menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Schimmel op gazon

Ga naar meest recente reactie

Janakook

Janakook

Ik heb een vraag over een oude en zieke grasveld! Onze gazon is een oud versleten grasveld, veel kale plekken en heel veel mos en schimmel! Hoe kan ik het mos en de schimmel bestrijden?
woensdag 20 maart 2013 - 08:50
Rowie

Rowie

Begin met het bestrijden van de schimmel, dat m
donderdag 21 maart 2013 - 13:50
RdB

RdB

Een gazon kan veel zijn maar nooit "oud en versleten". Een beetje Engels gazon is al gauw een paar honderd jaar oud.

Zorg voor veel zon, en zoals hierboven aangegeven verticuteren, en eventueel bemesten. Kalken heeft alleen zin als de grond verzuurd is.

Bestrijden van schimmels is m.i. een volstrekt nutteloze bezigheid. Je neemt
vrijdag 22 maart 2013 - 12:41
Rowie

Rowie

Ben het met Ruud eens dat schimmelbestrijding geen zin heeft als men niet direct ook de oorzaak (verdichte grasmat, voedselgebrek, e.d) aanpakt. Een paar schimmels (sneeuwschimmel en rooddraad bv.) kunnen erg hardnekkig zijn en als de schimmelaantasting groot is, zou ik toch naar een chemisch middel grijpen; na het spuiten/sproeien dan wel verdere verbeteringen doorvoeren, anders is de kans op terugkeer van de schimmel re
vrijdag 22 maart 2013 - 15:06
Bombycilla

Bombycilla

Rowie spuit graag
zaterdag 23 maart 2013 - 14:31
Tuinman65

Tuinman65

In deze tijd van het jaar komen schimmels in gazon niet voor!
Leo
zaterdag 23 maart 2013 - 22:49
Rowie

Rowie

@Bombycilla: Rowie spuit helemaal niet graag en zoekt het liefst naar natuurlijke en biologische bestrijdingen, maar soms is er geen andere spoedige oplossing voor een probleem dan het gebruik van chemische middelen....
Met name sneeuwschimmel is een schimmel die in de wintermaanden bij koele vochtige donkere omstandigheden uitstekend gedijt en de grasmat vernietigt, maar juist bij meer UV licht het onderspit delft. Mijn advies blijft juist n
zondag 24 maart 2013 - 03:46
Bombycilla

Bombycilla


maar soms is er geen andere spoedige oplossing voor een probleem dan het gebruik van chemische middelen


Er is altijd een oplossing ook zonder chemische troep,je opmerking duidt dan ook op gebrek aan kennis
zondag 24 maart 2013 - 12:11
vloeiende

Vloeiende

Ik lees vaak berichten over gazon, besef echter dat een mooi gazon een intensief te volgen tuintaak is en tijd vraagt, tijdig mesten, niet te kort en zeer regelmatig maaien, indien nodig besproeien( op droge zandgrond), als je die tijd er niet voor over hebt is alles verloren moeite.
Is er wel degelijk schimmel aanwezig en waar lijdt je dit uit af, momenteel zijn er weinig schimmels aktief en vermits je spreekt over een oud gazon vermoed ik niet dat je te laat in 2012 nog stevig gemest hebt zodat sneeuwschimmel zou kunnen optreden.
Ik kan me niet voorstellen hoe slecht uw gras er uit ziet maar indien mogelijk kan je hem misschien omspitten, zorgen dat je grond in orde is en terug zaaien met kwalitatieve materialen, of vorige suggestie volgen.
maandag 25 maart 2013 - 10:04
Janakook

Janakook

Ik moet inderdaad iets cruciaal gaan doen en dit leid tot de volgende wat ik tegenwoordig mee bezig ben uurzaamheid. ik heb besloten om onze tuin duurzamer te maken. Ik twijfel nog over die vragen: toch meer groen en gazon of bestrating; meer vaste planten of eenjarige planten; verhouding tussen bomen, struiken en gazon.

maandag 25 maart 2013 - 15:57
Janakook

Janakook

Een leuk idee: een biologisch rommelhoekje waarin het natuur zijn eigen gang gaat vind ik leuk! Een zeker duurzaam
zaterdag 30 maart 2013 - 11:37
Tuinman65

Tuinman65

De duurzaamheid van een gazon is afhankelijk van de zorgen die besteed worden bij de aanleg en natuurlijk ook bij het onderhoud.
Bij beiden loopt het vaak nogal eens mis.

Leo
zaterdag 30 maart 2013 - 19:10
Janakook

Janakook

Hoi Leo, Wat bedoel je dat het mis gaat met het onderhouden? gr. Jana
maandag 1 april 2013 - 16:06
Tuinman65

Tuinman65

Er kan vanalles mis gaan :
- niet bemesten
- nooit verticuteren
- ph niet in 't oog houden
- te lang laten groeien en dan kort maaien. Je mag maximum 1/3 van de lengte afmaaien. Wordt echt wel onderschat
- niet sproeien bij droogte
- botte messen
- enz...


Leo
maandag 1 april 2013 - 23:47
Janakook

Janakook

Ik kan je kennis goed gebruiken Leo. ik denk dat mijn gazon duurzamer wordt als ik jouw advies volg. wat is eigenlijk het belangrijkste?
dinsdag 2 april 2013 - 14:59
vloeiende

Vloeiende

Eigenlijk is het belangrijkste uw gazon te onderhouden wanneer het moet en niet als je nog eens tijd hebt, ik bedoel dat het wel wat vraagt en soms is de tijd of de goesting er niet en ook dan is het nodig uw onderhoud op te volgen. Alles wat Leo opnoemt is belangrijk, ik voeg er nog de winterbemesting aan toe maar de lijst is nog niet kompleet.
dinsdag 2 april 2013 - 19:37
Polplastron

Polplastron

Misschien een domme vraag maar ... wat is winterbemesting?
dinsdag 2 april 2013 - 21:55
vloeiende

Vloeiende

Ikzelf gebruik hiervoor ofwel gecoate meststof Pre winter van Scotts, meststof met zeer traag vrijkomende stikstof, met hoog potas gehalte, juiste samenstelling ken ik niet van buiten. Er zijn nog andere bekende merken zoals Viano en DCM en andere die gelijkaardige meststoffen verkopen.
Ik strooi deze meststof meestal in september en de jaren dat ik het niet doe zie je merkelijk het verschil aan het gras, vooral na de winter.
de benaming winterbemesting is misschien wel niet juist gekozen.
dinsdag 2 april 2013 - 22:13
Tuinman65

Tuinman65

Da's geen domme vraag Pol, je krijgt wel een naar mijn ervaring minder slim antwoord.
Die bemestingen hebben totaal geen zin. Alleen goed voor de commerce en daar gaat de onwetende amateur jammer genoeg al te vaak op in.
Ik heb dat allemaal getest (in het begin van al die mooie praatjes) en het is pure geldklopperij.
Wanneer je die strooit in november zijn die in april , wanneer je weer gaat maaien nog niet weg, en dan zuig je die gewoon op in de grasbak van je maaier.

Leo
dinsdag 2 april 2013 - 23:31
Tuinman65

Tuinman65

Jana, hoe is je gazon aangelegd?
Kan je daar wat meer over vertellen.

Leo
dinsdag 2 april 2013 - 23:33
sugar

Sugar

Ik denk dat het antwoord van tuinman65 niet helemaal is wat Jana zoekt.
Het lijstje van tuinman geeft alle acties aan om een gazon er mooi uit te laten zien zonder gebruik van chemische middelen, wat zeker al een stap in de goede richting is.

Jana, als je nog duurzamer/natuurlijker wilt tuinieren, zou ik voorstellen om een deel van je gazon te bewerken zoals tuinman65 aangeeft. Verderop in de tuin zou ik stoppen met gras afrijden (maximaal twee keer per jaar) en helemaal niet meer bemesten. Dan wordt dat op termijn een mooie bloemenweide, daar stop je minder energie in.
woensdag 3 april 2013 - 06:26
Janakook

Janakook

Wij houden van het buiten leven in de zomer. Tot nu toe was er vooral stenen en grind en daarom wordt er een groot deel van de tuin een gazon. Omdat ik geen ervaring heb vraag ik om advies over de soort gras die bij mijn tuin past.
zondag 7 april 2013 - 20:09
Tuinman65

Tuinman65

Als Jana niet antwoordt op mijn vraag dan kan ik ook geen verder advies geven.
En ben ik het dan ook niet meer zinnens.

Leo
zondag 7 april 2013 - 23:27
Polplastron

Polplastron

Da's geen domme vraag Pol, je krijgt wel een naar mijn ervaring minder slim antwoord.
Die bemestingen hebben totaal geen zin. Alleen goed voor de commerce en daar gaat de onwetende amateur jammer genoeg al te vaak op in.


Ik vermoedde al zoiets want bemesten heeft 's winters naar mijn mening inderdaad voor geen enkele buitenplant zin...
maandag 8 april 2013 - 08:58
Janakook

Janakook

We hebben graszoden van speelgras gekozen. het is een gazon van rond 100m2 en ligt aan het zuid. Nu is het maar veel water geven en binnenkort maaien!!
En Leo - uw advies is altijd zinnig!
vrijdag 12 april 2013 - 16:33
Polplastron

Polplastron

En Leo - uw advies is altijd zinnig!


Streel zijn ego niet te hard! Maak van "altijd" maar "meestal"! Dat is dichter bij de waarheid! (Plagerijtje, h
vrijdag 12 april 2013 - 17:04
Janakook

Janakook

Hahaha Pol

Omdat mijn man zijn handen uit de mouwen meestal niet steekt, twijfel ik tussen twee opties: een elektrische grasmaaier of een robot grasmaaier. De robot is inderdaad duurder maar bespaart je veel tijd
maandag 15 april 2013 - 15:46
Polplastron

Polplastron

Als ik mij niet vergis zijn robotmaaiers maar geschikt voor een bepaalde oppervlakte van gazon afhankelijk van merk en model. Kijk daar dus zeer goed naar voor je tot deze aanschaf overgaat.

Een elektrische maaier voldoet meestal voor een gemiddeld gazon. Overigens blijkt uit studies dat mensen vaak een te zwaar model (een benzine-maaier dan) hebben t.o.v. de oppervlakte die gemaaid moet worden. Wat blijkt? Het zijn de mannen die vaak het model kiezen, maar de vrouwen die maaien!

Voordelen van elektrisch maaien:
1) een snelle start
2) weinig onderhoud
3) licht in gewicht en daardoor ook in vervoer en gebruik

Nadelen:
1) een elektrische draad die je natuurlijk niet mag meemaaien! (Vroeger verkocht men maaiers met een zelfoprolsysteem. Ik weet niet of deze nog in de handel zijn, maar zelf heb ik al jaren zo'n machine en ik ben er heel content van!)

Groeten,

Pol (Die overigens zelf het gras maait en ook geen Jupiler lust!)
maandag 15 april 2013 - 15:52
Tuinman65

Tuinman65

Zoals jullie wel merken kom ik goed overeen met Pol.
Onze meningen verschillen wel vaak maar we hebben respect voor elkaar.
Jammer genoeg kan dat niet gezegd worden van mensen die hier goede het voorbeeld zouden moeten geven.
Pol en ik hebben priv
woensdag 17 april 2013 - 23:56
Janakook

Janakook

Wat bedoel je Pol dat een robot geschikt is voor een bepaalde oppervlakte van gazon?

Onze gazon is inderdaad niet erg groot maar aangezien mijn man niet veel aan doet, wil ik een manier vinden om hem aan te moedigen het zelf te doen. Ik had het idee dat als hij zo
zondag 21 april 2013 - 11:52
Polplastron

Polplastron

Ik bedoel enkel dat elk model een bepaalde maximum oppervlakte heeft die kan worden afgereden. Ik vermoed dat dit o.a. met de batterij te maken heeft.

Hoe meer oppervlakte de robot moet kunnen maaien, hoe hoger de aanschafprijs vermoedelijk zal liggen. Informeer dus goed voordat je er een aanschaft!

En kwestie motivatie denk ik dat goede afspraken maken over wie wat doet veel beter gaat werken.

Groeten,

Pol
zondag 21 april 2013 - 15:09
Bombycilla

Bombycilla

Of neem nog een schaap
maandag 22 april 2013 - 21:53
Janakook

Janakook

Ik denk toch dat ik een robot neem!!
Toevallig net een tweet gezien:
https://twitter.com/HoratioNelson/status/325940241213030400
woensdag 24 april 2013 - 22:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon