menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoeveel kalk strooien PH 4.5

Ga naar meest recente reactie

ErikL

ErikL

Ook dit jaar ligt onze gazon er weer triestig bij (veel mos) en de PH meter zegt 4.5 voor het grondstaal. V
vrijdag 8 februari 2013 - 20:29
RdB

RdB

Een pH van 4,5 is wel erg extreem, klopt die meter wel? De meter moet kort voor de meting geijkt zijn, een meting met een ongeijkte pH-meter is betekenisloos. Bovendien moet de ijking plaatsvinden in het gebied waar de meting plaats heeft: dus ijken in alkalisch milieu en dan een meting uitvoeren op een zuur is eveneens zinloos.

Je hebt veel mos, dat kan ook liggen aan afwatering en (gebrek aan) zonlicht. Zo tuinier ik op kalkrijke grond (een Rhododendron is bij wijze van spreken al dood voor ik het gat dicht heb) en staat er her en der wat gras in mijn mos. Bij mij komt dat door schaduw van de bomen. Verder maak ik me daar niet druk om: het is ook groen en of ik nou gras maai of mos...

Als de meting wel klopt zou ik overwegen een tuin voor zuurminnende planten aan te leggen.

Ruud
vrijdag 8 februari 2013 - 22:42
Tuinman65

Tuinman65

Vorig jaar ph 4,5 en na strooien van 25 Kg kalk per are (in
vrijdag 8 februari 2013 - 23:19
ErikL

ErikL

Of de metingen kloppen, dat weet ik niet.
Heb gewoon een grond-staal binnengebracht bij de AVEVE winkel, waar ze het gratis meten.

Misschien moet ik eens een grondstaal ergens anders binnen doen?

Of zou ik beter zelf een toestel kopen? zoals deze : http://www.benl.ebay.be/itm/BODEN-PH-METER-HUMUS-ERDE-GARTNEREI-SAAT-PFLANZEN-P21-/360588726914?pt=Spezial_Landwirtschaft&hash=item53f4c35282
vrijdag 8 februari 2013 - 23:52
vloeiende

Vloeiende

Een goede ontleding bekom je bij Bodemkundige dienst van Belgie. Op een zandgrond is een PH van 4.5 niet abnormaal, hetgeen niet wil zeggen dat dit niet laag is, zeker als het om gazon gaat.
Maar gazon krijg (en houd) je niet goed met alleen te kalken, even belangrijk is evenwichtig bemesten, zeer goed maaionderhoud, meestal wekelijks, maaihoogte niet te kort minimum 3.5cm, in schaduw 5 cm, en ook een goede winterbemesting
Wie u aanraad om 25kg kalk/are te strooien in
zaterdag 9 februari 2013 - 17:34
RdB

RdB

Ja Leo: "En geijkte pH-meters dat is goed voor beroepskwekers, labaratoria enz..." en ongeijkte meters zijn goed voor de prullenbak.
Goed pH meten is nu eenmaal niet zo eenvoudig als men graag doet voorkomen.

Ruud
zaterdag 9 februari 2013 - 20:55
Tuinman65

Tuinman65

Akkoord Ruud, maar voor een amateurtuinier komt het er toch niet op aan of die ph nu 6,8 of 7 is, of wel?

Leo
zaterdag 9 februari 2013 - 23:40
RdB

RdB

Inderdaad, je kijkt veel beter naar welke planten (vooral wilde) het wel/niet goed doen bij je buren en jezelf. Daar heb je meer aan dan het geknoei met getallen als pH waarvan de leek niet veel snapt.
Die amateur apparaatjes geven vaak een belachelijke waarde. We hadden er eens 1 (spiksplinter nieuw) op het lab. Die zat er twee eenheden naast (voor de niet kenners, dat is honderd keer zuurder dan werkelijk!). Ook al die testsetjes voor de vijver, het moet prachtig zijn voor de handel, maar de waarden die ze geven zijn maar al te vaak onzin. Maar ja, dat geeft niet want dan verkopen we weer allerhande troep om KH, GH of DH te corrigeren. Het liefst drie typen tegelijk, want de overeenkomsten/verschillen ontgaat de meesten toch. Dat de vijver langzaam veranderd in een bak groentesoep schijnt niet te tellen. En als de mensen dat niet meer willen? Dan verkopen we ze toch potjes bacteri
zondag 10 februari 2013 - 11:17
baloe
zondag 10 februari 2013 - 11:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon