menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Moestuin klaar maken

MacChouffe

MacChouffe

Hallo,

Het moment begint te komen om mijn moestuin klaar te maken voor de winter. Ik zit hier met kleileem grond die verschrikkelijk nat kan zijn. Mijn ervaringen met tuinieren zijn nihil want sinds twee jaar heb ik pas deze moestuin.

Twee jaar geleden heb ik de tuin omgespit en verleden jaar heb ik er winterbedden op gemaakt in de hoop de aarde beter te kunnen bewerken. Het is totaal anders uitgedraaid want de opbrengst was dit jaar bijna niets. Alles met een stevige wortel is nooit uitgekomen of extreem klein gebleven, andere groenten zoals bonen was ook niet om trots over te zijn.

Rond het midden van de zomer heb ik op de moestuin mosterdzaad gezaaid als groenbemester om meer humus in de grond te brengen in de hoop hem luchtiger te maken. Een extra gift van compost staat ook nog op het programma. Mijn idee was om alles om te spitten maar nu lees ik verschillende websites dat spitten niet goed is voor het bodemleven.

wat is volgens jullie de beste manier om die groenbemester in te werken. Moet hij omgespit worden of kan de natuur deze ook zelf inwerken en hoe moet ik dit (laten) doen ? Mijn idee was om op de groenbemester compost en bladeren te leggen.

Groeten,

MacChouffe
woensdag 21 november 2012 - 19:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon