerd met karton en een dikke laag gekochte gft-compost van het containerpark. Lukte ook redelijk goed, maar daar heb je na enkele maanden al ontkiemend onkruid natuurlijk. En schoffelen is dan wat moeilijk omdat je moet zien dat je het karton niet raakt.
donderdag 26 september 2013 - 13:54
jantje1987

Jantje1987

hoi

ik laat de kippen in de moestuin lopen tot ik weer begin te planten volgend jaar
ik heb nu reeds een dikke laag paardenmest liggen en de kippen doen de rest
volgende maand ofzo nog eens omfrezen de kippen doen der werk wel
donderdag 26 september 2013 - 19:52
sugar

Sugar

Gewoon voldoende wieden en blijven wieden. Iedere week opnieuw indien nodig. En niet proberen van elke week alles te verwijdern. De eerste 80% vragen slechts 20% moeite, en dat dan iedere keer opnieuw. Zelf hou ik zo een vrij groot oppervlak onkruidvrij.
donderdag 26 september 2013 - 23:11
Tarragon

Tarragon

Genoteerd!

Allemaal heel erg bedankt voor de goede raad.
Ik heb de afgelopen maanden al op regelmatige basis gewied. Verder doen is dus in feite de boodschap.

En ik ben al karton aan het verzamelen voor de rest.
't Moet lukken om van dat lapke iets fatsoenlijks te maken.
vrijdag 27 september 2013 - 07:51
Joepie

Joepie

Toen ik begon heb ik alles gezeefd. Ik had vooral veel zevenblad. Het was even een werkje, maar ik heb dit jaar geen zevenblad meer gezien. Zevenblad is nog wel in het gras, maar door te maaien verdwijnt dat vanzelf.
zaterdag 2 november 2013 - 15:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon